ماهان شبکه ایرانیان

فن آوری اطلاعات ؛ زبان در اینترنت

یکی از مسایل مهم در استفاده از منابع اینترنتی، زبان است. برای کم کردن مشکلا ت ناشی از عدم آشنایی کافی با زبان های مختلف، می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. در این نوشتار به بررسی تعدادی از این ابزارها پرداخته می شود.

یکی از مسایل مهم در استفاده از منابع اینترنتی، زبان است. برای کم کردن مشکلا ت ناشی از عدم آشنایی کافی با زبان های مختلف، می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. در این نوشتار به بررسی تعدادی از این ابزارها پرداخته می شود.

یکی از این ابزارها، فرهنگ های لغت کامپیوتری می باشد. برای نمونه، اگر فرهنگ لغتBabylon یا نارسیس را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید، می توانید به راحتی معنای کلمه ها و در برخی موارد عبارت های مورد نظر را پیدا کنید. از مزایای این فرهنگ های لغت، امکان استفاده از آنها، بدون توجه به محل قرارگیری کلمه، می باشد. (با این فرهنگ های لغت می توان معنای کلمات واقع در تصاویر کامپیوتری یا متون اسکن شده را نیز مشاهده کرد.) از دیگر امکانات این فرهنگ های لغت، امکان تلفّظ واژه ی موردنظر می باشدکه ازآن می توان برای آشنایی با تلفّظ درست کلمات استفاده کرد. (در فرهنگ لغتBabylon ، کلیدsay برای این منظور استفاده می شود.) از امکانات دیگرBabylon ، فرهنگ اختصارات کامپیوتری می باشد؛ در صورت نصب کردن آن، با تایپ کردن حروفwww در این فرهنگ لغت، می توانید کلمه هایی را کهwww جزو حروف نخست آنها است، مشاهده کنید.

(world wide web) به معنای شبکه ی جهان گستر افراد آشنا به زبان انگلیسی هم می توانند دایره`المعارف بریتانیا را، که یکی دیگر از امکاناتBabylon می باشد، نصب و از آن استفاده کنند Convert از ابزار دیگر Babylon می باشد که برای تبدیل واحدهای پول به یکدیگر استفاده می شود. (این برنامه نرخ برابری ارز را از اینترنت می گیرد. بنابراین برای استفاده از آن و به روزآوری نرخ برابری ارز، باید به اینترنت وصل شوید.)

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که کامپیوتر مورد استفاده تان فرهنگ لغت نداشته باشد. برای رفع این مشکل می توانید از اینترنت کمک بگیرید. به این ترتیب که فرهنگ لغت مورد نظر را از اینترنت بگیرید و روی کامپیوتر خود بریزید (گرفتن فایل از اینترنت،Download نام دارد.) یا از فرهنگ های لغتOnline استفاده کنید. (منابعOnline یا روی خط در اینترنت، منابعی هستند که برای استفاده از آنها باید حتماً به اینترنت وصل باشید. بنابراین برای استفاده از فرهنگ های لغتOnline ، باید ارتباط با اینترنت برقرار باشد.) با این توضیحات، برای پیدا کردن، گرفتن یاDownload فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی از اینترنت، کلمه های کلیدیEnglish Farsi OR persian Dictionary (باید OR با حروف بزرگ نوشته شود.) را در یک موتور جست وجو مانند google به نشانیwww.google.com جست وجو کنید. البته می توانید به کلمه های فوق، « Free »(رایگان) را هم اضافه نمایید.

برای پیدا کردن فرهنگ لغتonline انگلیسی به فارسی، می توانید کلمه های کلیدیDictionary online English Farsi or persian را توسط موتور جست وجو بیابید.

در صورتی که قصد تنظیم متنی مانند یکEmail را، به زبان انگلیسی برای ارسال به مؤسسات خارجی، داشته باشید، برای پیدا کردن کلمه های انگلیسی مناسب معادل کلمه ی فارسی مورد نظر می توانید از فرهنگ های لغت فارسی به انگلیسی استفاده کنید. یکی از این موارد، فرهنگ لغتSaebsoft می باشد که با جست وجوی کلمه های کلیدیSaebsoft Dictionary Download در موتور جست وجو، سایت مربوط بهDownload آن را پیدا کرده و فرهنگ مذکور را از اینترنت بگیرید. این فرهنگ لغت، دو طرفه است که با استفاده از کلید L (حرف نخست(Language در آن، می توانید ترجمه را مشخص کنید. از ابزارهای دیگری که می توانید برای نامه نگاری به زبان انگلیسی مورد استفاده قرار دهید، ابزارThesaurus می باشد که با پیش نهاد کلمه های مترادف، کلمه ی مورد نظر به انتخاب کلمه های مناسب برای تنظیم متن کمک می کند. این ابزاردر منویTools ، زیر مجموعه یLanguage ، در برنامه یMicrosoft word یا در بخشThesaurus وجود دارد. ابزار مذکور با کلیک کردن روی کلیدSearch ، در نوار ابزار برنامه ی Internet Explorer (برنامه ی کار با اینترنت) و نوارSearch ، واقع در سمت چپ پنجره ی برنامه، قابل مشاهده است. البته برای دیدنThesaurus در برنامه یInternet Explorer ، باید Online (روی خط) باشید.

اکنون برای روشن شدن موضوع فرض کنید در حال تنظیم نامه ای هستید و می خواهید در آن علا قه مندی خود را، به موضوعی، بیان کنید. همان طور که می دانید در زبان فارسی برای بیان علا قه مندی می توان از کلمه هایی مانند «تمایل دارم»، «راغبم» و موارد دیگر استفاده کرد که مترادف «علا قه مندم» می باشند. ابزارThesaurus ، با پیش نهاد کلمه های مشابه انگلیسی، در انتخاب کلمه ی مناسب کمکتان می کند. برای استفاده ی علمی از این ابزار، در هنگامی که به اینترنت متصل هستید، روی کلید Search، در نوار ابزارIE یاInrernet Explorer وارد شده و برای نمونه، کلمه ی «Interest» را دراین بخش تایپ و مترادف های آن را پیدا کنید. برای پیدا کردن معنای کلمه ی Interest از یک فرهنگ لغت کامپیوتری استفاده کنید. از دیگر امکانات بسیار جالب اینترنت، برای رفع مشکل زبان، سیستم های ترجمه ی ماشینی می باشد که برای ترجمه ی متون و صفحات اینترنتی بین زبان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ در نوشتار بعدی به آن خواهیم پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان