ماهان شبکه ایرانیان

سناریو انجمن طراحان لباس

بطور کلی اساس این سناریو بر پایه تاسیس انجمن‌های نوظهور است که با همکاری یکدیگرسعی دارند تا با توجه به گرانی مواد اولیه و همچنین موانع موجود در چرخه تامین که منجر به تولید کمتر شده ، چاره‌ای برای صنعت بی‌اندیشند.

بطور کلی اساس این سناریو بر پایه تاسیس انجمن‌های نوظهور است که با همکاری یکدیگرسعی دارند تا با توجه به گرانی مواد اولیه و همچنین موانع موجود در چرخه تامین که منجر به تولید کمتر شده ، چاره‌ای برای صنعت بی‌اندیشند.

 از جمله راه‌کارها، استفاده از لباس‌های مستعمل است.جمع آوری لباس‌های دسته دو از درب منزل می‌تواند از مشاغل آینده این صنعت باشد.دیگر لباس یا لوازم تزئیناتی دور ریخته نمی‌شود و همه چیز بها دارد و هر شرکت تولیدی واحد بازیافت خواهد داشت.

 

توازن سلامت و قدرت

 در دهه آینده شاهد افزایش نجومی قیمت مواد اولیه صنعت فشن و مد خواهیم بود. تولید محدود سوخت فسیلی و قیمت سرسام آور آن نیز موجبات صعود قیمت تمام شده را خواهد داشت . از سوی دیگر جمعیت کره زمین در حال افزایش است و بنظر می‌رسد باید منتظر تحولی شگرف باشیم.

با توجه به سیاست تک فرزندی در چین، بنظر می‌رسد منابع انسانی برای تولید پوشاک کاهش خواهد یافت و کشورهای دیگر آسیایی و آفریقایی و آمریکای جنوبی قادر به جایگزینی این نیرو نباشند.

جمعیت ژاپن و اروپا در حال پیر شدن است و فاصله طبقاتی بیشتر بین فقیر و غنی، آینده چندان روشنی برای صنعت مد را با این شرایط متصور نیست.

 

واکنش به تغییرات جوی

بنظر می‌رسد تمام توافقات بر سر حمایت از گرم شدن جهانی شکست خورده  و لابی‌های مستقل در حال پیش برد اهداف کشورهای خاص باشند. اروپا نیز از تحریم شرکت‌های ناقض "وضعیت قرمز جهان" خسته شده است.

 

رفتار مشتری

قیمت بسیار بالای مواد اولیه و موانع و مشکلات چرخه تامین باعث افزایش قیمت‌ها شده و بنظر می‌رسد رشد تولید لباس کندتر پیش می‌رود. تمایل برای خرید لباس دست دوم با کیفیت مقبولیت بیشتری  نسبت به لباس‌های نو با کیفیت پایین دارند.

طبق این سناریو فقط افراد خاص قادر به تهیه لباس‌های نو برندهای معروف هستند که تگ کنترل کیفیت  را دارا  می‌باشند. این برچسب بعد از گذراندن آزمایشات متعدد کنترل کیفیت به کالایی اعطا می‌گردد. ولی نگرانی برای تهیه لباس مرغوب همچنان وجود دارد.

چشم انداز  صنعت

صنعت مد به نحو چشم گیری بسوی خلاقیت در حرکت است تا بتواند قیمتها را کاهش دهد و یا از مواد اولیه استفاده مجدد کند. تولید لباس‌های نو با الیاف تازه  فقط مختص کالاهای لوکس برندهای معروف می‌باشد.

شرکت‌ها رو به تشکیل انجمن‌های محلی می‌آورند و امنیت شغلی مفهومی کاملا جدید می‌یابد و شرکت‌ها برای حمایت از انجمن‌های محلی سعی در تسهیلاتی اضافی به افراد انجمن‌ها دارند. از جمله این امتیازات پرداخت پول غذا و یا کمک خرج تحصیلی افراد انجمن‌ها می‌باشد.

 

مواد اولیه

بجز کالاهای لوکس، مواد اولیه کمی برای تولید باقی مانده . هزینه بالای مواد و قیمت زیاد سوخت باعث افزایش قیمت "پلی استر" می‌شود . از سوی دیگر کمبود آب نیز محدودیت‌هایی را در تولید رنگ لازم برای رنگ آمیزی الیاف و پارچه بوجود آورده است.

در آمریکا قیمت کتان بالا می‌رود و به علت سوبسید دولت برای تولید غذا؛ کشاورزان مبادرت به کاشت محصولات غذایی می‌کنند و به دلیل محدودیت استفاده از آفت کش ها ؛ رشد کتان اصلاح شده مصنوعی  افزایش می‌یابد.

کنف رشد زیادی می کند. انجمن ها از تولید آن حمایت می کنند چون محصولی چند کاربردی در صنعت لباس، سوخت و غذاست. دولت ها اجازه کاشت و برداشت آنرا در هر جا حتی پارک های عمومی می دهند. از تمام قسمتهای حیوانات برای تولید استفاده می شود؛ گوشت ، پوست، استخوان و چرم. شاید شاهد فروشگاه‌های خیریه‌ای باشیم که لباسهای  اوایل قرن 21را برای فروش و یا تعویض  به معرض دید خریداران بگذارند.

 

طراحی و تولید

ابعاد تولید و طراحی  بدلیل گرانی مواد اولیه و بالا بودن هزینه ، کوچک گردیده و کمبود آب در چین بر تولید الیاف و رنگ لباس تاثیر منفی گذاشته است.

"لباس دسته دو" تبدیل به تجارتی جذاب گردیده بعضی ازکارخانجات تمرکز خود را بر ترمیم و بازسازی البسه مستعمل  گذاشته‌اند تا تولید لباس‌های نو. کارگاه های کوچک در کنار کارخانجات احداث می‌گردد تا الیاف لباس‌های کهنه را برای استفاده مجدد آماده سازند.

امنیت و حفاظت از انبار مواد اولیه چالش جدید کارخانجات است همانطور که مشاهده شده در مصر دزدی کتان و عرضه آن در بازار سیاه بسیار رایج گردیده است.

سریلانکا رو به استفاده از آبیاری قطره ای در تولیدات خود نموده تا در مصرف  آب صرفه جویی کند، و در کشورهای پیشرفته غربی نیز شاهد پروژه های کشت بدون آب خواهیم بود.

فروش

مدل کسب و کار دچار تغییراتی شده و فروشندگان بجای ارایه محصول جدید سعی در مبادله دارند و یا به کارهای خدماتی مانند تغییر سایز، رنگ و یا تزئین لباسهای مستعمل خواهند پرداخت.

اجاره لباس برای مهمانی نیز از دیگر روشهای کسب و کار است بطوری که مشتری لباس مد نظر خود را برای مدتی معلوم اجاره می کند و همان لباس در آینده با آرایشی متفاوت دوباره توسط وی یا شخص دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع شعار"بهتر از نو " سر لوحه مشتریان قرار می گیرد.

تگ های "دوست داشته شده توسط..." بر روی لباسها ، بیانگر این حقیقت است که افراد معروفی در گذشته این لباس را به تن کرده اند. شاید شاهد بسته شدن بازارهای سنتی  به شکل کنونی باشیم و بجای اجناس بی کیفیت کنونی در اکثر فروشگاه ها شاهد  لباسهای با کیفیت بازسازی شده باشیم.

تبلیغات دهان به دهان بسیار رایج شده و توصیه  دوستان نقش مهمی در انتخاب  و نوع لباس آینده شما دارد. فروشندگانی که هنوز به فروش لباسهای نو می پردازند باید سیستمهای امنیتی خود را افزایش دهند.

 

مراقبت و نحوه استفاده

 هزینه دوخت و دوز و تهیه لباس در خانه بسیار کمتر از خرید لباس آماده است. این تاثیر حتی بر روی نحوه آموزش کودکان نیز تاثیر گذاشته  و آنها ترغیب به فراگیری هنرهایی مانند خیاطی و گلدوزی شده اند و خانومهای خانه دار باعث رونق بازار ماشینهای خیاطی می شوند.

 دوره های آموزشی توسط انجمن ها برگزار می شود و مدارس نیز به کودکان اجازه می دهند تا یونیفرم خود را طراحی کنند و بپوشند.

 تنها افراد ثروتمند  قادرند از ماشین لباسشویی استفاده کنند چون قیمت آب و برق بسیار گران است و رخت شور خانه های انجمن ها فضایی برای شستشو های هفتگی خواهند شد تا علاوه بر شستشو انبوه، افراد دور هم بنشینند و قهوه ای بنوشند.

 لباسهایی با امکان تولید انرژی رونق می یابند. ژاکت های که سلولهای تولید برق را در خود قرار داده اند تا برق مورد نیاز موبایل و تزئینات و لوازم جانبی متصل را بر آورده کنند. حتی دکمه های ذخیره کننده انرژی را می توان استفاده کرد تا انرژی حاصل از پیاده روی را  تبدیل  به الکتریسیته کنند.

 در نهایت  استفاده از لباس دسته دو دیگر ایرادی نخواهد داشت و حتی شماره روی لباس نشان دهنده قدمت و محبوبیت   کالاست بطور مثال"من نفر هشتم هستم که می پوشمش" نشان می دهد هفت نفر قبل از شخص، لباس را پوشیده و از آن راضی بوده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان