یازده تاثیر گذار دنیای مد (قسمت دوم)

 

جین لانوین

دومین فردی که دنیای مد را تکان داد و تغییرات عدیده ای ایجاد کرد, جین لانوین؛ کلاه فروشی که به جایگاهی بالا رسید و برنده رقابتی سخت برای سال ها باقی ماند. خانه مد او ماندگارترین مرکز مد دنیا برای لباس های زنانه, کلاه های تنگ و عطر است که همچنان پابرجاست. خانه مد Lanvin که به نام بنیانگذارش جین لانوین نام نهاده شده با قدمت ترین نام در دنیای مد است که بدون تعطیلی به طور مداوم به فعالیت خود ادامه داده است. جین لانوین در سال 1867 به دنیا آمد. او اولین فرزند از 10 فرزند خوانواده بود. پدرش روزنامه نگار بود و جین با اینکه جزو طبقه متوسط و باهوش بود مانند بسیاری دیگر در آن زمان شانس خوبی در پیدا کردن کار نداشت. در 13 سالگی  به عنوان  پادو دریک خیاطی شروع به کار کرد و تمام نوجوانی اش به عنوان کارآموز کلاه فروشی گذشت تا آنجا که پیش از شروع کسب و کار خودش توانست به دستیار خیاط ارتقا پیدا کند .

در سال 1885 تنها هجده ساله بود که به وسیله پولی که جمع کرده بود یک کارگاه کلاه سازی کوچک در سنت هونور راه انداخت. این کارگاه شروع خوبی برای او بود چرا که در سال 1920 به پرسودترین  خیاطی پاریس تبدیل شد. بر خلاف ویونت Vionnet, جین لانوین هیچ وقت به روزترین و خارق العاده نبود چرا که به جای تمرکز بر مد روز و عجیب غریب بودن بیشتر بر تولید لباس های زیبا تمرکز داشت و این رویکرد موفق بود چون که به زنان اعتماد به نفس عطا می کرد. در حالیکه شانل لباس ها را ساده کرد, لاونین تزیینات جدید به آنها اضافه کرد چرا که هدف او جلب مشتریانی بود که دوست داشتن شیک به نظر برسند اما دوست نداشتند بازیچه مد باشند، به همین دلیل لباس های او هیچ وقت یک تیپ فصلی ارایه نداد. تمامی مجموعه لباس هایش دارای طیف وسیعی از انتخاب ها برای مشتریانش است به طوری که بتواند انواع اندام زنانه را تحت پوشش قرار دهد. بدین ترتیب او می خواست که زنان نه تنها در نگاه خودشان بلکه در نگاه همسرانشان نیز زیبا به نظر برسند, کسانی که عمدتا پول لباس ها را پرداخت میکردند. نتیجه ازدواج کوتاهش با یک اشراف زاده ایتالیایی دخترش مارگارت بود که بعدها جای او را گرفت. ازدواج دوم او با یک روزنامه نگار بود که بعدها به عنوان کنسول منچستر به انگلیس رفت.

جین که شیفته دخترش بود شروع به طراحی تیپ های مادر و دختر شبیه هم کرد و این کار یکی از ابداعات وی در دنیای مد بود. این کار وی که موفقیت شایانی در پی داشت کاری یکتا چیزی شبیه به امضای وی در کارهایش بود. و صد البته تنها نوآوری او به شمار نمی امد. جین تنها یک طراح عالی نبود بلکه نبوغ اقتصادی بالایی داشت, او می دانست در بحبوحه رقابت دهه بیست چگونه برنده بیرون بیاید. او که به عجایب مصر و هنر دوران رنسانس و قرون وسطی علاقه داشت رنگ آبی لطیف و ویژه ای را ساخت که به نوعی علامت تجاری او بود. او تضمین کرد که استفاده از این رنگ صرف نظر از رنگ پوست و مو زیبایی شخص را جلوه پذیر می کند.

 در سال 1927 عطر Arpège را وارد بازار کرد. عطری که به موفق ترین عطر دنیا تبدیل شد و برای طراحی بطری آن از آرماند آلبرت راتیو (Armand Albert Rateau) که به نام ترین طراح ساختمان پاریس بود کمک گرفت, آرمان کسی بود که توپ شیشه ای سیاه را برای این عطر معرفی کرد و طراح خانه پاریس و ویلای روستایی جین نیز بود. آرماند بخشی از کسب و کار او شد و Lanvin Sport را به همراه جین به راه انداخت. این دو سری تزیینات خانگی لانوین را ایجاد کردند که امروزه به نام Art Deco شناخته شده می شوند. 

علی رغم تمام موفقیت های دیگرش, جین از قدرت نامحدود تم مادر و دختر آگاه بود و این برگ برنده را همیشه حفظ کرد, به همین دلیل است که عطر Arpège هنوز هم با طراحی مادری که به سمت دخترش خم شده تزیین شده است, این طرح متعلق به پاول آیربل (Paul Iribe) است. او که همیشه آماده پاسخ به تغییرات بود در سال 1922 در پی انتشار کتاب "دختر مجرد" نوشته ویکتور مارگاریت متوجه شد که کلاه های بزرگ با تزیینات سنگین دیگر مقبول نیستند. از این رو به سرعت به تغییرات پاسخ گفت و حس زیبایی شناسی خود را برای طراحی کلاه cloche به کار انداخت . این کلاه سبکی پسرانه داشت و طبع مد آن روزهای پاریس را که تشنه تلقین آزادی و شیک پوشی داشت سیراب می کرد و به یکی از ماندگارترین مدل های کلاه قرن تبدیل شد و تقریبا ده سال مد روز باقی ماند. در کنار کلاه هایش او از روسری ها, شال ها و روبنده هایی نیز استفاده می کرد تا حس رمزآلود و فریبندگی را نیز القا کند.

یکی دیگر از نوآوری های وی ارسال عروسکی برای ملکه الیزابت بود. زمانی که در دهه سی سفارشی از دربار برای تهیه لباسهای مهمانی پرنسس الیزابت و مارگارت دریافت کرد همراه سفراش آنها عروسکی با لباس های یکسان ارسال کرد که به یک سنت تبدیل شد و ردپایی از طراحی های مادر و دختر او را در خود داشت. 

میتوان به راحتی ادعا کرد که در میان نوآوری های بیشمار او در دنیای مد دهه بیست و سی طراحی Robe de Style زیباترین و رمانتیک ترین پیشگامی او به شمار میرفت. لباس شبی که به بهترین و پر اقبال ترین طرح فرانسه تبدیل شدند. در میانه دهه بیست با استفاده از پارچه های نرم و فریبنده زیبایی زنانه را به رخ کشید و از سوزن دوزی و سنگ دوزی متاثر از مصر , یونان و رم باستان استفاده کرد. و در دهه سی Robe de Style هایش را رسمی تر و پیکره وار طراحی کرد. این بار نیز جین پیشگام بود و بر خلاف شانل و لباس های کاربردی اش او همچنان به لباس های رمانتیک ایمان داشت. 

در سال 1923 در یک کارخانه رنگ رزی سرمایه گذاری کرد تا دقیقا رنگ هایی را که می خواست به دست آورد: صورتی, سبز, آبی, ترکیبات خلاقانه قرمز و مشکی و نقره ای. و در دهه سی متاثر از نقاشی های Velaquez دامن های خورجینی را چاشنی Robe de Style کرد. جین لانوین 79 سال زندگی کرد و در سال 1946 در فانی را وداع گفت. گرچه خلاقیت هایش نیز با مرگش به گور رفتند اما از نام او هنوز هم به عنوان شخصیتی پیشگام در سال های دهه بیست و سی به نیکی یاد میشود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان