یازده تاثیر گذار دنیای مد (قسمت اول)

تاریخ مد تاریخ افرادی است که در خلال قرن گذشته با طراحی ها و خیاطی های خود پایه های مد مدرن را بنا نهادند

تاریخ مد تاریخ افرادی است که در خلال قرن گذشته با طراحی ها و خیاطی های خود پایه های مد مدرن را بنا نهادند. آزادی زنان از لباس های تنگ, پیدایش لباسهای آمادۀ پوشیدن, لوگوها, مانکن های پشت شیشه, برندهای مد روز, شوهای مد, بازاریابی و حتی حفاظت از مالکیت معنوی در صنعت مد حاصل از خودگذشتگی ها, شجاعت و تلاش مداوم افرادی است که با سبک زندگی متفاوتشان تغییرات عدیده ای را رقم زدند.

در این گفتار به بررسی زندگی حرفه ای و گامهایی که یازده نفر از مهمترین این افراد برداشتند می پردازیم.

1- پاول پوارو

(Paul Poiret 1879-1944)

ملیت: فرانسوی

ابتدای کار: تا قبل از بازکردن بوتیک خودش در سال 1903برای طراحانی مثل لوییس چریت, جاکس دوکت و فردریک ورث

آثار به نام : لوگوی گل رز, دامنهای چسبان, لباسهای طرح آسیای, لباسهای گشاد مثل کت کت پروانه ای "اصفهان" , چاپ های بزرگ و پهن و عطرهای De Rosine .

نوآوری ها: او اولین طراحی بود که:

· نگاهی کلی به مد و سبک زندگی داشت, 

· لباس ها را پشت پنجره فروشگاه به نمایش گذاشت

· کارزار تبلیغاتی برپا کرد

· برای کودکان لباس خاص طراحی کرد

· لوگو را معرفی کرد

· ژورنال منتشر کرد

· عطر و لوازم آرایشی برند خود را معرفی کرد

آیا میدانید؟  وقتی پاول از شانل در ابتدای شروع کارش پرسید چرا همیشه سیاه و سفید به تن دارد  شانل اینگونه پاسخ داد: " چون من مراسم تدفین تو هستم"

پاول پوارو که به عیاشی شهرت داشت قهرمان ستایش نشده قرن بیستم در دنیای مد است. او که بهترین لباس های پاریس را پیش از جنگ جهانی اول تولید میکرد به دلیل عدم توانایی اش در رقابت  با مد مدرن شرکت خود را از دست داد. 

بر اساس یکی از اغراق آمیزانه ترین نظرات دایانا وریلند شانل پدیدآورنده قرن بیستم برای زنان بود. با اینکه این حرف چندان هم بی راه نیست اما به طور کامل صحت ندارد. در حقیقت این پاول پوارو بود که لباس هایی را ایجاد کرد که به آینده اشاره میکردند. آینده ای که تمام طراحان منجمله شانل در دهه های بیست و سی وارد عرصه اش شدند. دقیقا زمانی که پوراو در شرایط بدی به سر میبرد و در نهایت هم نتوانست خود را دوباره بازیابد و مانند یک آواره فراموش شده جان سپرد.

همانند چارلز ورث که برای مدت کوتاهی با پوارو همکاری کرد؛ پوارو کاراکتری بود که در بین طراحان بزرگ درهر قرن تنها یک بار تکرار میشوند. این دو عبارت " طراح بزرگ" را پایه گذاری کردند و ما نیز همچنان از آن استفاده میکنیم. اوقات تلخی, عدم پذیرش انتقادهای ولو به جا و احتیاج مبرم به ستایش شدن و بسیاری خلق و خوی دیگر, ویژگی هایی است که طراحان بزرگ دیگر از این دو مرد به ارث برده اند؛ طراحانی که نیازهای زنان دوره خود را درک و در قالب لباس ترجمه کردند, کاری که طراحان کنونی نمی توانند به خوبی آن دو از عهده اش برآیند چرا که آنها با تعداد محدودی مشتری معروف کار می کردند که سبک زندگی و نیازهای متفاوت داشتند.

پاول بسیار سختکوش بود اما شخصیت بسیار پیچیده ای داشت و همیشه حلقه ای از زنان در اطراف خود داشت, همسر او که مدلی زیبا بود نقش مهمی در جذب مشتریان او داشت. دنیای مبتنی بر مد اوایل قرن بیستم در پاریس دقیقا زمانی که پوارو در اوج خود قرار داشت برای اذهان مدرن قابل درک نیست. در میان گروه نفوذناپذیر طبقه بالای جامعه پیش از جنگ جهانی اول, اصالت و کلاس درهای طلایی ورود به این گروه را می گشود که البته همیشه با نوعی بدنامی نیز همراه بود.

هنرپیشه ها , رقصنده ها و بالرین ها چنانچه با مردان قوی و ثروتمندی مانند پوارو در ارتباط بودند میتوانستند بلیط ورود به این حلقه سطح بالای جامعه را به دست بیاورند و این مساله تجارت مد را به زمینی بازی برای پاول تبدیل کرد با وجودیکه از خانواده مرفه و خوبی برخاسته بود که درتجارت پارچه فعالیت داشتند. او مرفه بود اما عادات بد, عیاشی های پی در پی و اهمیت ندادن به پول او را به مرگی گداوارانه رساند. در سال های آخر عمرش دوستانش مبلغی حدود 40 هزار فرانک برای کمک به وی جمع کردند که همه آنها صرف خریدن اقلامی مانند تلسکوپ, یخچال و شامپاین های گرانقیمت شد.

زنان مدرن آن دوران عاشق این بودند که پوارو لباسهایشان را طراحی کنند چرا که طرح های او به شدت متفاوت و رادیکال بود و آنها را مجبور میساخت لباسهای دیگر طراحانشان را دور بریزند. آنها عاشق رنگهای شبهای عربی, منگوله ها, پر عقاب, ردیف های مروارید, مدل های جذاب مبتنی بر کیمونو, تاثیر طرح های ایرانی و حالات افتاده طرح های او بودند. 

پوارو جادوگر مد قرن بیستم بود, کتاب زیاد میخواند و آنسوی مرزها را دیده بود. او مشتریانش را درک میکرد و فرهنگ های شرقی را به پاریسی های تشنه تنوع عرضه میکرد.

از دیگر نوآوری های او تلفیق مد سطح بالا و طراحی داخلی بود که با شرکتی به نام Marine  آن را شروع کرد. مارین نام دختر دوم او بود. در این شرکت او زنان را برای طراحی و تولید صنایع دستی تعلیم می داد. 

در سال 1914 او برنامه ای به نام تور طراحان تشکیل داد که منجر به روش فروش مستقیم شد؛ روشی که هنوز هم استفاده می شود. در این سال او طرح هایش را در اروپای مرکزی معرفی کرد و بسیار مورد ستایش قرار گرفت. او نترس و جدی بود و به اعتقادش پایبند بود. او معتاد به مهمانی دادن و خوشگذرانی بود و از طریق مهمانی هایش کارهایش را نیز عرضه میکرد. شاید بتوان او را پایه گذار مهمانی های مد کنونی دانست. او پول زیادی را صرف همین مهمانی ها می کرد در سال 1911, پارتی  هزار و دو شب او در حقیقت بیعتی با شرق گرایی بود. در سال  1912 پارتی بزرگ دیگری با تم Les Fêtes de  Bacchus برگزار کرد که در مقابل ثروتش خرج چندانی بر جای نگذاشت. در آن زمان مهمانی های مد به طور شخصی و نه توسط شرکت های بزرگ برگزار میشد. در پارتی آخرش در سال 1925 او مقدار قابل توجهی پول در قمار از دست داد که دیگر نتوانست آن را بازیابی کند.

در پاول پوارو ما شخصیت اغلب اکثر طراحان بزرگ دنیا را می بینیم؛ عجیب غریب و بی حد و مرز که با نوعی کوری فقط مسیر مد را می بیند و نه دیگر هیچ. خیلی از طراحان بزرگ دیگر مانند الکساندر مککویین, یوهجی یاماماتو, ویویان وستوود, جان گالیانو و چارلز جیمز همه به دنبال هدف خود رفتند و همه آنها به نوعی پاسخ را در اظهار نظر ضمنی پوارو یافتند؛ " شما نمی توانید زیبا بودن را با مجلات مد بیاموزید ! آنها چه کار به کار مد دارند؟ "


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان