ماهان شبکه ایرانیان

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

گیاه‌خواران برای گوشت نخوردن خود دلایل متعددی را مطرح می‌کنند اما سوای از همه دلایل، تغذیه این افراد باید به گونه‌ای باشد که سلامتی آنان به خطر نیفتد. مطلب حال حاضر بنیتا به این موضوع اختصاص دارد.

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

گیاه‌خواران با نخوردن گوشت بدنشان دچار کمبودهایی می‌شود که با مصرف میوه‌های تازه می‌توانند این کمبودها را جبران کنند. بنابراین رژیم گیاه‌خواری بیش از آن چه که تصور می‌شود از اهمیت غذایی بالا برخوردار است و حتی می‌توان گفت که گیا‌ه‌خواران بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری به دلیل محرومیت از برخی مواد مغذی قرار دارند.

تمایل به گیاه‌‌خواری دلایل گوناگونی دارد که به عنوان نمونه یکی از آنها برای وزن کم کردن است اما ما در این مطلب بنا نداریم تا به این دلایل بپردازیم بلکه فقط می‌خواهیم بگوییم که میوه به لحاظ اهمیت چه جایگاهی در رژیم غذایی گیاه‌خواران دارد و با نخوردن گوشت این اتفاقات در بدن آنها می‌افتد.

و اما...

در میوه‌ها مقدار زیادی ویتامین سی وجود دارد که این ویتامین باعث بهتر جذب شدن آهن در بدن می‌شود. یکی از شایع‌ترین کمبودها در بدن گیاه‌خواران آهن است. آهن می‌تواند باعث جلوگیری از کمبود خون شود. همچنین انجیر و زردآلوی تازه سرشار از آهن هستند. جالب این که تازه بودن این دو میوه باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شوند.

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

Credit: healthfoodtips

گیاه‌خواران دچار کمبود مس هم هستند اما می‌توانند با مصرف میوه‌های تازه مس موجود در میوه‌ها را جذب بدن خود کنند. مس باعث رشد اعضای بدن، جلوگیری از ریزش مو و برطرف کننده ضعف بینایی می‌شود. مهمتر از همه، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. ضامن سلامتی قلب است و از ضعف عضلانی و جسمانی جلوگیری می‌کند. دیگر این که باعث رشد گلبول‌های قرمز می‌شود.

معمولا کسانی که دچار کمبود خون هستند می‌توانند با مصرف میوه‌های تازه سلامتی خود را به دست بیاورند. سیب هم سرشار از مس است. شاید بعد از گاز زدن سیب متوجه این شده باشید که بعد از مدتی جای گاز زده سیب زرد یا قهوه‌ای می‌شود. مس موجود در سیب بعد از این که در معرض هوا قرار بگیرد رنگ‌اش عوض می‌شود.

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

Credit: healthfoodtips

از سوی دیگر، گوشت دارای مقادیر زیادی پروتئین است. گیاه‌خواران به خاطر این کمبود معمولا دچار مشکل می‌شوند. نارگیل، موز، خرما، انبه و هلو دارای پروتئین هستند. بنابراین با خوردن یک یا دو عدد از این میوه‌ها در روز می‌توانند کمبود پروتئین را در بدن خود جبران کنند.

نکته بسیار مهمی که گیاه‌خواران به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوند این است که ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن برای رشد به پروتئین نیاز دارند. گیاه‌خواران معمولا بیشتر از افراد دیگر دچار کمبود پروتئین و ضعف عضلانی می‌شوند ولی با مصرف به موقع این میوه‌ها می‌توانند سلامتی بدن خود را تضمین کنند. به طور کلی، روزانه زن‌ها 45 گرم و مردها 55 گرم پروتئین باید مصرف کنند.

از نبود ویتامین ب 12 هم نباید غفلت کرد چون باعث به وجود آمدن خستگی‌های مفرط و ضعف بینایی می‌شود. خواب‌آلودگی یکی دیگر از نشانه‌های کمبود این ویتامین در بدن است. شاید از خود پرسیده باشید چرا نمی‌توانید صبح‌ها به موقع و سر وقت از خواب بیدار شوید؟ معمولا این را به بد بودن جای خوابتان ربط می‌دهید اما در واقع این طور نیست. ویتامین ب12 باعث شادابی می‌شود و به قول خودمان آدم را سر حال می‌آورد.

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

Credit: healthfoodtips

انسان‌های گیاه‌خوار اگر می‌خواهند دچار خواب‌آلودگی و خستگی نشوند باید هر روز میوه‌های تازه را جایگزین گوشت کنند. گوشت دارای مقادیر زیادی ب 12 است. آناناس نیز سرشار از ب 12 است. این میوه استوایی معمولا در مهمانی‌ها و مجالس به عنوان تزیین استفاده می‌شود ولی اگر بدانیم این میوه زیبا چه خواص معجزه‌گری دارد هرگز به عنوان دکور از آن استفاده نمی‌کنیم. یک برش از می‌تواند ویتامین ب 12 تمام بدن را تامین کند.

اهمیت خوردن میوه‌های تازه برای گیاه‌خواران

Credit: healthfoodtips 

گیاه‌خوارانی که شیر مصرف نمی‌کنند می‌توانند کلسیم مورد نیاز خود را از میوه‌ها به دست آورند زیرا شیر دارای کلسیم فراوانی است. پرتقال، انجیر خشک و آلو دارای کلسیم هستند. زنان باردار گیاه خوار نیاز مبرمی به کلسیم دارند زیرا جنین کلسیم خود را از بدن مادر به دست می‌آورد. با مصرف این میوه‌ها گیاه‌خواران می‌توانند کلسیم مورد نیاز بدن خود را کسب کنند. یادمان نرود که بدن برای استخوان‌سازی و جلوگیری از پوکی استخوان به کلسیم نیاز دارد. همچنین راز سلامتی دندان‌ها مصرف به موقع کلسیم است.

در پایان مطالعه مطلب اگر گیاه‌خوارید، از این مواد مغذی غافل نشوید را به شما خوانندگان عزیز بنیتا توصیه می‌کنیم تا اگر شما نیز در زمره گیا‌خواران قرار دارید، اطلاع کلامل‌تری در زمینه تغذیه خود به دست آورید.

منبع: بنیتا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان