ماهان شبکه ایرانیان

در ارتباط با همسرتان ذهن خوانی نکنید

بسیاری از بگو مگوها و مشاجرات خانوادگی، ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی در رساندن مفهوم و منظور افراد است

در ارتباط با همسرتان ذهن خوانی نکنید
بسیاری از بگو مگوها و مشاجرات خانوادگی، ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی در رساندن مفهوم و منظور افراد است.
 
برای کاستن از این مشاجرات، متخصصین آموزش مهارت های ارتباطی، تدابیری برای برقراری ارتباط مناسب تدوین کرده اند که به خلاصه یی از آنها اشاره می کنیم:
شش قانون ارتباطی از بین فنون برقراری ارتباط صحیح (ارتباطات کلامی)
1-فقط به یک موضوع بپردازید. متخصصین آموزش مهارت های کلامی به این قانون بهای فراوان می دهند.
به اعتقاد آنها موضوع جاری به اندازه ی کافی دشوار هست که به آن رسیدگی کنیم. در این شرایط نباید با طرح مسائل مربوط به گذشته های دور بر حساسیت ها بیفزاییم.
2-رنجش ها را از نو زنده نکنید.
3-از موضوع خارج نشوید. سعی کنید هنگام به وجود آمدن مشکل، به طرح اصل مسأله بپردازید و از پرداختن به مسائل حاشیه یی خودداری کنید. وقتی با همسرتان درباره ی موضوعات بی تناسب و بی مورد بحث می کنید، بدانید که از موضوع اصلی منحرف شده اید و از یکدیگر دلخور و ناراحت هستید. در چنین شرایطی بهتر است در حال آرامش قرار بگیرید و کاملاً آرام مشکل را مطرح و ضمن قضاوت و صحبت کردن صادقانه، وی را به حل مشکل دعوت کنید.
4-از بر چسب زدن و ناسزا گفتن خودداری کنید. هر وقت که ناسزا می گویید، از منطق فاصله می گیرید. درست اندیشی حتی در شرایط عادی هم دشوار است و زمانی که شما حتی احساسات تان را نتوانید کنترل کنید، بر مشکلات خود می افزایید.
5- از طرح شکایات انباشته شده خودداری کنید. همه ی ما شکایات را روی هم انباشته می کنیم، هر چند ممکن است به ظاهر از آن مطلع نباشیم، اما هنگام طرح شکایت باید مؤدب باشیم، احترام بگذاریم و ملاحظه ی دیگران را بکنیم.
6-در واقع مؤدب بودن، احترام گذاشتن و ملاحظه ی دیگران را کردن، قانون بعدی است که متخصصین آموزش های ارتباطی اغلب آن را متذکر می شوند. اما مؤدب بودن، احترام گذاشتن و رعایت دیگران را کردن، سرکوب و فرو نشانی شکایات است و سرکوب شکایات نیز به معنای انباشته کردن آنهاست تا روزی که از خشم همه ی آنها را یکجا بیرون بریزیم. لذا پیشنهاد می کنیم به جای اینکه شکایات انباشته شده ی خود را یک جا تخلیه کنید، از این شکایات به عنوان یک راهنما برای حل گرفتاری های تان استفاده کنید. در کل باید گفت، برقراری ارتباط، عامل تعیین کننده یی در زندگی ماست. اگر درست شکل بگیرد، به اجتناب از موقعیت های استرس زا کمک کرده و به حل بسیاری از مسایل زندگی منجر می شود. طرز برقراری ارتباط با دیگران و واکنش آنها، ریشه در حرمت نفس داشته و متقابلاً بر آن اثر می گذارد. ارتباط مؤثر، صادقانه و متناسب با موقعیت است. شخص در پی این ارتباط اجتماعی احساس عزت نفس می کند و با دیگران و موقعیت های استرس زا راحت تر کنار می آید. در این ارتباط قاطعیت مطرح است و معنا و مفهومش این است که به انتخاب خود آزادانه حرف می زنید. ولی ارتباط غیرمؤثر عمدتاً با سرزنش خود شخص، افکار، حمله و کاهش عزت نفس همراه است. افراد در برخوردهای اجتماعی شان ممکن است چند جور واکنش نشان دهند( بنسون، استوارات) گاهی واکنش ها پرخاشگرانه است، این طرز برخورد به این معناست که « من مهم هستم، ولی تو مهم نیستی.» گاهی واکنش ها انفعالی است، این طرز برخورد به این معناست که « تو مهم هستی، ولی من مهم نیستم.» چنانچه واکنش قاطعانه باشد، به هر دو توجه می شود و این واکنش ها آشکارا، صادقانه و بجا هستند. این طرز برخورد به این معناست که «من مهم هستم، تو هم مهم هستی.» ارتباط مؤثر، یعنی آنچه را که می خواهید، مطرح کنید، تعریف و تحسین ها را بپذیرید و بدانید چه موقع آری و چه موقع نه بگویید. ارتباط مؤثر، یعنی احساسات خود را به تناسب مطرح کنید. به راه حل پیروزی طرفین بیندیشید، حرف خود را بزنید، مشخص باشید و خواسته های خود را بشناسید. انتظار نداشته باشید که دیگران نیازها و خواسته های شما را بدانند، برخورد همدلانه داشته باشید، برخورد همدلانه می تواند اضطراب و افسردگی را تخفیف دهد و مهارت های ارتباطی را بهبود بخشد. با خود مهربان باشید، تنها در این صورت می توانید به دیگران محبت کنید. متخصصین مهارت های ارتباطی معتقدند، جهت هر چه بهتر شدن ارتباطات گوینده و شنونده باید یک سری اصول را رعایت کرد. اصولی که گوینده باید به آنها توجه داشته باشد، به قرار زیر است:
-خلاصه حرف بزنید.
-صریح و موجز حرف بزنید.
-از توهین، تهمت و سرزنش بپرهیزید.
-از زدن برچسب هایی مانند، خودخواه، بی ملاحظه و بد جنس خود داری کنید.
-از مطلق گویی و استفاده از کلماتی مانند هرگز یا همیشه خودداری کنید.
-ذهن خوانی نکنید.
-در جاهایی که لازم است از ضمیر ما استفاده کنید، ضمیر من را به کار نبرید.
و اصولی که شنونده باید رعایت کند.
-زمینه های توافق را پیدا کنید.
-مضامین منفی صحبت های همسرتان را ناشنیده بگیرید.
-از خود سؤال کنید.
-مطمئن شوید که منظور همسرتان را درک کرده اید.
-طوری صحبت کنید که همسرتان منظور شما را کاملاً درک کند.
-از عذرخواهی کردن نهراسید.
-شکایت ها را به پرس و جو تبدیل کنید.
منبع:نشریه 7 روز زندگی-ش86.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان