محمد کارت کارگردان عرصه مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احتمال حذف آثار مستند از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هر چند شعار دولت روحانی «به عقب برنمی گردیم» بود اما مسأله حذف بخش مستند از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کاملا یک عقبگرد است در حالی که ما مستندسازان در این چند سال همواره سعی کرده ایم که فیلم هایی سرگرم کننده و در عین حال تامل برانگیز بسازیم.
وی افزود: در این چند ساله فیلمسازان در پی این بوده اند آثاری تولید کنند که مخاطب داشته باشد البته گروه سینمای «هنر و تجربه» نیز تلاش کرده است که آثار مستند را به نمایش بگذارد و شبکه مستند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز به این موضوع کمک کرده اند، با این اتفاقات رفته رفته تماشاگر مستند تربیت می شود اما وقتی جشنواره فیلم فجر که ویترین اصلی سینمای ایران است و همه آن را می شناسند دست به حذف این بخش می زند این تلاش ها را از بین می برد، بنابراین متولیان سینما باید به سینمای مستند توجه کنند تا ضمن برآورده شدن انتظارات مردم، آنها بیشتر با این نوع از سینما آشنا شوند و بر این گونه سینمایی نیز تمرکز کنند.
کارت اظهار کرد: حذف سینمای مستند از جشنواره فیلم فجر نشان دهنده این است که دوستان عملا سینمای مستند را جزو جریان اصلی سینما نمی دانند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که تماشاگر هم سینمای مستند را جدی بگیرد زیرا به طور کلی در نگاه عامه مردم مستندسازان آماتورهایی هستند که تلاش می کنند تا یک فیلمساز حرفه ای شوند البته این امر ناشی از کج سلیقگی های مدیران سالیان پیش سینما است. به هر حال وقتی به سینمای مستند اهمیت ندهند این گونه سینمایی جدی هم گرفته نمی شود در صورتی که فستیوال های مهم دنیا در بخش های مختلف به آثار مستند و فیلم کوتاه اهمیت می دهند.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی جشنواره فیلم فجر این است که هر ساله قوانین آن با تغییر دبیر به یکباره تغییر می کند و به همین ترتیب سینماگران سورپرایز می شوند. در واقع بعد از 36 سال هنوز به یک روند ثابت نرسیده ایم و جشنواره فیلم فجر برای همه غیرقابل پیش بینی است، این موضوع در شان جشنواره مهمی که نام انقلاب اسلامی را به یدک می کشد، نیست. البته ذکر این نکته هم ضروری است که این موضوع تنها به سینمای مستند و فیلم کوتاه منحصر نمی شود بلکه در بخش آثار بلند سینمایی هم همواره شاهد تغییرات بوده ایم. بنابراین این سوال در ذهن ایجاد می شود که تا کی آزمون و خطا؟
این کارگردان ادامه داد: ما مستندسازان همواره تلاش کرده ایم که مستند جدی گرفته و در سالن اصلی نمایش داده شود تنها به این دلیل که این حرکت می تواند باعث شود تا اهالی رسانه هم سینمای مستند را جدی بگیرند اما هرچه تلاش کردیم بازهم آثار سینمای مستند در سانس بعد از ناهار به نمایش گذاشته شدند یعنی زمانی که اهالی رسانه و منتقدان ترجیح می دادند به استراحت بپردازند.
کارت اظهار کرد: سال گذشته که «آوانتاژ» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت ما به همراه کارتن خواب ها به برج میلاد رفتیم و این کار ضمن دادن یک وجهه اجتماعی به جشنواره فیلم فجر نشان داد که سینمای مستند می تواند جریان ساز باشد.
وی توضیح داد: شاید بهتر باشد که بگویند که آثاری که قرار است در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند باید نمایش اولشان باشد نه اینکه در همان گام نخستین حذفش کنند زیرا حذف به معنی عقبگرد است و این موجی که بچه های فیلم اولی، مستند و فیلم کوتاه را دچار نوسان می کند اتفاق خوب نیست.
کارگردان «خونمردگی» در پایان اظهار کرد: من امسال فیلمی برای جشنواره ندارم اما آثار مستندی که سال گذشته به نمایش گذاشته شدند تحسین منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخته بودند به طوری که همه بیان می کردند این آثار جذاب و جریان ساز بودند.