علت سردردهای مکرر چیست؟

آیا اغلب اوقات دچار سردرد می‌شوید؟ این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای کم کاری تیروئید شما باشد

آیا اغلب اوقات دچار سردرد می‌شوید؟ این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای کم کاری تیروئید شما باشد. کم کاری تیروئید یک مشکل شایع پزشکی بوده و می‌تواند باعث بروز نوسانات خلقی، افزایش وزن و دیگر علائم جدی و ناخوشایند شود. تحقیقات قبلی، رابطه‌ای را بین این دو بیماری نشان داده‌اند. و در حال حاضر یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین تحقیقات، قوی‌ترین مدرک را برای اثبات رابطه بین این دو بیماری ارائه داده است. محققان دانشگاه سینسیناتی دریافته‌اند که افراد مبتلا به اختلالات سردرد در مقایسه با بقیه، 21 درصد بیشتر به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا بوده‌اند. این گروه شامل کسانی بود که به میگرن، سردرد خوشه‌ای و سردرد تنشی مبتلا بودند و همچنین کسانی که داروهای خاصی برای سردردشان استفاده می‌کردند. خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در کسانی که میگرن داشتند، حدود 41 درصد گزارش شده است. با بنیتا همراه باشید تا در مورد ارتباط بین این دو بیماری بیشتر بخوانید.

سردرد

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند برای عملکرد درست، به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید کند. و این موضوع می‌تواند روی خلق و خو، وزن، میزان انرژی، تمرکز و چرخه قاعدگی زنان تاثیر بگذارد و حتی باعث یبوست و ریزش مو شود. تخمین زده شده است که این شرط 2 درصد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطر ابتلا به این بیماری در خانم ها بین 5 تا 8 برابر نسبت به آقایان بیشتر است.  برای بررسی ارتباط مشکوک بین سردرد و اختلالات تیروئید، محققان با 8412 نفر مصاحبه کرده و برای مدت 12 سال آن‌ها را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده‌اند. نتیجه این مطالعه در نسخه این هفته مجله دردهای سر و صورت منتشر شد. دکتر وینسنت مارتین (Vincent Martin) مدیر موسسه علوم اعصاب می‌گوید: پیامدهای این مطالعه بیشتر روی افرادی متمرکز شده است که به طور منظم دچار سردرد می‌شوند زیرا درصد زیادی از شرکت کنندگان این مطالعه کسانی بودند که در پرسشنامه خود گفته بودند دچا سردردهای مکرر هستند.

دکتر مارتین می‌گوید: دلایل متعددی برای ارتباط بین سردرد و مشکلات تیروئید وجود دارند. یک احتمال این است که فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن که در نتیجه عود سردرد رخ می‌دهد، بدن را در برابر بیماری‌های تیروئید آسیب پذیرتر می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که التهاب نیز در هر دو بیماری نقش دارد. دکتر مارتین اضافه کرد هیچ کس هنوز به طور دقیق دلیل ارتباط بین این دو را نمی‌داند. شاید به دلیل داروهایی باشد که مردم برای جلوگیری از سردرد می‌خورند یا شاید عوامل محیطی و ژنتیکی نیز در آن دخیل باشند. او در ادامه صبحت‌هایش اضافه کرد: توسعه اختلالات تیروئید و عواقب ناشی از کم کاری تیروئید می‌تواند سردرد را بدتر و بیشتر کند.

علاوه بر کسانی که دچار سردردهای مکرر بودند، خانم‌ها، افراد مسن، افراد چاق و کسانی که از داروهای خاصی مانند لیتیوم، اینترفرون، و آمیودارون استفاده می‌کردند نیز به کم کاری تیروئید مبتلا بودند. به نظر می‌رسد که سیگار کشیدن تاثیر مثبتی در درمان این بیماری داشته باشد اما هیچ پزشکی آن را توصیه نمی‌کند زیرا ضرر و زیان آن بیشتر از سودش است.

سردرد

خبر خوب چیست؟ کم کاری تیروئید را می‌توان با جایگزین کردن هورمون‌ها به خوبی مدیریت کرد، و این کار از طریق مصرف روزانه قرص انجام می‌شود. خبر امید بخش این است که اگر تشخیص داده شود که شما به بیماری‌های تیروئید مبتلا هستید می‌توانید به راحتی آن‌ها را درمان کنید و در نتیجه سردرد و میگرن شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد. دکتر مارتین پزشکان را تشویق می‌کند که نسبت به سردردهای مکرر افراد و ارتباط آن با بیماری کم کاری تیروئید هشیار باشند و همچنین می‌گوید هر کس که به طور منظم دچار سردرد می‌شود، خودش هم باید نسبت به ارتباط بین این دو بیماری آگاهی داشته باشد. زمانی که شما دچار میگرن و سردردهای شدید می‌شوید، احساس خستگی می‌کنید، نمی‌توانید به درستی فکر کنید و ممکن است بسیاری از علائم دیگر مربوط به کم کاری تیروئید را نیز داشته باشید. بسیاری از مردم دلیل این علائم را به سردرد و یا درمان‌هایی که برای آن انجام داده‌اند ربط می‌دهند در حالی که ممکن است به بیماری‌های قابل درمان تیروئیدی مبتلا باشند.

در همین رابطه خواندن مقاله"7 روش علمی برای رهایی از شر دردها و امراض شایع بدون نیاز به دارو" را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان