آیا شکستن قلنج خطرناک است؟

شکستن قلنج اصطلاحی است که در جامعه جا افتاده . اما آیا خود این عمل خطرناک است؟ برای یافتن پاسخ با بنیتا همراه باشید.

شکستن قلنج اصطلاحی است که در جامعه جا افتاده . اما آیا خود این عمل خطرناک است؟ برای یافتن پاسخ با بنیتا همراه باشید.

همه‌ی ما تجربه‌ی شنیدن صدای مفاصل کمر یا زانوی خودمان را زمانی که می‌خواهیم خم شویم و یا بایستیم را داشته‌ایم و یا زمانی که می‌خواهیم روی نوک پاهایمان راه برویم یک صدای ترک خوردن از پای خود شنیده‌ایم. اما واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این صداها نشانه‌ی بدی است؟ هدف از این صداها چیست؟ و آیا واقعا شایعات در مورد ارتباط این صداها و گرفتن بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز درست است؟

سر و صداهایی که ما می‌شنویم به احتمال زیاد ناشی از حرکت تاندون‌های عضلات روی استخوان‌های مفاصل است. تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها پیوند می‌دهند و باعث ثابت ماندن آن‌ها می‌شود. این تاندون‌ها کمی حالتی الاستیکی و کشسانی نیز دارند که می‌تواند بر روی مفاصل تا حدودی آزادی حرکت و افزایش طول داشته باشند. این حرکات زمانی که سریع انجام شود ممکن است تولید صدا کند.

زمانی که حرکت می‌کنیم٬ مفاصل تکان می‌خورند و این تکان خوردن باعث تغییر موقعیت اندک تاندون‌ها می‌شود. این تغییر باعث ایجاد صدایی می‌شود. ایجاد این صدا طبیعی است حال چه صدا زیاد یا کم باشد٬ باید بدانیم مشکل خاصی برای مفاصل ما به وجود نیامده است.

آرتوز مفاصل

انحطاط مزمن غضروف مفاصل به عنوان بیماری آرتروز شناخته می‌شود. این اتفاق باعث سفتی و کاهش تحرک و درجه‌ی آزادی مفاصل می‌شود. هنگامی که غصروف سر استخوان مفاصل آسیب دیده باشد حرکت‌ها با درد همراه می‌شود

عوامل بسیار زیادی برای آرتروز وجود دارد و افراد زیادی ممکن است درد مفاصل را در زندگی خود تجربه کنند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به عوامل ژنتیکی٬ سن٬ جنسیت٬ وزن و آسیب دیدگی‌های قبلی و عدم تحرک مناسب مانند نشستن طولانی مدت. علت‌های زیادی برای آسیب‌دیدگی مفاصل وجود دارد که راه‌های پیشگیری از آن را باید جدی گرفت اما تا به این‌جا هیچ ارتباط قانع‌کننده‌ای بین صدای مفاصل و آرتروز پیدا نشده است.

اگر شما هرگونه درد یا ورم مفاصل را تجریه کردید باید سریعا به دکتر متخصص مراجعه کنید و از درمان‌های خودسر اجتناب کنید. زیرا ممکن است چندین نوع اتفاق مختلف برای مفصل شما افتاده باشد و لزوما هر دردی آرتروز نخواهد بود.

آیا شکستن قلنج مفاصل مضر است؟

این کار یک عادت رفتاری برای انسان‌هاست که مفاصل دست را درگیر می‌کند. این کار در دراز مدت می‌تواند شانس ابتلا به آرتروز را نیز افزایش دهد.
ماده‌‌ی سینویال٬ ماده‌ای است که حفره‌ی مفاصل را پر می‌کند. اگر بخواهیم مثالی برای آم بزنیم می‌توان گفت شبیه سفیده‌ی تخم مرغ است. این ماده وظیفه‌ی کاهش اصطکاک بین سطوح را دارد. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که فشار بر روی مفاصل زیاد می‌شود گازی درون این مایع بین مفصلی تجمع می‌کند. این گاز‌ها به شکل حباب‌های میکروسکوپی دیده می‌شودند٬ سپس این حباب‌ها به هم می‌پیوندند و زمانی که شما قلنج را می‌شکنید به صورت ناگهانی این گاز تخلیه می‌شود و تولید صدا می‌کند.

دکتر دونالد آنگر (Donald L. Unger)  کسی بود که بر روی اثرات بلند مدت این مدت تحقیقاتی انجام داده. او برای انجام تحقیقاتش روی یک دست خود به مدت 60 سال این عمل را تکرار کرد و بر روی دست دیگر خود هیچ کاری انجام نداد. بعد از این مدت زمانی که به بررس تفاوت بین دست‌های خود پرداخت متوجه شد بین دست چپ و راستش هیچ تفاوتی در سلامت مفاصل وجود ندارد.

مفاصل پنجه دست

اما در یک تحقیق در سال 1368 اعلام شد که شکستن قلنج دست در طولانی مدت می‌تواند باعث تورم مفاصل و کاهش قدرت دست شود. با این حال محققان هیچ ارتباطی بین این موضوع با بیماری آرتروز کشف نکردند.

در سال 1390 نتیجه‌ی تحقیق به وسیله‌ی تصویربرداری رادیولوژی از افراد بین 50 تا 80 سال که قلنج دست خود را می‌شکنند و افراد عادی . این مطالعه نیز نتیجه‌ی مشابهی داشت.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شکستن قلنج مفاصل هیچ تاثیری در بیماری آرتروز ندارد و در رفتار خطرناکی نیست. یکی از مشکلاتش را می‌تواند تاثیر منفی روی افرادی که شما را در حین این کار تماشا می‌کنند دانست.

 همچنین می‌توانید اخبار مربوط به پزشکی را در بنیتا دنبال کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان