حقایق شگفت انگیز خانه های تسخیر شده که تبدیل به فیلم ترسناک شدند [قسمت اول]

ساخت فیلم براساس اتفاقات واقعی بالاخص در ژانر وحشت یکی از سبک‌های فیلمسازی است که علاقه مندان بسیاری دارد و این فیلم‌ها بیشتر در گیشه نیز با موفقیت ظاهر می‌شوند

ساخت فیلم براساس اتفاقات واقعی بالاخص در ژانر وحشت یکی از سبک‌های فیلمسازی است که علاقه مندان بسیاری دارد و این فیلم‌ها بیشتر در گیشه نیز با موفقیت ظاهر می‌شوند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است! جمله‌ای که در آغاز بعضی فیلم‌های سینمایی می‌بینید و قطعا با دیدی دیگر به این فیلم‌ها نگاه می‌کنید. امروز در بنیتا می‌خواهیم  شما را با چند عدد از فیلم‌های ترسناک برتر تاریخ آشنا کنیم که بر اساس یک داستان واقعی تهیه شده‌اند و تحریفاتی هم در آن‌ها ایجاد شده است.

گاهی اوقات، فیلم‌های ترسناک با استفاده از عبارت «بر اساس داستانی واقعی» تبلیغ و همه‌گیر می‌شوند ولی بعضی از مخاطبان خیلی به این جمله اعتقاد ندارند. گاهی اوقات استفاده از این جمله در ژانر ترسناک باعث می‌شود تا فیلم و داستان‌های آن باورنکردنی به نظر برسند. این در حالی است که تماشای دیگر سبک‌ها بر اساس داستان‌های واقعی محتمل‌تر و باورکردنی‌تر به نظر می‌رسند اما هستند فیلم‌های ترسناکی که توانسته‌اند نظر بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کنند. البته، این همه ماجرا نیست. به طور مثال در فیلم گرگ وال‌استریت، ساخته مارتین اسکورسیزی، اگرچه داستان و کلیت فیلم بر اساس یک داستان واقعی و زندگی‌نامه جوردن بلفورت بود اما تمام اتفاقات افتاده در فیلم عینا شبیه به زندگی واقعی او نبودند و کارگردان با اضافه کردن مضامینی فانتزی، سعی کرد تا اثر خود را به محصولی قابل‌توجه‌تر و تماشایی‌تر تبدیل کند.

با این حال، فیلم‌های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان‌های واقعی یکی از دلایل اصلی کشاندن مخاطبان به سالن‌‌های سینما محسوب می‌شوند. مخاطبانی که اگر قرار باشد، فیلمی بر اساس داستانی واقعی را تماشا کنند، در انتخاب بین ژانر‌ها، سبک ترسناک را به دیگر سبک‌ها ترجیح می‌دهند. قاتلین سریالی و اتفاقات ماوراالطبیعه و استفاده از آن‌ها در فیلم‌های سینمایی باعث می‌شوند تا کمی با احتیاط‌ بیشتر در خیابان‌های تاریک قدم بزنیم و البته بعضی‌ شب‌ها هنگام خوابیدن، چراغ اتاق را هم روشن نگه‌داریم!

دنیا در سال‌های اخیر، شاهد فعالیت‌های غیر طبیعی زیادی بوده است. در طی دهه‌های 1960، 1970 و 1980 در سرتاسر دنیا فعالیت‌های ماورایی زیادی در خانه‌ها (و همچنین یک هتل) دیده شد که موضوع پرطرفدار رمان‌هایی شده است که در این دهه نوشته شده‌اند. فیلم‌سازانِ زیادی نیز تصمیم گرفته‌اند این داستان‌های ماوراءالطبیعه‌ی مهیج و مخاطب پسند را به فیلم تبدیل کنند. هرچند که فیلم‌های ساخته شده، از واقعیت بسیار دور شده‌اند و اغراق‌آمیز ساخته می‌شوند، اما هنوز کسانی هستند که باور دارند این داستان‌ها واقعیت دارند. برای همین، ما تصمیم گرفته‌ایم داستان اصلی شش خانه‌ی تسخیر شده که از روی آن‌ها فیلم‌های پرفروشی ساخته شده‌اند را برای شما تعریف کنیم تا از حقیقت آن‌ها آگاه شوید.

1 - داستان فیلمِ ترسناک امیتیوایل (THE AMITYVILLE HORROR)، ساخته شده در سال 1979

فیلم ترسناک

 بازیگران اصلی این فیلم که در سال 1979 ساخته شده است، «مارگوت کیدر» و «جیمز بورلین» هستند. این فیلم بر اساس کتابی که فعالیت‌های فرا طبیعی یک خانه واقع در لانگ آیلند (Long Island) را شرح می‌دهد، ساخته شده است. داستان از این قرار است که خانواده‌ی «لاتز»، بعد از اینکه به خانه‌ی جدید خود نقل مکان می‌کنند متوجه می‌شوند که یک سال قبل، صاحب قبلی این خانه آقای «رونالد دیفیو جونیور»، شش نفر از اعضای خانواده ازجمله پدر و مادرش را در این خانه به قتل رسانده است. خانواده‌ی لاتز شاهد بعضی از رفتار‌های غیر طبیعی در خانه بودند ازجمله: تجمع تعداد زیادی مگس در قسمت‌های مختلف خانه در فصل زمستان، بوهای عجیبی که در خانه پخش می‌شد و باز و بسته شدن خود به خودی در اصلی خانه. خانواده لاتز، ماه بعد از این خانه رفتند. بعد از آن، چیز فرا طبیعی خاصی از این خانه که در پلاک 112 خیابان اوشن (Ocean) واقع شده بود گزارش نشد. کتاب‌های زیادی در مورد اتفاقات این خانه نوشته شده است و دو فیلم (یکی در سال 1979 و یکی در سال 2005) هم از این کتاب‌ها ساخته شده است. این خانه الآن در پلاک 108 خیابان اوشن قرار دارد (یکی از صاحبان این خانه تصمیم گرفت پلاک این خانه را عوض کند شاید که بتواند آن را راحت‌تر بفروشد) این خانه اکنون به قیمت 850 هزار دلار برای فروش گذاشته شده است. اگر در مورد اتفاقات این خانه کنجکاو هستید می‌توانید آن را خریده و مدتی در آن زندگی کنید.

فیلم ترسناک

در اینجا نیز مثل جن‌گیر و دیگر فیلم‌های شاخص جناح «ارتجاعی» سینمای ترسناکِ دهه 1970، بر حضور عنصر مسیحیت (متجلی در کلیسا و شخصیت کشیش) به‌عنوان عامل اصلی حافظ و حامی شخصیت‌ها در جدال با اهریمن تأکید می‌شود. برخلاف نمونه‌های مشخص هم دوره (تلألوِ استنلی کوبریک، 1980) و یا قدیمی‌تر (حضور ارواحِ رابرت وایز، 1963 و انزجارِ رومن پولانسکی، 1965) در فضاسازی و خلق فضای غیرطبیعی و شیطانی خانه که قاعدتاً باید عامل اصلی هراس‌انگیز فیلم باشد، کمترین توفیقی به دست نمی‌آید.

2 - فیلم احضار (The CONJURING) ساخته شده در سال 2013

فیلم ترسناک

این فیلم، یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ترسناکِ ساخته شده در طول تاریخ سینما است. کارگردان این فیلم جیمز وانز، داستان این فیلم را از واقعه‌ای که برای خانواده‌ی «پرون» اتفاق افتاده اقتباس کرده است. این فیلم اولین قسمت در مجموعه فیلم‌های احضار محسوب می‌شود. در این فیلم پاتریک ویلسون و ویرا فارمیگا به ایفای نقش‌های اد و لورین وارن، دو محقق موضوعات فراطبیعی پرداخته‌اند. منتقدان، کارِ کارگردان را ستوده‌اند که بدون نشان‌دادن صحنه‌های خشونت‌آمیز، به‌شدت بیننده را می‌ترساند. این فیلم عموماً پس از فیلم جن‌گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما به‌شمار می‌رود.

« احضار روح » براساس اتفاقات واقعی رخ داده در سال 1971 در یک خانه بزرگ ساخته شده است. آنچه که تا به امروز از این داستان شنیده شده به این شرح است: یک خانواده پر جمعیت به خانه‌ای جدید در منطقه رود آیلند نقل مکان می‌کنند اما مطابق معمول در این خانه یک سری روح وجود داشته که با انواع و اقسام روش ها اعم از بلند کردن اعضای خانواده، تکان دادن صندلی، صحبت کردن با افراد و... باعث اذیت و آزار این خانواده می‌شده است. متاسفانه تا به امروز هیچ مدرکی دال بر تائید ادعاهای خانواده پرون بدست نیامده و هرگز هم بدست نخواهد آمد چراکه علناً بررسی چنین موضوعی هرگز علمی نخواهد بود. 

فیلم ترسناک

یکی از رایج ترین سوالاتی که درباره ارواح و داستان‌های تسخیر ساکنین منزل توسط این ارواح سرگردان پرسیده می‌شود این است که چرا تمام این داستان‌ها مربوط به قرن ها پیش یا حداکثر دهه‌ی هفتاد میلادی هستند و با ظهور تکنولوژی های مختلف که می‌تواند به راحتی چنین لحظاتی را ثبت کند، آثاری از ارواح سرگردان و این قبیل داستان‌ها پیدا نشده؟ شاید این سوال بتواند به راحتی این موضوع را اثبات کند که داستان‌های تسخیر منزل توسط ارواح سرگردان، افسانه‌های بی پایه ای بیش نبوده و هرگز مستندی از وجود این مقوله به دست نیامده است.

اما خانواده2 پرون که ادعا می‌کردند در این خانه ارواح موجب اذیت و آزار آنان می‍‌شده است، توانستند از طریق فروش کتاب‌هایشان پول بسیاری به جیب بزنند و تا سال‌ها از طریق بازنشر این قبیل داستان ها ، شهرت و وضعیت مالی خوشایندی برای خودشان رقم بزنند. دخترِ این خانواده که هم اکنون 54 ساله است، درباره فیلم و ادعای تقلبی بودن آن صحبت جالبی انجام داده و گفته : « هرکس می خواهد باور کند و هرکس هم نمی خواهد نکند! » 

فیلم ترسناک

در ادامه با ما همراه باشید.

اگر از این داستان لذت بردید می‌توانید یک سری هم به " 19 فیلم ممنوعه در جهان [قسمت سوم/پایانی]" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر