ماهان شبکه ایرانیان

۱۹ فیلم ممنوعه در جهان [قسمت سوم/پایانی]

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه کنید، خواهید دید که اسامی‌ فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما در آنها مشاهده می‌شود

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه کنید، خواهید دید که اسامی‌ فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما در آنها مشاهده می‌شود. فیلم‌های جنجالی و بحث برانگیز همیشه فیلم‌هایی هستند که مسائل جنسی، خشونت، مذهب، سیاست، همجنس بازی، نژادپرستی، مواد مخدر را به تصویر می‌کشند یا زبانی تند و یا وقیحانه دارند. این فیلم‌ها معمولا تابوها را شکسته و مثل فیلم‌های معمولی عمل نمی‌کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا تعدادی از این فیلم‌ها را برایتان معرفی کنیم.

11 - آخرین رستگاری مسیح

فیلم های توقیف شده

اقتباس مارتین اسکورسیزی از رمان جنجالی نیکوس کازانتزاکیس که سرنوشت دیگری را برای عیسی مسیح رقم‌زده بود در بسیاری از کشورها توقیف شد و در شهرهای آمریکا مانند ساوانا، جورجیا، نیواورلئان، اوکلاهاما، سانتانا و کالیفرنیا در طول پخش فیلم تحریم‌های موفقیت‌آمیزی داشت. موسیقی متن این فیلم را، پیتر گابریل، آهنگساز و خواننده مشهور انگلیسی ساخته و اجرا کرده‌است. از دیگر هنرمندانی که در موسیقی فیلم ظاهر می‌شوند می‌توان نصرت فاتح علی خان و محمود تبریزی زاده (کمانچه) نام برد.

در این فیلم عیسی مسیح نه به عنوان فردی «مقدس» یا «پیامبری معصوم» بلکه به صورت فردی عادی با «وسوسه‌های شهوانی» که همواره با «نفس اماره درگیر است و از درد و شکنجه هراسان است به تصویر کشیده شده است. فیلم به خاطر ارائه تصویری متفاوت از عیسی مسیح، خشم ارباب کلیسا را برانگیخت. در آمریکا یک انجمن مسیحی در نامه‌ای به شرکت اونیورسال، شرکت سازنده فیلم پیشنهاد داد آماده است تمام نسخه‌های فیلم را خریداری کرده و نابود کند. فیلم در کشورهایی مانند ترکیه، شیلی، مکزیک، فیلیپین و سنگاپور ممنوع شد و در آمریکا تنها پس از حذف چند صحنه به روی اکران رفت.

در اکتبر سال 1988 گروهی از مسیحیان به داخل سینمایی در پاریس که این فیلم را نمایش می‌داد، کوکتل مولوتوف انداختند. بر اثر آتش‌سوزی در سینما 13 نفر زخمی شدند.

12 - قتل عام با اره‌برقی در تگزاس

فیلم های توقیف شده

این فیلمِ قدیمی با شروع پخشش در سال 1974 در کشورهای زیادی از دنیا توقیف شد. فیلم بدون سانسور آن برای اولین بار در سال 1999 در انگلستان به نمایش درآمد. فیلم با صحنه‌های سیاه و سفیدی شروع می‌شود که بسیار نامفهوم است. چشمان نگران پلیس و خبرنگاران به دنبال کسی است که قرار است بعد از سال‌ها قتل و جنایت از دخمه‌اش بیرون بیاید، همه هراسان هستند و منتظر، تا اینکه یک نفر با ماسکی که روی صورتش زده بود پله‌ها را به سمت در ورودی ترک کرد. اولین نسخه کشتار با اره‌برقی در تگزاس را توب هوپر در سال 1974 از روی زندگی واقعی قاتلی به اسم ادگین ساخت که لباس‌هایش را از پوست انسان‌هایی که آنها را به قتل می‌رساند تهیه می‌کرد. ادگین همیشه یک ماسک چرمی روی صورتش داشت برای همین به صورت چرمی معروف شد. کشتار با اره برقی در کشورهایی مثل فنلاند، انگلستان، برزیل، استرالیا، آلمان، شیلی، سوئد، نروژ و ایرلند به خاطر زیاد بودن تعداد سکانس‌های خشونت‌آمیز اجازه نمایش پیدا نکرد. صورت چرمی یک آدمکش روانی است که همیشه با یک چاقو در کمین انسان‌هاست. ادگین اسم جنایتکار مخوفی بود که زنان زیادی را به قتل رساند. البته او اره‌برقی در دست نداشت و هوپر اره برقی را به داستان اصلی زندگی این قاتل اضافه کرد تا داستان هولناک‌تر از ماجرای واقعی‌اش باشد. قسمت‌های زیادی از سری فیلم‌های اره ساخته شد اما هیچ‌کدام نتوانستند شهرت و محبوبیت نسخه اول را به دست بیاورند.

13 - نوح

فیلم های توقیف شده

فیلم «دارن ارونوفسکی» درباره مأموریت نوح پیش از طوفان آخرالزمانی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه که در آن تعالیم اسلام برجسته است، توقیف شد تا اینکه در سال 2014 اجازه پخش یافت. در بسیاری از مدارس اسلامی به تصویر کشیدن چهره پیامبران مانند نوح ممنوع است. امتیاز دهی این فیلم از ابتدای اکران از 8٫1 در آی.ام.دی.بی (IMDB) به 6٫7 پایین آمده و نقد ها و نظرات کاربران اغلب از این فیلم انتقاد می کنند. در اغلب کشور های عرب نشین یا مسلمان مانند امارات متحده، این فیلم به دلایل مختلفی اکران نشده. کارگردان این فیلم دارن آرونوفکسی است که کارگردان فیلم مشهور و برنده جایزه اسکار قوی سیاه است.

14 - سالو (120 روز در سدوم)

فیلم های توقیف شده

یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌هایی که تاکنون ساخته شده به خاطر صحنه‌های خشن و غیراخلاقی‌اش در بسیاری از کشور‌ها تا سال 1975 توقیف بود. این فیلم در انگلستان تا سال 2000 توقیف بود تا اینکه اجازه پخش یافت. فیلم به علت خشونت سادیسمی عریان و گرافیکی‌اش از زمان اکران تا به حال جنجالی بوده‌است. در برخی کشورها نیز تاکنون اجازه اکران به فیلم داده نشده‌است.

پازولینی سه هفته پیش از اکران این فیلم به قتل رسید. برخی قتل او را سیاسی و مربوط به این فیلم می‌دانند چرا که به اعتقاد پازولینی، «سادیسم، از رهگذر فاشیسم به سرمایه‌داری جدید منتهی می‌شود.» در ساختار سالو، پازولینی حلقه‌های جهنم را آن گونه که در دوزخ دانته به تفصیل تبیین شده، تحلیل می‌کند. به همین دلیل از این فیلم با نام دوزخ منتظر (ANTINFERNO)، یا اتاق انتظار جهنم نیز یاد می‌شود. جالب است بدانید که درکتاب تورات فصل پیدایش آمده است که سدوم شهری در دره اردن بوده است که حضرت لوط در آن ساکن می بود.

15 - داستان سیمپسون‌ها

فیلم های توقیف شده

دلایل جالب و عجیبی تاکنون برای توقیف فیلم‌ها مطرح شده است اما این یکی از همه جالب‌تر است. کشور بورما این فیلم را به خاطر استفاده از رنگ‌های زرد و قرمز توقیف کرد چون اعتقاد داشت که به‌عنوان حمایت از گروه‌های یاغی به حساب می‌آیند و نماد حمایت از آن گروه‌ها است. 

16 - هولوکاست آدم‌خواری

فیلم های توقیف شده

این فیلم شاید تهوع‌آور باشد اما به‌عنوان یکی از ابتدایی‌ترین فیلم‌های ترسناک که در آمازون به‌عنوان مستند ساختگی فیلم‌برداری شده است، تأثیرات زیادی داشته است. تصور می‌شد که فیلم خیلی واقعی‌تر باشد چون در یک زمان واحد در 40 کشور توقیف شد. این فیلم هنوز در نیوزلند توقیف است. بهتر است بدانید که کانیبال هولوکاست فیلمی ایتالیایی در سبک ترسناک محصول سال 1980 به کارگردانی روجرو دئوداتو است. فیلم مملو است از صحنه‌های آشکار کشتن و شکنجه انسان‌ها و حیوانات و به همین دلیل در بعضی کشورها نمایش آن با ممنوعیت مواجه شد. صحنه‌های جنایت به نحوی در این فیلم ساخته شده‌اند که بسیاری از تماشاچیان تصور کردند در حال دیدن صحنه‌های واقعی آدم‌کشی هستند.

به دنبال گم شدن گروهی از فیلم‌سازان مستند در جنگل‌های آمازون عده‌ای برای یافتن آن‌ها به منطقه اعزام می‌شوند. گروه اعزامی سرانجام موفق به یافتن دوربین فیلم‌برداری مستندسازان می‌شود. با تماشای فیلمْ رفتارهای جنون‌آمیز مستندسازان بر گروه اعزامی آشکار می‌شود.

17 - گرگ وال استریت

فیلم های توقیف شده

مارتین اسکورسیزی با گذشت زمان آرام‌تر نشده است و فیلم افراطی او درباره‌ی دلال سهام توزیع‌کننده مواد مخدر در مالزی، نپال، زیمبابوه و کنیا توقیف شده است. مارتین اسکورسیزی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. ترنس وینتر فیلمنامه را نوشته و لئوناردو دی کاپریو با حضور همبازی‌هایی چون جونا هیل، ژان دوژاردن، راب رینر، کایل چندلر و متیو مک کانهی، در نقش بلفورت ایفای نقش می‌کند. این فیلم پنجمین همکاری اسکورسیزی و دی کاپریو و دومین همکاری اسکورسیزی و وینتر بعد از سریال امپراتوری بوردواک را رقم می‌زند. گرگ وال استریت، داستان یک دلال سهام نیویورکی با بازی دی کاپریو است که از همکاری در رسیدگی به پرونده کلان عدم شفاف سازی مالی اجتناب می‌کرد که فساد در وال استریت، سیستم بانکداری یکپارچه و نفوذ جنایتکاران هم جزء آن بود. این فیلم داستان از صفر به قله رسیدن دلال سخت کوشی است که اواخر دههی 80 وارد این بازار می‌شود و با این بدشانسی مواجه می‌شود که جواز خود را در روز دوشنبهی سیاه، روز بزرگترین سقوط اقتصادی بعد از دههی 20، به دست می‌آورد. او شغل خود را از دست می‌دهد اما مجدداً به عنوان تأمین کننده‌ای وارد بازار سهام کم ارزش می‌شود. در این گوشهی تاریک بازار اقتصادی کلاهبرداری به وفور دیده می‌شود و بلفورت با موج همراه می‌شود تا به ثروت برسد.

18 - زولاندر

فیلم های توقیف شده

نمایش «بن استیلر» به خاطر داشتن صحنه‌های غیر اخلاقی در آن تا سال 2001 در بعضی از کشورها توقیف بود اما این فیلم عذاب‌آور تر از این هم بود و مرکز سانسور رسانه‌ای مالزی اعلام کرد که طراح مدل درک زولاندر، شستشوی مغزی داده‌شده است تا شخص اول مالزی را به قتل برساند. 

19 - ظرافت شگفت‌انگیز

فیلم های توقیف شده

این مستند که توسط «سیدنی پولاک» ساخته شده، شامل ضبط وقایع زندگی «ارتا فرانکلین» ایت. پولاک با 4 کارمند مرد خود بیش از 20 ساعت فیلم ضبط کرد. در در نهایت این فیلم در سال 2015 برای جشنواره مهیا شد. ابتدا تلورادو و سپس تورنتو به خاطر پخش این فیلم شکایت کردند اما این فیلم در نهایت توسط وکلای فرانکلین منع پخش شد به این دلیل که بازیگر راضی نیست که از اسم و تصویر او استفاده شود. تهیه‌کنندگان فیلم سعی داشتند تا در جشنواره این سال تلورادو فیلم را به نمایش درآورند اما بار دیگر توسط وکلای فرانکلین منع پخش شد.

قسمت قبل را می‌توانید در "19 فیلم ممنوعه در جهان[قسمت دوم]" ببینید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان