گره‌های تیروئیدی در کودکان

گره‌های تیروئیدی در کودکان توده‌های غیر طبیعی بوده که در غده‌ی تیروئید ظاهر می‌شود. در اکثر موارد، این گره‌های تیروئیدی ماهیت خوش خیم دارد

گره‌های تیروئیدی در کودکان

گره‌های تیروئیدی در کودکان توده‌های غیر طبیعی بوده که در غده‌ی تیروئید ظاهر می‌شود. در اکثر موارد، این گره‌های تیروئیدی ماهیت خوش خیم دارد. مقاله‌ی زیر اطلاعات زیادی مرتبط با علل، علائم و درمان گره‌های تیروئیدی در کودکان ارائه می‌دهد.
غده‌ی تیروئید غده‌ی پروانه‌ای شکل بوده که در قسمت جلوی گلو، بالای گردن قرار دارد. این غده کارکردهای بسیار مهمی در بدن دارد، چون هورمون‌هایی را ترشح کرده که به رشد کودکان و توسعه‌ی فیزیکی و همچنین ذهنی کمک می‌کند. گره‌های تیروئیدی در کودکان به توده‌ی سفتی اشاره داشته که در غده‌ی تیروئید توسعه می‌یابد. این گره‌ها ممکن است سرطانی باشند، در اکثر موارد خوش خیم یا غیر سرطانی می‌باشد. گره‌های تیروئیدی در کودکان و نوجوانان به ندرت مشاهده می‌شود.

انواع گره‌های تیروئیدی

انواع مختلفی از گره‌های تیروئیدی وجود داشته که ممکن است در کودکان رخ دهد. این گره‌ها به شرح زیر می‌باشد:
گره‌های تیروئیدی: این گره‌ها، گره‌هایی کم و بیش خوش خیم تشکیل شده که به عنوان گره واحد ظاهر شده و معمولا بدون درد می‌باشد.
گره‌های التهابی: گره‌هایی بوده که باعث التهاب مزمن در غده‌ی تیروئید می‌گردد.
سرطان تیروئید: گره‌های سرطانی بوده که ماهست بسیار سفتی دارند.
این گره‌ها ممکن است تولید هورمون‌های تیروئیدی را تحت تاثیر قرار دهند. این موارد باعث شده که کودک از ترشح هورمون‌های تیروئیدی رنج ببرد.

علل بیماری

این گره یک مشکل درون ریز شایع بوده که مردم آمریکا به آن مبتلا هستند. با این‌حال، کمتر از 10 درصد از گره‌های تیروئیدی به واسطه‌ی سرطان تیروئید ایجاد می‌شود. در اکثر موارد، این گره‌ها ماهیت سرطانی به خود می‌گیرند. علت دقیق گره‌های تیروئیدی هنوز ناشناخته می‌باشد. در برخی موارد این گره‌ها ماهیت ژنتیکی دارد، برخی گره‌ها به واسطه‌ی فقدان ید در رژیم غذایی تشکیل شده و برخی از آن‌ها نیز بعد از مواجهه با تابش رادیو اکتیو ایجاد می‌شوند.

علائم بیماری

گره‌های تیروئیدی در کودکان در ابتدا هیچ علامتی ندارد. علائم تنها بعد از این که گره‌ها به اندازه‌ی کافی رشد کرد، توسعه می‌یابد و بافت‌های موجود در غده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری مواقع توده‌ها به اندازه‌ای بزرگ شده که می‌تواند بر روی گردن مشاهده شود. برخی از علائم گره تیروئید بسته به نوع و علل آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:
تغییر در صدا مانند گرفتگی صدا، در در ناحیه‌ی گردن، اشکال در بلع، کاهش وزن بدون علت، تورم قابل مشاهده بر روی گردن، ضربان قلب نامنظم، افزایش اضطراب، احساس ناآرامی، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، افزایش وزن، خستگی، تورم صورت

تشخیص بیماری

اکثر موارد گره‌های تیروئیدی در طول معاینه تشخیص داده می‌شود. در صورتی که پزشک مشکوک به حضور این گره‌ها شود، پزشک آزمایش خون را به منظور مشاهده‌ی عملکرد غده‌ی تیروئید انجام می‌دهد. به غیر از این، اسکن تیروئید به بررسی جذب ید توسط غده کمک می‌کند. این روش به شناسایی این که آیا غده خوش خیم یا بدخیم است، کمک می‌کند. بیوپسی نیز به منظور درک نوع گره موجود در غده انجام می‌شود.

درمان

هر نوع گره، خواه سرطانی و یا مشکوک به وجود سلول‌های سرطانی، قابل درمان می‌باشد. اکثر این گره‌ها کاملا قابل درمان می‌باشد و هیچ گونه عوارض عمده‌ای ندارند. جراحی به منظور برداشتن گره انجام می‌شود. جراحی شامل لوبکتومی یا تیروئیدکتومی می‌باشد. در مورد لوبکتومی، تنها یک بخش از غده که حاوی گره می‌باشد، برداشته می‌شود. کل غده‌ی تیروئید در مورد تیروئیدکتومی برداشته می‌شود. دوره‌ی بهبودی از جراحی حدود یک ساعت می‌باشد. بعد از عمل از طریق تزریق داخل وریدی به کودک داروهایی داده می‌شود. هنگامی‌که کودک قادر به خوردن و آشامیدن بود، این نوع داروها را قطع می‌کنند. کودک بعد از 24 تا 28 ساعت عمل از بیمارستان مرخص می‌شود.
کودک باید حدود 3 تا 4 هفته بعد از جراحی باید به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کند. کودک ممکن است در صورت نیاز به هورمون درمانی یک متخصص غدد مراجعه کند. هر نوع توده و یا تورم بر روی گردن کودک باید توسط پزشک معاینه شود. گره‌های تیروئیدی در کودک عمدتا ماهیت خوش خیم دارند، اما برخی مواقع نیز این گره‌ها ممکن است به توده های سرطانی تبدیل شوند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان