چگونه از پوست خشکمان مراقبت کنیم؟

اگر پوستی خشک دارید، روال روزمره مراقبت از پوست شما چگونه باید باشد؟ برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

اگر پوستی خشک دارید، روال روزمره مراقبت از پوست شما چگونه باید باشد؟ برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

 

علائم خشکی را ببینید 

علائم خشکی پوستCredit: rd

دیدن نشانه‌های پوست خشک، آن هم وقتی اولین بار ظاهر می‌شوند، می‌تواند به شما کمک کند تا بلافاصله مراقبت از پوستتان را آغاز کنید قبل از اینکه مشکل بدتر شود. علائم شایع پوست خشک احساس سفتی یا خارش هستند. همچنین طبق گفته‌ی کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، شما می‌توانید از قسمت‌های زبر، پوسته پوسته شده، و یا حتی ترک خوردگی و خونریزی، متوجه خشکی پوستتان شوید. (اگر شما پوستی خشک دارید، 10 راهکار برای مبارزه با خشکی پوست را از دست ندهید). 

 

علل خشکی پوست را بدانید 

علل خشکی پوستCredit: rd

 مراقبت از پوست خشک ممکن است به سادگی از بین بردن عوامل محیطی یا محدود کردن یک عادت قدیمی باشد. بودن در هوای خشک آن هم به طور منظم و وقت گذرانی در آفتاب بدون محافظت از پوست می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود. طبق گفته‌ی موسسه ملی پیری عادت‌های بد از جمله سیگار کشیدن و یا هیدراتاسیون (آب‌رسانی) ضعیف مطمئناً باعث خشکی یا خارش پوست می‌شوند. اما بالا رفتن سن، خودش عامل خشکی پوست است، به مرور زمان پوست نازک می‌شود و غدد چربی و عرقش را از دست می‌دهد. شرایط استرس زا هم ممکن است خشکی پوست را در برخی افراد تشدید کند. اگر شما نمی‌توانید به علت خشکی پوست خود دقیق اشاره کنید، و یا شما می‌دانید که خشکی توسط چیزی خارج از کنترل شما ایجاد می‌شود، سعی کنید روال مراقبت از پوست تخصصی را پیش بگیرید و یا با یک متخصص پوست مشورت کنید. داروهای خانگی مناسب پوست خشک را هم امتحان کنید.


پوستتان را به آرامی تمیز کنید 

تمیز کردن پوست
Credit: rd 

حتی اگر شما پوست خشکی دارید، هنوز هم باید برای جلوگیری از جوش زدن صورت خود را روزانه بشویید. از پاک کننده مناسب استفاده کنید. دبرا جالیمن متخصص پوست، شوینده و پاک کننده ملایم فاقد صابون‌های سخت، الکل یا بنزوئیل پراکسید، را پیشنهاد می‌کند که پاک کننده‌های ملایمی برای پوست هستند. (و یا سعی کنید پاک کننده طبیعی حاوی روغن‌های طبیعی باارزش را خودتان بسازید). برای جلوگیری از بیشتر خشک شدن پوستتان از آب گرم (نه داغ)، استفاده کنید.

 

تونینگ اختیاری است 

تونینگCredit: rd

 تونر محصولی مبتنی بر آب مختص پوست است که بعد از پاک کننده به کار می‌رود مانند آخرین مرحله در شستن صورت. به طور معمول، تونرها به این منظور استفاده می‌شوند که مطمئن شویم پوستمان را به درستی پاک کرده‌ایم و همچنین مواد تشکیل دهنده آن با مشکلات پوستی مزاحم، مانند آکنه یا روغن بیش از حد مبارزه می‌کنند. به نوع تونری که می‌خرید توجه کنید، چون تونر اشتباهی می‌تواند پوست شما را بیشتر خشک کند. دکتر جالیمن تونر بدون الکل را توصیه می‌کند. سعی کنید از تونری استفاده کنید که مرطوب کننده باشد و پی‌اچ( pH) پوست را متعادل کند.


پوستتان را صبح و عصر مرطوب کنید 

مرطوب کننده پوستCredit: rd

 دکتر جالیمن توصیه می‌کند پس از پاک‌سازی و استفاده از تونر، بلافاصله مرطوب کننده بزنید تا هیدراتاسیون را در پوست نگه دارید. اگر شما پوست خشکی دارید، باید هم روز و هم شب مرطوب کننده بزنید. با لایه‌ای از روغن صورت شروع کنید، ترجیحاً ترکیبی از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌های تقویت کننده، و مرطوب کننده خوبی  را هم در شب بزنید، مانند مرطوب کننده‌های آب‌رسان. ماسک‌های خانگی صورت را هم به کار ببرید.


حوله‌هایتان را نو کنید 

حولهCredit: rd

 مهم نیست پوستتان از چه نوعی است، لیف حمام و حوله صورتتان را روزانه عوض کنید. به گفته‌ی دکتر جالیمن باکتری‌ها به راحتی می‌توانند روی سطح آنها تولید شوند، و به طور بالقوه باعث سوزش و یا جوش شوند.


از پوستتان در معرض آفتاب محافظت کنید 

ضدآفتابCredit: rd

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های یو وی (UV) به سطح پوستتان آسیب می‌رساند، و همان‌طور که می دانید، نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه باعث پیری زودرس و خشک شدن پوست شما می‌شود. هنگامی که خارج از منزل وقت می‌گذرانید، مطمئن شوید پوست شما به درستی در مقابل خورشید محافظت می‌شود. هر روز از کرم‌های ضد آفتاب با اس پی اف (SPF) حداقل 30 استفاده کنید، چه در باران یا آفتاب، چه تابستان یا زمستان. بهتر است مقاله معرفی کرم ضد آفتاب مناسب برای انواع پوست ها را بخوانید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان