ماهان شبکه ایرانیان

معرفی چشمه های چاکرا در بدن شما [قسمت اول]

چاکرا یا منبع انرژی، مفهومی است که بیانگر سطح انرژی در قسمت‌های مختلف بدن شما است

چاکرا یا منبع انرژی، مفهومی است که بیانگر سطح انرژی در قسمت‌های مختلف بدن شما است. این قسمت‌ها که هرکدام کنترل بخش‌های دیگر بدن را در اختیاردارند با استفاده از انرژی با یکدیگر در ارتباط هستند. چاکرا از کلمه سانسکریتی چرخ گرفته‌شده است. دانستن اطلاعات جامع در مورد چاکراها می‌تواند به شما کمک کند تا در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم باشید. هفت چاکرای اصلی در بدن انسان وجود دارد. این چاکراها در زیر لگن، پایین ناف، ناف، قفسه سینه، گلو، پیشانی و بالای سر قرار دارند. شما می‌توانید با استفاده از رنگ درمانی، غذاها، مانتراها (صداهایی خاص و تکرار‌شونده در آیین هندو) و مودرا‌ها (حرکات دست در رقص مذهبی هندو‌ها) تعادل چاکراها را حفظ کنید. مانترا یک‌صدای خاص است. این صدا خودش توسط دستگاه عصبی ارتعاش پیدا می‌کند تا بر چاکرایی خاص اثر بگذارد. همچنین نقاط بازتاب‌دهنده‌ای در سقف دهان وجود دارند که سیگنال‌ها را به مغز می‌فرستند تا نقاطی خاص در بدن را تحریک کنند. پس شما با تلفظ یک مانترا، ارتباط بین مغز و یک چاکرای خاص را با تحریک آن نقاط بازتاب‌دهنده در سقف دهان افزایش می‌دهید. مودرا یک حالت دست است که الگوهای خاص انرژی را در بدن متوقف می‌کند. نقاط بازتاب‌دهنده‌ای در سر‌انگشتان شما هستند که با بخش‌های متفاوت بدنتان در تماس هستند. فعال کردن این نقاط می‌تواند تغییری در سیستم انرژی چاکرا ایجاد کند. همراه بنیتا باشید تا با دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

 

چاکرا ریشه (ROOT chakra)

چاکرا ریشه

Credit:wikimedia

  • منطقه: بین مقعد و دستگاه تناسلی (نشیمنگاه)
  • غدد مرتبط: فوق کلیوی (که آدرنالین تولید می‌کند)
  • رنگ: قرمز تند
  • عطر: درخت سدر – درخت میخک
  • عضو وابسته: استخوان‌ها، دندان‌ها، ناخن، پا، روده، مقعد، پروستات.
  • شکل: نیلوفر چهار پر 

 

کارکرد:

چاکرای اول (چاکرای ریشه) در محلی مابین مقعد و عضو تناسلی قرار دارد. محلی که در امتداد استخوان دنبالچه رو به پایین قرار دارد. این چاکرا ما را با جهان فیزیکی و مادر طبیعت متصل نگاه می‌دارد و انرژی از این طریق وارد بدن ما می‌شود. زمانی که چاکرا باز باشد (فعال باشد) از بودن، لذت‌های جسمانی به‌شدت لذت خواهیم برد و از زندگی در میان مردم خوشحال خواهیم بود. ما باید باانرژی مادر طبیعت هماهنگ باشیم و از آن کمک بگیریم. این انرژی و چاکرا به ما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای رسیدن به خلاقیت و دستاوردها را داشته باشیم. قدرت جنسی ما تا جایی که مربوط به تماس‌های فیزیکی و ادامه بقا باشد در این چاکرا نهفته است. چاکرای ریشه منبع انرژی و نیروی زندگی است، تمام چاکراهای بالایی با این چاکرا در ارتباط هستند. در این چاکرا انرژی کوندالینی (kundalini) به‌صورت جاویدان زنده است. سه منبع انرژی اصلی بدن به نام‌های سوشومنا (sushumna)، ایدا (ida) و پینگالا (pingala)، از این سرچشمه انرژی می‌گیرند. چاکرای ریشه، محل واقعی جمع شدن ضمیر ناخودآگاه انسان است. از طریق این چاکرا، هر آنچه در ناخودآگاه شما قرار دارد تبدیل به واقعیت در زندگانی می‌شود و عملی می‌گردد. این چاکرا در ارتباط به چاکرا هفتم در قسمت بالایی بدن است تا بتواند هماهنگی را در کل بدن به وجود آورد.

 

فعال بودن

زمانی که چاکرای ریشه شما باز باشد و انرژی از آن وارد شود، به‌صورت هماهنگ با دیگر چاکراها عمل کند، شما یک رابطه عمیق، ارتباط شخصی با زمین و مادر طبیعت خواهید داشت. شما در زندگی و زندگی شما در رضایت، خرسندی، قدرت درونی ریشه دارد. شما به خواسته‌ها و اهداف خودتان شکل می‌دهید و آن‌ها را به‌صورت تجسم واقعی روی زمین ایجاد می‌کنید. با فعالیت این چاکرا شما زمین را یک سرپناه و محل امن برای زندگی خواهید دانست. محلی که برای شما تمامی نیازهای جسمی، روانی و عاطفی را فراهم می‌کند و شما از اینکه به روی زمین زندگی می‌کنید افتخار خواهید کرد.

 

غیرفعال بودن

اگر چاکرای ریشه‌ای شما دچار مشکل باشد و یا بسته باشد، در درجه اول افکار و اعمال شما در مورد امنیت، دارایی همانند زیاده‌روی در خوردن غذا، مشروبات، روابط جنسی دچار اختلال خواهد شد. شما در این حالت بدون آنکه عواقب کارهای خودتان را در نظر بگیرید به زیاده‌خواهی و همچنین انجام دادن هر کاری دست می‌زنید. عواقب کارهای شما به‌صورت نمودهای فیزیکی در جسم شما نمایان خواهد شد، همانند یبوست و افزایش آشکار وزن که باعث سایر مشکلات خواهد شد. شما در ارضا نیازهای شخصی خودتان نیازهای دیگر جسمانی که مربوط به خودتان است همانند سلامتی، استراحت کافی، زندگی متعادل را نادیده خواهید گرفت و خودتان به خودتان آسیب خواهید زد. از دیگر نشانه‌های بسته بودن این چاکرا زمانی است که شما در چالشی قرارگرفته باشید، در آن حالت شما به‌شدت عصبی و ناراحت می‌شوید و شروع به پرخاش خواهید کرد. گونه شدیدتر این حالت این است که خشونت خودتان را بر روی دیگران اعمال می‌کنید. این خشم شما نشانه‌ای از عدم اطمینان، اعتماد به امنیت و توانایی خودتان در به دست آوردن آن‌ها است که به این صورت در شما نمایان می‌شود. بسته بودن چاکرا ریشه، باعث خواهد شما استقامت فیزیکی و احساسی خودتان را از دست بدهید و افکار زیادی شمارا نگران و اذیت خواهد کرد و همیشه یک احساس تردید در زندگی شما جریان خواهد داشت. خودتان را فردی ضعیف که قدرت رسیدن به اطمینان ندارد خواهید یافت. روی زمین یک‌بار زندگی خواهیم کرد. برای بسیاری از ما زندگی روی زمین شاید موهبت شمرده نمی‌شود و زمان زیادی را برای پیدا کردن راهی به‌سوی زندگی لذت‌بخش‌تر، ساده‌تر، راحت‌تر تلف می‌کنیم. اگر شما چاکراهای بالادست را تقویت کنید و چاکراهای پایین‌دست را تضعیف کنید، دچار مشکلات عدم تعلق به زمین و نارضایتی از زندگی خواهید شد. برای مثال اگر چاکرای شماره 2 و چاکرای شماره 3 که چاکراهای بالاتنه هستند فعال‌تر از چاکرای هفت باشند شما دچار بی‌اشتهایی خواهید شد.

 

چاکرای خاجی (SACRAL chakra)

چاکرای خاجی

Credit:wikimedia

  • منطقه: انتهای ستون فقرات 1 تا 12 اینچ زیر استخوان خارجی
  • غدد مرتبط: پروستات، گنادها
  • رنگ: نارنجی
  • عطر: چوب صندل
  • وظیفه: تولیدمثل جنسی
  • عضو وابسته: کلیه‌ها، مثانه‌ها، اسپرم‌ها، مایعات بدن، اعضای تکثیر شونده
  • شکل: نیلوفر شش پر

 

کارکرد:

چاکرای خاجی بالاتر از اندام تناسلی قرار دارد. این چاکرا به استخوان خاجی متصل است و به رو به بیرون باز می‌شود. ما انرژی باروری و انرژی که از طبیعت به سمت ما می‌آید را از این چاکرا دریافت می‌کنیم. اندام جنسی مذکر، در اثر تأثیرات این چاکرا و طبیعت است که تمایل به باروری و تولیدمثل را به دست می‌آورد. آب پاک است و تمیز می‌کند. آب می‌تواند در لوله‌های مسدود شده جریان داشته باشد و هرچه که می‌تواند را با خودش حل کند و راه را باز کند. کلیه‌ها و مثانه در بدن و نمود فیزیکی این کار را بدن شما انجام می‌دهد، اما در بعد روحانی، پاک‌سازی و تصفیه روحانی در قالب جریان داشتن احساسات آزاد انجام می‌شود. ما به زندگی به دید یک پدیده ازلی و جدید نگاه می‌کنیم و روابط بینمان با جنس مخالف همگی تحت تأثیر این چاکرا است.

 

فعالیت

اگر چاکرای خاجی شما باز یا فعال باشد، به شما اجازه خواهد داد که نسبت به دیگران مخصوصاً جنس مخالف خودتان حس بهتری داشته باشید. اتحاد بین شما با معشوقه خودتان افزایش می‌یابد و رقص زندگی هرروز به پا می‌شود. شما احساس خواهید که انرژی مردانه و زنانه بین روح، جسم و ذهن شما جریان می‌یابد.

 

عدم فعالیت

چاکرای خاجی زمانی که شما به بلوغ می‌رسید باز می‌شود و فعال می‌گردد. بلوغ زمانی است که چاکرای خاجی سرچشمه می‌گیرد و بیداری حس جنسی همراه با عدم اطمینان به احساسات درونی خودتان است. والدین و مربیان مدارس به‌ندرت در مورد این انرژی با کودکان سخن می‌گویند. بر اساس نیازهایی که در دوران کودکی و شیرخوارگی داشته آید، همانند عدم تماس جسمانی، می‌تواند بعدها بر روی این چاکرا و عملکرد بدن شما تأثیرگذار باشد. عدم درک صحیح از این احساسات باعث می‌شود که شما در موارد و امیال جنسی خودتان واگرایی داشته باشد و آن‌ها را پس بزنید. بر اساس نتایج، شما نمی‌توانید امیال جنسی خودتان را کنترل کنید و همچنین پتانسیل این امیال را آزاد کنید، از طرفی عدم تخلیه این امیال باعث به وجود آمدن توهمات و مشکلات جنسی خواهد شد، از طرفی شما با سرکوب این امیال مشکلات بیشتری برای خودتان به وجود می‌آورید. ممکن است روابط جنسی را همانند دارو بدانید، چیزی که لازم است بدانید این است که شما باید خلاقیت و تمایلات جنسی خودتان را باید هدایت کنید. این مشکلات باعث ایجاد تنش جنسی میان دو جنس مخالف می‌گردد. در اغلب موارد عدم فعالیت این چاکرا به کودکی فرد بازمی‌گردد و می‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم. زمانی که پدر و مادر به‌احتمال خیلی زیاد دیگر تمایل جنسی به یکدیگر ندارند. علاوه بر این کودکی که در دوران طفولیت از احساس کافی، لمس بدن، نوازش، محبت کردن و عطوفت دور بوده باشد این مشکلات را با خودش در بزرگ‌سالی هم خواهد داشت و به‌مرورزمان شروع به سرکوبی احساسات جنسی خودش، خاموش کردن امیال جنسی و پیام جسمانی بدن خودش خواهد کرد. با ادامه این روند در دوران بلوغ شما تمام این چاکرا را به علت سرکوب کردن نیازهای جنسی خودتان مسدود می‌کنید. مسدود شدن این چاکرا باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عدم اعتمادبه‌نفس، فلج عاطفی و سردی جنسی است. در این موارد شما دچار مشکلاتی ازجمله عدم تمایل به زندگی خواهید داشت. خودکشی جوانان در این سنین به‌شدت افزایش می‌یابد.

 

چاکرای شبکه خورشیدی (SOLAR PLEXUS chakra)

چاکرای خورشیدی

 Credit:wikimedia

  • منطقه: در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم
  • غدد مرتبط: پانکراس
  • رنگ: زرد – طلائی
  • عطر: اسطوخودوس
  • وظیفه: ساختار وجودی
  • عضو وابسته: شکم، معده، کبد، طحال، دستگاه گوارش، صفرا، سیستم عصبی خودکار
  • شکل: نیلوفر ده پر

 

کارکرد:

چاکرای سوم، به‌اندازه دو بندانگشت بالاتر از ناف قرار دارد و به سمت بیرون باز می‌شود. توابع مربوط به این چاکرا بسیار پیچیده است. این چاکرا نشانه‌ای از قدرت خورشید در وجود ما است و در مرکز بدن ما قرار دارد. ما انرژی خورشید را از این قسمت از بدن خودمان دریافت می‌کنیم که باعث پرورش کالبد جسمانی ما، حفظ فیزیکی بدنی ما می‌شود. همچنین عاطفه ما از این چاکرا تأمین می‌شود. پایه و اساس شخصیت ما از چاکرای سوم و خورشیدی تأمین و سرچشمه می‌گیرد. درک اجتماعی ما، تمایل ما به قبول کردن و یا رد کردن آن بر اساس اراده شخصی، اراده ما برای رسیدن به اهداف، تلاش ما برای قدرت و انطباق با الگوهای اجتماعی همگی مربوط به این چاکرا و انرژی خورشید است. وظیفه اصلی که این چاکرا دارد، پاک کردن خواسته‌ها و تمایلاتی است که از دو چاکرای پایین‌تر به وجود می‌آیند. کنترل ناخودآگاه، استفاده از انرژی چاکراهای پایین‌دست و دخالت چاکراهای بالادست در تجسمات مادی اطراف ما باعث محقق شدن بسیاری از خواسته‌های واقعی ما می‌شود. چاکرا خورشیدی به کیهان متصل است و عاطفه ما را کنترل می‌کند. کیهان و کهکشان جایی است که آرزوها و خواسته‌های ما به آن متصل شده است. اگر ما آرزوها، احساسات و تجربیات خودمان در زندگی را قبول کنیم، به ما کمک خواهد کرد که چاکرا خورشیدی بازبماند و ضمیری روشن‌تر خواهیم داشت که می‌تواند در زندگی کمک فراوانی کند. احساسات ما با مقدار نوری که به درون ما تابیده می‌شود رابطه مستقیم دارد. زمانی که این چاکرا باز باشد شما همیشه احساس شادی، لذت و رضایت درونی خواهید داشت. اما اگر بسته باشد، مختل و یا ضعیف شده باشد، ما احساس ناراحتی و آشفتگی خواهیم کرد. باید دقت داشته باشیم که بیشتر احساسات ما در تأثیر از عوامل محیطی قرار دارند. محیط‌زیست و دنیای اطراف ما می‌توانند ما را شاد یا غمگین کنند. این احساسات به ما نشان خواهد داد که زندگی ما روشن یا تیره است. نوری که به درون انسان تابیده می‌شود باعث می‌شود او به‌وضوح هر آنچه هست را ببیند و اگر تاریکی درون انسان باشد، هر چیزی را ناامیدکننده درک می‌کند. ما به‌طورکلی احساسات دیگران را از این چاکرا درک می‌کنم و به انرژی‌های ساطع‌شده آن‌ها، پاسخ می‌دهیم. اگر ما در معرض دریافت انرژی منفی باشیم، چاکرای خورشیدی به ما هشدار خواهد داد، بسیاری از ما در مکان‌هایی که دوست نداریم معمولاً دچار شکم‌درد می‌شویم. در این حالت چاکرای خورشیدی شما است که با شما سخن می‌گوید.

 

فعالیت

شما درصورتی‌که این چاکرا به‌خوبی فعالیت داشته باشد، احساس آرامش و صلح درونی در مورد خودتان، جایگاه خودتان در جهان، پذیرفتن خودتان به‌عنوان جزئی از کائنات خواهید داشت. همچنین شما به‌راحتی نظر دیگر افراد و شخصیت آن‌ها را خواهید پذیرفت و به نظر آن‌ها احترام خواهید گذاشت. شما احساسات و آرزوهای خودتان همچنین تجربیاتی که در طول زندگی به دست آوردید را قبول خواهید کرد. شما همه احساسات و درک خودتان از جهان را در راستای نوری که به شما تابیده است خواهید دید. آرزوها، احساسات، تجربیات همگی در شما جمع شده‌اند تا به وجودت شمارا شکل دهند. به‌عنوان یک درک بالاتر، اگر شما چاکراهای چشم سوم و چاکرای تاج بازی داشته باشید، می‌توانید ارتعاشات و انرژی‌های منتشرشده از سایر اجسام و افراد را هم درک کنید. ازآنجایی‌که هر چیزی دیده می‌شود نور است، زمانی که این چاکراها فعال باشند و با یکدیگر در ارتباط خوبی فعالیت داشته باشند، آرزوها و خواسته‌های شما هم به دنبال آن برآورده خواهد شد. شما به انرژی که از اجسام ساطع می‌شود متصل خواهید شد و درنتیجه شما هر چیزی که برای شما خوب و مفید باشد جذب خواهید کرد.

 

عدم فعالیت

زمانی که چاکرای خورشیدی شما به علت‌های مختلف مسدود شده باشد، شما همه‌چیز را برای رسیدن به خواسته‌ها و تمایلات خودتان دست‌کاری می‌کنید، برای ابراز قدرت دوست دارید کنترل همه امور داخلی خودتان تا کارهای بیرونی را به دست بگیرید و بر آن‌ها حکمرانی کنید. بی‌قراری و نارضایتی‌های درونی چیزی است که شمارا به انجام دادن این کارها سوق می‌دهد. شما همیشه مشغول و فعال هستید و دست از کار برنمی‌دارید. بااین‌وجود همیشه احساس نارضایتی و عدم توانایی در به دست آوردن رضایت دارید. شما به‌ندرت احساس آرامش و شادی دارید. به دست آوردن لذت‌های مادی هرچقدر هم که زیاد و بیشتر می‌شوند شمارا نمی‌توانند ارضا کنند و گویا همیشه کمی و کاستی در وجود شما و رضایت شما وجود دارد. رضایتمندی و رفاه مادی ازجمله مواردی است که شما در زندگی به آن نیاز دارید. احساسات واقعی شما درصورتی‌که این چاکرا درست عمل نکند شما از درک احساس واقعی خودتان عاجز خواهید ماند و از بیان و پیدا کردن راه‌حل رفع نیازهای خودتان دچار مشکل خواهید شد. زود ناراحت می‌شوید، خشم‌های فروخورده خودتان درگذر زمان و زندگی به‌صورت حساسیت زیاد و تحریک‌پذیری بالا در شما نمود خواهد داشت. شما احساس دلسردی و خستگی می‌کنید و هر مشکلی که دررسیدن به خواسته‌هایتان به وجود آمده است، را مانعی برای رسیدن به اهداف خودتان میدانید. در مواجهه با مشکلات، احساسات شما دچار مشکل خواهد شد و اقداماتی انجام می‌دهید که نامنظم و اتفاقی هستند. همه‌چیز باعث نارضایتی شما می‌شود و درک درستی از زندگی نخواهید داشت.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان