ماهان شبکه ایرانیان

چطور در شهرهای آلوده نفس بکشیم؟

به احتمال زیاد ساکنان دهلی و پکن قبل از خروج از خانه، شاخص کیفیت هوای شهرشان (نرخ AQI) را همچون پیش بینی آب و هوا بررسی می‌کنند

به احتمال زیاد ساکنان دهلی و پکن قبل از خروج از خانه، شاخص کیفیت هوای شهرشان (نرخ AQI) را همچون پیش بینی آب و هوا بررسی می‌کنند. هنگامی که سطح غلظت آلاینده‌ها بحرانی شد(که از محلی به محل دیگر متفاوت است)، آن محل دیگر برای تنفس در خارج از منزل امن نیست. برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.
با توجه به شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) در حال حاضر 4 / 1 جمعیت جهان هوای پرخطر را تنفس می‌کنند. رابطه بین هوای کثیف و سلامت کم، رعب آور است. ذرات ریز، که از احتراق سوخت (مانند اگزوز خودرو و یا نیروگاه‌هایی که سوخت زغال سنگ دارند) می‌آیند، به راحتی می‌توانند به جریان خون ما نفوذ کنند و به بروز بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی کمک کنند. در سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی گزارش داد از هر 8 نفر یکی از آنها به خاطر آلودگی هوای محیط فوت شده‌اند که فقط در سال 2012 منجر به مرگ هفت میلیون نفر شده است.
شهروندان مبارزه علیه این خطر رو به رشد را آغاز کرده‌اند، دولت را مجبور به انتشار آمار و ارقام آلودگی و خرید محصولات تصفیه هوا در مقادیر وسیع کرده‌اند، و کمپین‌های مردمی برای کنترل محیط اطراف خود راه انداخته‌اند. اما در حال حاضر چیزهای مقرون به صرفه‌ای وجود دارند که شما می‌توانید انجام دهید. این راه‌های آسان را برای کاهش مواجهه با هوای بد در هر شهری امتحان کنید. 

 

اپلیکیشن های پیش بینی آلودگی هوا در فضای باز را دانلود کنید

تعداد سایت‌ها و اپلیکیشن هایی که پیش بینی کیفیت هوا در فضای باز را گزارش می‌دهند رو به افزایش است. ماه گذشته، مایکروسافت اپلیکیشنی را معرفی کرد که اطلاعات کیفیت هوا برای بیش از 200 شهرستان در چین را تا دو روز فراهم می‌کند. این نرم افزار ترکیبی از داده با پیش بینی آب و هوا است که به ساکنان شهر برای تصمیم گیری بهتر در مورد زمان و نحوه روبرو شدن با هوا کمک می‌کند. در ایالات متحده، وب سایت ایرنو (Airnow) و نرم افزار تلفن همراه دولت فدرال، AQI را تا یک روز بعد پیش بینی می‌کند. اوایل سال جاری، برای کمک به ساکنان شهر آلوده دهلی، دولت هند نرم افزار تلفن همراهی به نام سفر-ایر (SAFAR-Air) راه اندازی کرد که هوای روز بعد را پیش بینی می‌کند.


سنسور آلودگی هوا نصب کنید

سنسور آلودگی هوا

Credit: citylab

حسگرهای کم هزینه با دقت بالا کیفیت هوا را در گستره جدیدی از استارتاپهای تکنولوژی اندازه گیری می‌کنند. امسال در جشنواره SXSW، دانشمندان کارنگی ملون مانیتور آلودگی هوای 200 دلاری‌شان را رونمایی کردند که می‌تواند غلظت ذرات آلاینده در خانه را اندازه گیری کند. این هفته در چین، خریدوفروش لیزر اگ ریدر شروع می‌شود. توسعه دهنده لیزر اگ ریدر-لیام بیتس- گفت: "نتایجی که ما از لیزر اگ دیده‌ایم همتراز با تجهیزات حرفه‌ای در طیف وسیعی با قیمت هزاران یا ده‌ها هزار دلار است".


یک تصفیه کننده هوا بخرید و هوا را پاک نگه دارید

تصفیه کننده هوا جزء اصلی بسیاری از خانه‌های شهری است. هر چند که ممکن است عجیب به نظر برسد، اما خاموش کردن سیستم‌های تصفیه هوا و خارج کردن هوای منزل به بیرون، هم ایده خوبی است. یک روز که آلودگی هوا کم است را انتخاب کنید و پس از آن پنجره‌های یک اتاق را به مدت حداقل 10 دقیقه باز کنید، البته قبل از آن تصفیه کننده را خاموش کنید. انجام این کار هوای روز قبل را بیرون می‌کند و هوای نسبتاً تمیزی را وارد خانه می‌کند.

اگر شما در بهره‌وری تصفیه کننده‌تان دچار شک هستید، طبق دستورالعمل‌های توصیه شده، شروع به تعویض فیلترهای آن کنید. به یاد داشته باشید فیلترهای دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز ممکن است در یک منطقه پر دود با سرعت بیشتری مسدود شوند.


در فن آوری های پوشیدنی سرمایه گذاری کنید

سنسورهای آلودگی پوشیدنی هر چیزی که در معرضش قرار بگیرید را به شما نشان می‌دهند. به ناچار، این نوع سنسورها با مجموعه‌ای از مشکلات هنگام ثبت اطلاعات دقیق در خارج از منزل مواجهند، چون سطح آلودگی می‌تواند بسته به عوامل خارجی، مانند الگوهای ترافیک و آب و هوا در هر ثانیه تغییر کند. با این حال، سازندگان گجت Clarity مطمئنند این ایده بالاخره جواب می‌دهد و در نهایت تصویر کامل‌تری از خطرات زیست محیطی را به شهروندان ارائه می‌کند.

در حال حاضر دستگاه‌های مشابه دیگری در بازار وجود دارند، و یا قرار است به زودی رونمایی شوند، شامل ایربیم (AirBeam)، دستگاهی به اندازه کف دست، و همچنین لاپکاپم (Lapka PEM) و سنسور TZOA، که هر دو می‌توانند داده‌ها را به گوشی‌های هوشمند شخصی که آن سنسور را پوشیده منتقل کنند.


آلودگی داخلی را کمتر کنید

هنگام اندازه گیری AQI منزلتان، یادتان باشد که گاهی اوقات کیفیت هوا در خانه‌تان هیچ رابطه‌ای با آنچه در خارج از منزل در جریان است ندارد. عوامل بسیاری می‌تواند روی کیفیت هوا در محیط داخل تأثیر بگذارد مانند پخت و پز، سوزاندن، بخور دادن. همچنین مطمئن شوید که گرد و غبارها روی بالشتک‌های قدیمی و مبلمان پاک شده باشند.

 

یک ماسک تنفسی بپوشید

ماسک آلودگی هوا

Credit: conserve-energy-future

سی ان ان اشاره کرد که در سال گذشته ماسک‌های تنفسی در هفته مد چین مورد تشویق قرار گرفتند. ماسک تنفسی مناسب را روی صورتتان بگذارید و از ورود هوای آلوده به دهان یا بینی خود جلوگیری کنید.


در ساعات استراحت شهر ورزش کنید

فواید ورزش بیشتر از اثرات منفی آلودگی است. در هر صورت، برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به عمق ریه‌های شما، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در اوایل صبح و یا بعد از شب ورزش کنید تا از هجوم آلودگی به ریه‌تان در روز جلوگیری کنید.

خواندن مقالات چرا باید در هوای آلوده کلم بروکلی بخورید؟ و ویتامین C می‌تواند اثرات مخرب آلودگی هوا را خنثی کند نیز توصیه می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان