۱۰ خوراکی ضد استرس

اگر بگوییم هیچ وقت استرس را تجربه نکرده‌ایم دروغ است

اگر بگوییم هیچ وقت استرس را تجربه نکرده‌ایم دروغ است. همه‌ی ما کم و بیش دچار استرس شده‌ایم. در زمان‌هایی که شرایط آن‌طور پیش نمی‌رود که ما پیش‌بینی کرده بودیم و یا خطری را متوجه خود می‌بینیم و یا در شرایط نامساعد دیگر. در این شرایط بازده بدن انسان کم می‌شود٬ ذهن دیگر پاسخگویی همیشگی خود به شرایط را ندارد و بدن دچار ضعف خواهد شد. حال برای مقابله با این شرایط چه باید کرد؟ یکی از راه‌های آن، تلاش برای مقابله با استرس است تا بتوان در این شرایط آرامش خود را حس کرد. همچنین می‌توان با تغذیه‌  مناسب انرژی و مواد لازم بدن در این شرایط را تامین کرد تا ضعف به سراغ ذهن و جسم ما نیاید. با پیش‌بینی شرایط احتمالی استرس‌زا و استفاده از مواد غذایی مناسب می‌توان تا حد زیادی بازدهی بدن، در این شرایط را افزایش داد. در چنین شرایطی باید بدانید چه موادی را در ژریم غذایی خود بگنجانید تا در مقابله با این استرس‌ها توان بیشتری داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله موادی را به شما معرفی خواهیم کرد تا در کاهش استرس شما موثر باشد.در ادامه با بنیتا همراه باشید.

1- آجیل

یک مشت‌ آجیل میل کنید٬ آجیل‌ها با توجه به حجم زیاد منیزیمی که دارند باعث آرامش اعصاب می‌شوند و سطح کلسترول خون را پایین نگه می‌دارند. آجیل کالری بسیار زیادی دارد بنابراین اگر سلامتی و وزنتان برای شما مهم است. در خوردن آن دقت کنید. یک مشت آجیل نه تنها باعث اضافه وزنتان نمی‌شود بلکه به لاغری شما نیز کمک خواهد کرد.

آجیل ضد استرس است

2-  کلم بروکلی

کلم بروکلی بخورید.بروکلی بسیار چربی کمی دارد. همچنین دارای فولیک اسید می‌باشد. فولیک اسید یکی از موادی است که در کاهش استرس به شما کمک خواهد کرد.

3- ماهی سالامون

ماهی سالامون دارای سطح امگا 3 بالایی است. امگا 3 به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا تعادل بیشتری در عملکرد داشته باشند و این یعنی با توان بیشتری مغز شما را در کاهش استرس یاری خواهد کرد.

ماهی سالامون ضد استرس است

4- آووکادو

آووکادو دربرگیرنده‌ی مواد مغذی بسیار زیادی برای بدن انسان است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پتاسیم٬ ویتامین E ٬ ویتامین B و فولیک اسید اشاره کرد. طبق گزارش‌ها اگر همراه با غذای خود نصف یک آووکادو را میل کنید٬ به شما در کاهش اشتها و کاهش وزن کمک خواهد کرد. کسانی که نیمی از آووکادو را با غذای خود میل کنند تا 30 ساعت بعد از غذا 40 درصد کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. آوواکادو در تنظیم قند خون نیز نقش مفیدی دارد. این دو فایده٬‌ یعنی احساس سیری و تنظیم قند خون به شما کمک خواهد کرد تا حتی در زمان‌های سخت و استرس‌زا روحیه‌ای با ثبات داشته باشید.

5- شکلات تلخ

شکلات تلخ  جدا از خواص و مواد مغذی آن٬ حس خوردنش هم به انسان آرامش می‌دهد و این یک پدیده‌ی علمی است که به آن آناندامید (Anandamide) گفته می‌شود. در این فرایند، انتقال دهنده‌های عصبی به مغز، فرمان مسدود کردن موقت احساس درد و افسردگی را می‌دهند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در شکلات ٬ خاصیت ضد افسردگی دارد. مشاهدات نشان می‌دهد که افرادی که به صورت روزانه شکلات تلخ مصرف می‌کنند نسبت به دیگر افراد 50 درصد کمتر احساس افسردگی می‌کنند

شکلات ضد استرس است

6- چای سبز

چای سبز حاوی آمینواسیدی به نام ال-تیانین (L-theanin) است که به شما کمک می‌کند در شرایط سخت احساس آرامش بیشتری داشته باشید. چای سبز همچنین دارای کافئین است که باعث بالا رفتن تمرکز می‌شود. بنابراین با آرامش بالا و تمرکز بیشتر می‌توانید در شرایط سخت تصمیم‌گیری کنید و شرایط را در کنترل خود داشته باشید.

چای سبز ضد استرس است

7- یک لیوان شیر

شیر دارای تریپتوفان (tryptorhan) است. این ماده به بهتر کردن خلق و خو کمک می‌کند. همچنین شیر دارای کلسیم٬ منیزیم و پتاسیم بالایی است که به کنترل فشار خون کمک خواهد کرد.شیر ضد استرس است

8- آب سرد بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب سرد و سپس پیاده روی کوتاه باعث می‌شود تا استرس شما کاهش یابد و جریان خون به حالت عادی بازگردد.

 

9- بلغور جو دو سر

یک پژوهش نشان می‌دهد که گیاهخواران نسبت به افراد عادی دارای آرامش بیشتری هستند.  یکی از دلایل این آرامش، کربوهیدرات فراوان موجود در رژیم غذایی آن‌هاست. همچنین کربوهیدرات به سیستم گوارش و هضم غذا کمک می‌کند که همین امر باعث می‌شود سیستم عصبی بدن حالت پایدارتری داشته باشد.

10-  چای بنوشید

بررسی‌ها بر روی افرادی که در طول روز و در 6 روز هفته٬ هر روز 4 بار چای نوشیدند در مقابل افرادی که با شرایط مشابه قهوه نوشیدند، نشان می‌دهد که افرادی که از چای استفاده می‌کنند آرامش بیشتری دارند. بنابراین اگر شما فردی با استرس هستید پیشنهاد می‌کنیم که صرف چای را در رژیم غذایی خود بگنجانید و کم‌تر از قهوه استفاده کنید.

چای استرس است

 

منبع : بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر