خواص گیاه آلوئه ورا

نام دیگر گیاه آلوئه‌ورا صبر زرد است و به آن زنبق بیابانی نیز گفته می‌شود

نام دیگر گیاه آلوئه‌ورا صبر زرد است و به آن زنبق بیابانی نیز گفته می‌شود. محل رویش اصلی این گیاه مناطق شمال آفریقا، جنوب اروپا و جزایر قناری بوده اما امروزه در تمام مناطق گرمسیری دنیا قابل رویش است. استفاده از این گیاه پیشینه تاریخی دارد و مصریان باستان از آن برای مصارف دارویی استفاده می‌کردند. این گیاه برای زیبایی و دکور منزل مناسب است و دارای خواص درمانی بی‌شماری نظیر درمان سوزش معده و کم کردن سرعت رشد سرطان است. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با خواص این گیاه جادویی بیشتر آشنا شوید. 

آلوئه‌ وراCredit: Netra Agro

خواص درمانی

درمان سوزش معده

بیماری‌های مربوط به عدم هضم صحیح غذا اغلب به سوزش معده ختم می‌شوند. مصرف 20 تا 80 گرم ژل آلوئه‌ورا می‌تواند سوزش معده و دیگر امراض مرتبط با معده را درمان کند.

پایین آورنده قند خون

خوردن 2 قاشق غذاخوری عصاره آلوئه‌ورا در روز می‌تواند میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم پایین بیاورد. این به این معنی است که گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند در آینده برای درمان دیابت استفاده شود. اما افرادی که مبتلا به دیابت هستند و از داروهای پایین آورنده گلوکز استفاده می‌کنند باید در مصرف آلوئه‌ورا احتیاط کنند زیرا استفاده از آن می‌تواند میزان گلوکز را به اندازه خطرناکی پایین بیاورد.

جایگزینی برای دهانشویه‌های شیمیایی

محققان دریافته‌اند که استفاده از عصاره آلوئه‌ورا به عنوان دهانشویه بسیار مفید است و حتی می‌تواند جایگزین دهانشویه‌های شیمیایی شود. این گیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده و می‌تواند باعث از بین بردن پلاک‌های دندانی شود. همچنین می‌تواند ورم و خونریزی لثه را نیز درمان کند.  

جالب است بدانید عصاره این گیاه به التیام زخم‌های داخل دهان و آفت دهان کمک می‌کند. آفت دهان التهاب کوچک سفید رنگی است که معمولا داخل دهان و زیر لب‌ها رشد می‌کند و به شدت دردناک و سوزناک است. درمان آن معمولا بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از آلوئه‌ورا می‌تواند روند درمان آن را تسریع کرده و از میزان درد آن بکاهد.

آلوئه‌وراCredit: Krokdozdrowia

ضد یبوست طبیعی

نتیجه یکسری تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا می‌تواند تا حدودی به عنوان یک ضد یبوست طبیعی شمرده شود. اعلام شده است که مقدار 0/4 تا 0/17 گرم از آلوئه‌ورای خشک شده می‌تواند برای این منظور کارآمد باشد. اما همچنین گفته شده است که اگر افراد دارای بیماری‌های التهابی، ورم روده یا بواسیر هستند نباید از آلوئه‌ورا استفاده کنند زیرا می‌تواند باعث انقباضات شدید شکمی شده و منجر به اسهال شود. در صورت استفاده از داروهای دیگر باید مصرف آلوئه‌ورا را باید متوقف کنید زیرا می‌تواند جذب دارو را در بدن کاهش دهد.

مبارزه کننده در برابر سرطان سینه

نتیجه یک تحقیق که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که این گیاه در کاهش رشد سرطان سینه تاثیر گذار است اما اثبات دقیق این موضوع، نیازمند انجام تحقیقات بیشتر است. 

درمان ریزش مو

آلوئه‌ورا دارای یکسری آنزیم‌های پروتئینی است که پوست مرده سر را ترمیم می کنند و باعث رشد مو و از بین رفتن خارش پوست سر می‌شود. این ماده در از بین برنده شوره‌های مو موثر است. همچنین می‌تواند به عنوان یک حالت دهنده عالی عمل کند و موها را نرم و براق کند.

کراتین که همان پروتئین اصلی مو است از آمینو اسید، اکسیژن، کربن و مقدار کمی هیدروژن، نیتروژن و سولفور تشکیل شده است. آلوئه‌ورا دارای خواص شیمیایی مشابه کراتین است و با مواد مغذی که دارد باعث جوانسازی مو می‌شود و با بالا بردن خاصیت ارتجاعی آن، مانع از شکنندگی موها می‌شود.

از بین برنده زخم‌های حاصل از سوختگی

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از آلوئه‌ورا به عنوان داروی موضعی پوست و برای درمان آثار سوختگی درجه اول و دوم و آفتاب سوختگی مفید است زیرا می تواند روند درمان را نسبت به داروهای مرسوم حدود 9 روز جلو بیندازد. 

آلوئه‌ وراCredit: Livestrong

محافظت از پوست

از بین برنده چین و چروک

نتیجه یکسری تحقیقات انجام شده روی 30 خانم بالای 45 سال نشان می‌دهد که استفاده از ژل آلوئه‌ورا به مدت 90 روز می‌تواند با افزایش تولید کلاژن و افزایش خاصیت ارتجاعی، روند پیری پوست را کاهش دهد. همچنین می‌تواند قرمزی پوست را نیز کاهش دهد.

مرطوب کننده طبیعی

آلوئه‌ورا دارای ویتامین C، E و بتاکاروتن است و می‌تواند بدون چرب کردن پوست آن را مرطوب کند و همین موضوع آن را به بهترین انتخاب برای پوست‌های چرب تبدیل کرده است. نوشیدن یک لیوان عصاره آلوئه‌ورا صبح‌ها با معده خالی می‌تواند عمل هضم را بهبود ببخشد و مشکلات معده را برطرف کند و در نهایت سلامت درون بدن باعث داشتن پوستی درخشان و شفاف می‌شود.

اگر پوستتان خشک است: مقداری آلوئه‌ورا را با مقدار کمی زردچوبه، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری شیر و چند قطره گلاب مخلوط کنید تا خمیری شود. سپس آن را روی پوستتان بزنید. بعد از گذاشت 20 دقیقه صورتتان را بشویید.

اسکراب آلوئه‌ورا: نصف فنجان ژل آلوئه‌ورای تازه را با یک فنجان شکر و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید. شکر به لایه برداری و از بین بردن پوست مرده کمک می‌کند، آلوئه‌ورا پوست را کاملا تمیز کرده و آبلیمو نیز باعث از بین رفتن زخم‌ها و آثار سوختگی می‌شود. از این اسکراب برای پوست و بدن خود نیز می‌توانید استفاده کنید.

از بین بردن جوش: مقداری ژل آلوئه‌ورا را با گردوی آسیاب شده و عسل ترکیب کنید. خاصیت درمانی آلوئه‌ورا و خواص آنتی اکسیدانی عسل باعث نرم و شفاف شدن پوست می‌شود.

اگر پوستتان حساس است: مقداری ژل آلوئه‌ورا را با آب خیار و ماست ترکیب کنید و آن را به مدت 20 دقیقه روی پوستتان  قرار دهید و سپس با آب بشویید.

آلوئه‌ وراCredit: Mejorconsalud

خواص غذایی

براساس تحقیقات صورت گرفته اعلام شده است که ژل آلوئه‌ورا یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند رشد یکسری باکتری‌هایی که باعث عفونت در بدن می‌شوند را کاهش دهد.

همچنین این گیاه دارای ویتامین‌هایی نظیر B2، B6، C، E و اسید فولیک بوده و سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم است.

از دیگر خواص آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش سوزش و خارش حاصل از نیش پشه.
  • از بین برنده قارچ میان انگشت‌ها.
  • پادزهر برای از بین بردن حساسیت‌های پوستی.
  • از بین برنده جوش و آکنه.
  • بهبود دهنده آثار کشیدگی پوست.
  • کوچک کننده زگیل.
  • پاک کننده آرایش صورت.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر