ماهان شبکه ایرانیان

چگونه قهوه ساز را تمیز کنیم؟

اگر طی دو یا سه سال گذشته قهوه‌ساز خود را تمیز نکرده‌اید، فکر دوباره به کار افتادن آن را از سرتان بیرون کنید! البته قهوه‌خورهای حرفه‌یی که بساط دم کردن قهوه‌شان هر روز روی میز است، همیشه حواس‌شان به قهوه‌ساز هست و هرطور شده آن را برای استفاده‌ی مجدد، آماده نگه می‌دارند.

چگونه قهوه ساز را تمیز کنیم؟

اگر طی دو یا سه سال گذشته قهوه‌ساز خود را تمیز نکرده‌اید، فکر دوباره به کار افتادن آن را از سرتان بیرون کنید! البته قهوه‌خورهای حرفه‌یی که بساط دم کردن قهوه‌شان هر روز روی میز است، همیشه حواس‌شان به قهوه‌ساز هست و هرطور شده آن را برای استفاده‌ی مجدد، آماده نگه می‌دارند.

خوب روش درست نیز همین است! شما نیز اگر می‌خواهید عمر قهوه‌سازتان زیاد باشد و قهوه‌ی سالم برای شما درست کند، باید به صورت مرتب آن را تمیز کنید. البته اگر معمولاً با فرنچ پرس قهوه درست می‌کنید و یا قهوه‌ساز ناپلی دارید، مجبور هستید که پس از هر بار استفاده آن را بشویید. دستور خاصی هم برای آن نیاز نخواهید داشت، لطف کنید آن را با احترام در ماشین ظرفشویی بگذارید و یا با دست و ابر کار را تمام کنید!

پیشنهاد بامیلو این است که اگر به قهوه عادت دارید، از تمیزکردن قهوه ساز خود فرار نکنید. چون چربی باقیمانده از دم کردن قهوه در دستگاه شما، طعم، رنگ و بوی قهوه‌ی بعدی را تغییر می‌دهد؛ ضمن اینکه رسوبات آب سختی که در آن می‌ریزید و دیگر ناخالصی‌ها عمر قهوه‌ساز شما را کم خواهند کرد.

چند وقت یکبار قهوه ساز را تمیز کنیم؟

به نوع قهوه سازی که استفاده می‌کنید بستگی دارد و البته این نکته که می خواهید کدام قسمت قهوه‌ساز را تمیز کنید. فرنچ‌ پرس‌ها، قهوه‌سازهای ناپلی و یا اسپرسوسازهای دستی بعد از هر استفاده شسته می‌شوند و چاره‌ای هم جز این نیست؛ قانونی که شامل موکاپات‌ها نیز می‌شود.

برای تمیزکردن روزانه‌ی انواع قهوه‌سازها و اسپرسوسازها باید به سراغ سینی زیر، جای شیر و پارچ آنها بروید. یک تمیزکاری 5 دقیقه‌یی روزانه که خیال شما را بابت رعایت بهداشت قهوه‎ساز راحت می‌کند.

اگر می‌خواهید به صورت هفتگی این تمیزکاری را انجام دهید باید مخزن شیر را از آن مستثنی کنید، مخزن شیر را باید پس از هر بار استفاده بشویید و اغماضی هم در کار نیست! مخزن شیر بهترین مکان برای رشد باکتری‌هاست اما می‌توانید شستن سینی را به هفته‌ای یکبار موکول کنید.

و اما شسشتشوی داخل قهوه‌ساز و اسپرسوساز که باید به صورت ماهانه انجام شود و نکات این مقاله نیز بیشتر به آن اختصاص دارد.

برای تمیز کردن قهوه ساز از چه موادی استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد می‌توانید قطعات خارجی قهوه‌ساز را بسته به دستوری که در دفترچه راهنمای آن نوشته شده است در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا به راحتی با دست و مایع ظرفشویی بشویید. اما موادی که معمولاً برای شستشوی داخل دستگاه به کار می‌روند:

  • مخلوط سرکه و آب یکی از بهترین موادی است که برای تمیزکردن وسایل برقی آشپزخانه به ویژه قهوه ساز و مایکروویو توصیه می‌شود. نسبت مناسب برای این محلول دوبه یک، آب به سرکه، است. البته اگر مدت‌هاست سراغ تمیزکردن قهوه ساز نرفته‌اید می‌توانید نسبت آن را به نفع سرکه تغییر دهید.
  • می‌توانید از قرص‌ها و موادی که برای تمیز کردن و سفید کردن دندان‌های‌تان استفاده می‌کنید برای تمیزکردن قهوه ساز نیز استفاده کنید چون این مواد خاصیت جرم‌زدایی کمی دارند. تنها نکته‌ای این مواد این است که حتماَ پیش از ریختن این قرص‌ها در دستگاه، آنها را در آب حل کنید.
  • مخلوط اسید سیتریک یا همان جوهر لیمو با آب نیز برای تمیزکردن این دستگاه‌ها توصیه شده است. برای درست کردن این مایع باید یک قاشق اسید سیتریک را با چهارفنجان آب گرم مخلوط کنید و سپس چهار فنجان آب سرد به آن بیفزایید.
  • می توانید از فروشگاه مواد پاک کننده‌ی قهوه ساز خریداری کنید و یا از شرکت‌های تولیدکننده‌ی قهوه‌ ساز، مواد مخصوص تولیدات‌شان را بخواهید.
  • برای بخش‌هایی از قهوه ساز مانند پارچ شیشه‌یی آن می توانید از کمی مایع سفیدکننده استفاده کنید که رد به جا مانده از قهوه را به سرعت از بین می‌برد.

استفاده از مواد پاک کننده ممنوعیت‌هایی نیز دارد:

  • به یاد داشته باشید که هرگز سفیدکننده را با سرکه و یا اسیدهای دیگر مخلوط نکنید چون بخارهای حاصل از آنها به شدت سمی هستند.
  • برخلاف توصیه‌ی برخی، استفاده از سودا و آب گرم برای تمیزکردن قهوه‌ساز انتخاب درستی نیست چون این مواد می‌توانند باعث مسدود شدن راه‌های قهوه‌ساز شما شوند. مشکلی که محلول آب و سرکه تا 75 درصد آن را برطرف می‌کند.

روش تمیزکردن قهوه ساز

  • قهوه‌ی باقیمانده در قهوه ساز را خارج کنید.
  • مخلوط آب و سرکه، اسید و سرکه و یا سایر موادی که در بالا به آن اشاره شد را آماده کنید.
  • مایع را در قهوه‌ساز بریزید.
  • قهوه‌ساز خود را مثل همیشه که با آن قهوه دم می‌کنید، روشن کنید.
  • وقتی فرآیند دم کردن تمام شد دستگاه را خاموش کنید و 15 دقیقه به آن فرصت بدهید تا سرکه مأموریت خود را انجام دهد.
  • پس از پایان 15 دقیقه دوبار دیگر قهوه ساز را تنها با آب خالی روشن کنید تا بوی موادی که با آن شستشو داده‌اید از بین برود.
  • بین هر بار روشن کردن قهوه‌ساز با آب خالی، 15 دقیقه زمان بگذارید.

نکاتی درباره‌ی تمیزکردن انواع قهوه‌سازها

  • پیشنهاد ما این است که موکاپات‌ها و یا قهوه‌سازهای ناپلی را تنها با آب خالی بشویید و از مایع ظرفشویی نیز استفاده نکنید. این مواد در سری بعد دم کردن قهوه، بر روی طعم قهوه‌ی شما تأثیر می‌گذارند.
  • بسیاری از دستگاه‌ها روش خاص خود را برای شستشو دارند، پس دفترچه‌ی راهنمای آنها را بخوانید و یا دستورات کارخانه را از اینترنت جستجو کنید.
  • قهوه‌سازهای پیشرفته‌ی موسوم به bean-to-cup که دانه‌ی قهوه را از شما تحویل می‌گیرند و پس از طی فرآیند حرارت دادن آن و آسیاب کردن، یک فنجان قهوه‌ی خوش عطر و طعم به شما تحویل می‌دهند، برنامه‌های کاملی برای رسوب‌زدایی، شستشو و آب‌کشی خود دارند.
  • اگر در تمیزکردن قهوه‌سازها تنبلی می کنید، این دستگاه‌ها انتخاب‌های خوبی برای شما خواهند بود.
  • در نهایت سعی کنید همیشه برای درست کردن قهوه در دستگاه‌های برقی از آب معدنی و یا تصفیه‌شده استفاده کنید تا مشکل کمتری در رسوب‌گیری دستگاه داشته باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان