۱۰ رمان برتر از نویسندگان زن ایرانی[قسمت دوم/پایانی]

اگر به قفسه‌های کتاب در کتاب‌فروشی‌ها سری بزنیم با خیلی امیدوارکننده از نویسندگان زن ایرانی روبه‌رو می‌شویم که طی این سال‌ها در نثر خود به دستاوردهای زیادی در زمینه‌ی سبک روایت، شیوه‌ی نگارش و تنوع در موضوع رسیده‌اند و در مجله‌ی بنیتا که مجله‌ای مخصوص خانم‌هاست توجه به این دستاوردها خالی از لطف نیست

اگر به قفسه‌های کتاب در کتاب‌فروشی‌ها سری بزنیم با خیلی امیدوارکننده از نویسندگان زن ایرانی روبه‌رو می‌شویم که طی این سال‌ها در نثر خود به دستاوردهای زیادی در زمینه‌ی سبک روایت، شیوه‌ی نگارش و تنوع در موضوع رسیده‌اند و در مجله‌ی بنیتا که مجله‌ای مخصوص خانم‌هاست توجه به این دستاوردها خالی از لطف نیست. این نویسندگان که تمرکز خود را بیش‌تر معطوف به مشکلات و دغدغه‌های روزمره‌ی زنان در خانواده و اجتماع می کنند امروزه خوانندگان مرد و زن بسیاری را مجذوب آثار خود کرده‌اند. در تهیه‌ی این مطلب سعی بر آن داشتیم که شما عزیزان همیشه همراه با بنیتا را با سبک‌های نو و متفاوت روایی و موضوعی در رمان‌های نویسندگان زن آشنا کنیم.

6- «نگران نباش» اثر مهسا محب علی

نگران نباش

این داستان ایده‌ای است بسیار تازه که با زلزله‌های متوالی در شهر تهران آغاز می‌شود و با وارد کردن خواننده به دنیای دختری ساکن شمال تهران به نام شادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند از روایتی عجیب و گاهی خیال‌گونه و وهم‌آلود برخوردار است. فضای تهران که در بهت و حیرت نوید زلزله‌ای بسیار بزرگ‌تر با جذابیت تمام توصیف شده از ویژگی‌های شایان ذکر رمان مهسا محب علی است. شادی که در اوایل روایت نسبت به اتفاقاتی که در اطرافش در حال وقوع هستند بی‌تفاوت به نظر می‌رسد با پیشروی داستان ابعاد تازه و عمیق‌تری از شخصیتش را به خواننده نشان می‌دهد. این رمان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

7- «ایام بی‌شوهری» اثر نسترن رها

ایام بی شوهری

این کتاب که با عنوان رمان به چاپ رسیده در واقع مجموعه‌ای از نوشته‌های نسترن رها در وبلاگ شخصی اوست و در مورد انتظارات قشر جوان و تحصیل‌کرده‌ی ایرانی از یک رابطه‌ی عاشقانه حرف‌های جالبی برای گفتن دارد. نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد این کتاب، نگاه انتقادی آن به دیدگاه جامعه در مواجهه با دختران مجرد به‌خصوص در سنین بالاست و روایتی است بسیار صمیمانه از تنهایی‌های یک نسل که در جستجوی یک زندگی عاشقانه تنهاتر و تنهاتر می‌شود. این مجموعه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

8- «رؤیای تبت» اثر فریبا وفی

رویای تبت

فریبا وفی که از رمان نویسان سرشناس معاصر است در این کتاب که توسط نشر مرکز به چاپ رسیده بر روابط بین زنان و مردان تمرکز کرده و دیدگاه‌های جالبی در زمینه‌ی جایگاه زنان در روابط و نگاهی که به آنان می‌شود عنوان می‌کند. دیالوگ‌های خاصی بین شخصیت‌های داستان ردوبدل می‌شود و نویسنده بدون جهت‌گیری با ایجاد این بحث‌وجدل‌ها قضاوت را به عهده‌ی خواننده می‌گذارد. محور این داستان سه زن به نام‌های فروغ، شعله و شیوا هستند که خواننده با هر یک از آن‌ها به‌نوعی احساس همزادپنداری می‌کند.

9- «هوشمندان سیاره‌ی اوراک» اثر فریبا کلهر

هوشمندان سیاره اوراک

رمان فریبا کلهر که بخش مهمی از دوران نوجوانی بسیاری از متولدین دهه ی شصت و هفتاد را تشکیل داده داستانی است تخیلی و در عین ‌حال بسیار نمادین که در مورد رؤیای وجود یک آرمان‌شهر و اینکه چطور چنین چیزی ممکن است ایده‌هایی تازه برای خواننده دارد. این داستان در واقع از میانه‌ی روایت آغاز می‌شود و تغییر زمان‌ها در داستان بسیار جذاب است. در این داستان صبا به‌عنوان نمونه‌ای از یک انسان خوش‌قلب و پرمهر به سیاره‌ی اوراک که دنیایی از نظم و هوشمندی و تکنولوژی در آن حکم‌فرماست برده می‌شود. دنیایی که انسان‌ها را به تماشا نشسته و توسط انسان‌ها احساس می‌شود. این داستان که توسط انتشارات بنفشه به چاپ رسیده دلیل بسیاری از نوجوانان دهه‌ی هشتاد برای شروع رمان خواندن بود.

10- «پستچی» اثر چیستا یثربی

پستچی

این رمان که عشق دختری نوجوان را به یک پستچی به نام علی روایت می‌کند بخشی از خاطرات خود نویسنده از دوران نوجوانی است و توسط خود مؤلف در دنیای مجازی انتشار یافته است. دلیل اینکه این داستان را انتخاب کردم این بود که برای بسیاری از خانم‌ها نوشتن از احساسات خام و شکل نگرفته‌ی نوجوانی مشکل است اما داستان پستچی و شجاعت نویسنده برای در میان گذاشتن بخشی از زندگی شخصی‌اش این احساسات خام و صادقانه را دوباره در خواننده بیدار می‌کند. با توجه به اینکه در ابتدای کتاب ذکر شده با یک داستان واقعی سروکار داریم عده‌ای از خوانندگان معتقدند برخی رویدادها در کتاب بسیار غیرواقعی به نظر می‌رسند اما به عقیده‌ی نگارنده هدف خانم یثربی از این اغراق‌ها می‌تواند نشان دادن احساسات و نگرش یک دختر نوجوان به زندگی خود در آن دوران باشد، دورانی که در آن شیرینی‌ها هزار برابر و تلخی‌ها ده هزار برابر آنچه که هستند جلوه می‌کنند.

منبع: بنیتا

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر