ماهان شبکه ایرانیان

غذاهایی که بیشتر گرسنه تان می کنند

گرسنگی احساسی است که در نتیجه فعل و انفعالات پیچیده معده، روده، مغز و لوزالعمده رخ می‌دهد و در نتیجه شما را به غذا خوردن تشویق می‌کند

گرسنگی احساسی است که در نتیجه فعل و انفعالات پیچیده معده، روده، مغز و لوزالعمده رخ می‌دهد و در نتیجه شما را به غذا خوردن تشویق می‌کند. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با وجود پر شدن معده‌تان، بازهم احساس گرسنگی کنید و دلتان بخواهد که غذا بخورید؟ در واقع بعضی غذاها دارای ترکیباتی هستند که با بالا بردن فشار خون یا دیگر تاثیرات مختلف باعث می‌شوند شما احساس سیری نکنید و دلتان بخواهد بیشتر غذا بخورید. بنابراین اگر رژیم دارید باید از خوردن اینگونه غذاها اجتناب کنید. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. 

پنیرCredit: Shape Me

پنیر

بدن همه انسان‌ها از بدو تولد و به طور مادرزادی نسبت به نوعی پروتئین موجود در شیر به نام کازئین معتاد است و همین موضوع باعث می‌شود بچه‌ها نسبت به خوردن شیر مادرشان علاقه نشان دهند و چون پنیر هم از شیر به دست می‌آید پس دارای همین پروتئین و همین خاصیت است. به این ماده مخدر کاسومورفین گفته می‌شود و همه پروتئین‌ها مقداری از آن را دارند اما این ماده در پنیر غلظت بسیار بالایی دارد و دارای مقدار زیادی چربی و نمک است، به همین دلیل است که با خوردن پنیر سیر نمی‌شوید و دلتان می‌خواهد غذای بیشتر بخورید.

آبمیوه

آبمیوه‌ها سرشار از قند هستند و همین موضوع باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه احساس گرسنگی می‌شوند. پس بهتر است در زمان تشنگی آب بنوشید و میوه و سبزیجات تازه بخورید زیرا این مواد منبع غنی فیبر و مواد مغذی هستند.

چیپس شور

برای اغلب ما پیش آمده که خواسته باشیم چند عدد چیپس بخوریم اما ناخواسته یک بسته کامل را نوش جان کرده‌ایم. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد غذاهای شور مانند یک ماده مخدر خفیف عمل می‌کنند که با تحریک مرکز لذت مغز، ما را به خوردن معتاد کرده و باعث افزایش وزن می‌شوند. علاوه‌‌‌براین شما بعد از خوردن غذاهای شور احساس تشنگی می‌کنید و به خوردن نوشابه و آبمیوه که برای سلامتی مضر هستند تشویق می‌شوید.

نان و پاستاCredit: VitaminsDoc

نان و پاستای سفید

آرد تصفیه شده عاری از مواد مغذی است بنابراین شما تشویق می‌شوید تا برای داشتن احساس سیری، مقدار بیشتری از آن بخورید. نان و پاستای سفید دارای شاخص قند خون بالا هستند یعنی در بدن به سرعت هضم شده و تبدیل به شکر می‌شوند و این موضوع باعث تولید انسولین زیاد در بدن می‌شود. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد افزایش انسولین احساس گرسنگی و میل به شیرینی را تشدید می‌کند. پس بهتر است از نان و پاستای دارای غلات کامل استفاده کنید زیرا فیبر و مواد مغذی آن شما را زودتر سیر می‌کنند. اگر قصد استفاده از نان و پاستای سفید را دارید آن‌ها را با مقداری پروتئین مانند لوبیا یا مرغ ترکیب کنید. 

غذاهای فرآوری شده

وجه تشابه کیک، چیپس، پیتزا و شکلات علاوه بر خوشمزه بودنشان این است که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند و همانطور که قبل‌تر هم گفتیم افزایش فشار خون شما را به خوردن غذاهای شیرین و چرب تشویق می‌کند. همچنین غذاهای فرآوری شده مرکز لذت مغز را بیشتر از غذاهای طبیعی مانند آجیل و هویج تحریک می‌کنند. درواقع مغز این احساس خوشایند را به خاطر می‌سپارد و با دوباره دیدن این مواد غذایی  شما را به خوردنشان تشویق می‌کند. پس به جای خوردن اینگونه غذاها سعی کنید از میان وعده های سالم مانند ماست میوه‌ای خانگی و حمص استفاده کنید.

شیرین کننده مصنوعیCredit: Healthy Holistic Living

شیرین کننده‌های مصنوعی

نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد مزه شیرین باعث افزایش اشتها می‌شود. شیرین کننده‌های طبیعی تاثیر دلپذیری روی مغز می‌گذارند اما شیرین کننده‌های مصنوعی این خاصیت را نداشته و احساس سیری را در شما ایجاد نمی‌کنند. 

ماست کم‌چرب

معمولا از ماست به عنوان یک غذای سالم یاد می‌شود اما تمام محصولات کم‌چرب، شما را بیشتر گرسنه می‌کنند زیرا احساس سیری را در شما ایجاد نمی‌کنند. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند احساس گرسنگی را در شما تقویت می‌کنند بنابراین معمولا توصیه می‌شود داخل ماست خود از تکه‌های میوه، آجیل و انواع دانه‌های مغذی استفاده کنید. 

مونو سدیم گلوتاماتCredit: Food Navigator

مونو سدیم گلوتامات (MSG)

این ماده به عنوان یک افزودنی برای افزایش عطر و طعم غذا به کار می‌رود و معمولا در غذاهای چینی استفاده می‌شود اما در سبزیجات، سوپ، گوشت فرآوری و کنسرو شده و حتی بستنی هم وجود دارد. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد این ماده شیمیایی تا 40 درصد اشتها را افزایش می‌دهد و افرادی که به مقدار زیاد از غذاهای حاوی این ماده استفاده می‌کنند، 3 برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به اضافه وزن هستند. مونو سدیم گلوتامات روی غده هیپوتالاموس اثرات مخربی دارد و به هورمون‌های ایجاد احساس سیری آسیب وارد می‌کند. تاثیر استفاده از این ماده در دراز مدت خودش را نشان می‌دهد بنابراین هرچقدر MSG بیشتری استفاده کنید، غذای بیشتری نیز خواهید خورد.

در آخر توصیه ما به شما این است که نسبت به هوس‌های غذایی خود آگاهی بیشتری داشته باشید و قبل از غذا خوردن کمی فکر کنید. بی‌هدف غذا خوردن در کنار یخچال نه تنها شما را سیر نمی‌کند بلکه میلتان به غذا را نیز بیشتر می‌کند. با خوردن غذاهایی که دارای پروتئین، کربوهیدارت و چربی‌های سالم هستند احساس سیری را در خودتان تقویت کنید و بدنتان را سالم نگه دارید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان