چربی‌ انباشته شکمی  بسیار برای سلامتی‌ مضر است. این نوع چربی‌ خطر بروز بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماریهای مزمن را افزایش می‌دهد. خوشبختانه جلوگیری از پیدایش این چربی‌ در بدن یا کم کردن آن شدنی است. مصرف فیبر یکی‌ از راه‌های موثر در کاهش میزان چربی‌ شکمی است.

فیبر محلول یا قابل هضم در کم کردن چربی‌ شکمی موثر است

فیبرها در کل به دو دسته محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند. فیبر نامحلول در بدن با آب ترکیب نمی‌شود و به صورت توده‌هایی در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و برای سلامت بدن و دستگاه گوارش بسیار مهم است. اما فیبر محلول مثل بتا گوکن در داخل بدن با آب ترکیب شده و یک ترکیب ژله مانند به وجود می‌آورد، این ترکین روند انتقال غذا را در دستگاه گوارش کند می‌کند و در نتیجه بدن زمان بیشتری برای هضم و جذب غذا خواهد داشت، و دیرتر گرسنه می‌شود.

مصرف فیبر محلول همینطور می‌تواند در کاهش میزان چربی‌ شکمی موثر باشد و از بازگشت آن نیز پیشگیری کند. نتیجه یک مطالعه نشان داده است که افزایش مصرف 10 گرم از این نوع فیبر در رژیم غذایی  با حدود 4 درصد کمتر بودن احتمال بروز چربی‌ شکمی در ارتباط است.

چربی‌ محلول تنوع باکتریهای دستگاه گوارش را زیاد می‌کند

میلیونها باکتری مختلف در بدن شما زندگی می‌کند که هر کدام نقش خاصی‌ در تامین سلامت شما دارند. مصرف فیبر محلول سبب رشد بیشتر این باکتریها در دستگاه گوارش می‌شوند. ترکیبات شیمیایی ترشح شده از برخی‌ باکتریها در بدن سبب ایجاد حس سیری طولانی تر در فرد می‌شود. مکانیسم عمل هنوز مشخص نیست اما نتیجه آخرین مطالعات نشان دهنده آن است که افرادی که در آنها تنوع باکتری در دستگاه گوارش بیشتر است معمولا چربی‌ شکمی کمتری دارند.

فیبر

چربی محلول میتواند در کاهش اشتها نیز موثر باشد

یکی‌ از راه‌های کم کردن چربی‌ در بدن و شکم کنترل اشتها است. کمتر خوردن به معنی‌ افزایش چربی سوزی در بدن برای تامین انرژی روزانه است. فیبر محلول در بدن از بهترین و قویترین کاهنده‌های اشتها طبیعی هستند. تحقیقات زیادی بر روی این موضوع انجام گرفته است. اول اینکه فیبر محلول سبب ایجاد تعادل در هورمونهای کنترل کننده اشتها می‌شود. این فیبرها ممکن است هورمون مثل گرسنگی به نام گرلین را کم کنند و از سوی دیگر ترشح هورمونهای مسئول سیری را تحریک می‌کنند.

مهمترین منابع فیبر محلول غذایی

اضافه کردن فیبر محلول به رژیم غذایی کار ساده است. از غذاهایی که حاوی فیبر محلول بسیار بالا هستند می‌توان به سیب‌زمینی شیرین، میوه‌ها مثل پرتغال، انواع غلات و حبوبات اشاره کرد. سعی‌ کنید که فیبر محلول را در رژیم غذایی به صورت متعادل و در وعده‌های غذایی مختلف میل کنید تا از برزو برخی‌ ناراحتی گوارشی مثل نفخ یا دل درد جلوگیری کنید.