چربی‌ ویسکرال که به چربی‌ شکمی معروف است، نوع از چربی‌ در بدن است که دور اندام‌های داخلی‌ بدن در داخل شکم تجمع پیدا می‌کند. داشتن چربی‌ شکمی زیاد برای سلامتی‌ خطرناک است و با افزایش خطر دیابت و بیماری قلب‌ و عروق ارتباط مستقیم دارد. همینطور چربی‌ شکمی مقاومت به انسولین را بالا می‌برد. خوش بختانه روش‌های علمی‌ و کاربردی برای کاهش چربی‌ شکمی وجود دارد. در این مقاله به تعدادی از موثرترین روش‌های کاهش چربی‌ شکمی که متخصص تغذیه مسعود عیسی‌نژاد به ما می‌گوید اشاره شده است.

یک نکته در مورد چربی‌ شکمی این است که سخت می توان گفت به چه میزان واقعی است چون  در داخل بدن و در اطراف اندامهای داخل بدن تجمع پیدا می‌کند. چربی‌ که شما می‌توانید آن را با انگشتان خود زیر پوست لمس کنید نوع دیگری از چربی‌ است که چربی شکمی در مقایسه با آن بسیار خطرناک تر است. 

چرا چربی‌ شکمی خطرناک است؟

سلوهای چربی‌ دارای اثر متفاوت هستند؛ علاوه بر ذخیر انرژی‌ اضافه در بدن، این سلولها در بدن مواد التهاب‌زا تولید می‌کنند؛ به ویژه پروتئین‌های التهابی در داخل بدن. در طول زمان، بالا بودن سطح این هورمونها سبب افزایش خطر بیماری‌های مزمن می‌شوند. از مهمترین عوارض بالا بودن این سطح چربی‌ می‌توان به افزایش خطر بیماری قلبی، فشار خون و مشکلات قلب‌و عروق اشاره کرد.

از موارد خطرناک دیگر می‌توان به افزایش تولید پلاک در خون اشاره کرد که ترکیبی‌ از کلسترول بالا و سایر سلولهای خونی است. در صورت بالا بودن سطح چربی‌ طولانی‌ مدت تجمع و اندازه این پلاک بیشتر شده که در طول زمان منجر به بلوکه کردن رگ خونی می‌شود.

رژیم کم کربوهیدرات را امتحان کنید

رژیم کم کربوهیدرات یک روش بسیار موثر در کاهش سطح چربی‌ در بدن است. در واقع، تعداد زیادی از مطالعات نشان داده است که رژیم کم کربوهیدرات روش بسیار موثری در کاهش میزان چربی‌ در خون  و همینطور سطح چربی‌ در بدن است. یک رژیم بسیار معروف به نام رژیم کتوجنیک وجود دارد که میزان کربوهیدرات بسیار در آن کم است، البته این رژیم از سمت متخصص تغذیه ما توصیه نمی‌شود. با کم کردن میزان کربوهیدرات در بدن و جایگزین کردن آن با پروتئین و رساندن آن به حدود 40 % از رژیم، چربی‌ در بدن به میزان قابل توجهی‌ کاهش پیدا می‌کند.

میزان فعالیت هوازی را افزایش دهید

ورزش به صورت روزانه و مستمر شاید بهترین راه کاهش میزان چربی‌ شکمی باشد. نتیجه مطالعات زیادی نشان داده است که ورزش کردن حتی بدون داشتن رژیم می‌تواند سبب کاهش میزان چربی‌ شکمی شود. اما بهترین نوع ورزش برای کاهش وزن ورزش هوازی است، دویدن و دوچرخه سواری را امتحان کنید.

خوردن فیبر محلول را افزایش دهید

فیبر غذایی در کل به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم بندی می‌شود. نوع محلول فیبر غذایی در داخل بدن با آب ترکیب می‌شود و یک ترکیب ژل مانند را ایجاد می‌کند. این ترکیب سرعت هضم مواد غذایی در داخل بدن به ویژه رودهها را کم می‌کند؛ در نتیجه طولانی‌ تر شدن روند هضم در بدن، فرمان گرسنگی دیرتر به مغز ارسال شده و اشتها کاهش پیدا می‌کند که کمک بسیار خوبی‌ به کمتر خوردن و کاهش میزان چربی‌ در بدن است.