بسیاری از افرادی که می‌خواهند با ورزش لاغر شوند، همیشه یک سوال مهم دارند؛ برای کاهش وزن بهتر است بیشتر ورزش با وزنه انجام دهند یا ورزش کاردیو یا همان هوازی؟
این دو روش رایج‌ترین تمریناتی هستند که افراد عادی و ورزشکارهای نیمه حرفه‌ای‌ انجام می‌دهند. در این مقاله تمام نکات مهمی‌ که باید در مورد این دو سبک تمرینی بدانید و اثر هر کدام بر کاهش وزن توضیح داده شده است.

ورزش هوازی کالری بیشتری را در هر بار تمرین می‌سوزاند

تحقیقات زیادی روی میزان کالری که فرد در طول روز می‌سوزاند در زمان انجام تمرینات مختلف انجام شده است. بر اساس این تحقیقات برای این که تخمین بزنید که چقدر کالری می‌سوزانید بهتر است که از وزن بدن استفاده کنید. در نتیجه هر چه سنگین‌تر باشید کالری سوزی بیشتری خواهید داشت.
مثلا اگر 73 کیلو وزن دارید در حدود 250 کالری را در مدت زمان 30 دقیقه دویدن با سرعت متوسط می‌سوزانید. اگر کمی‌ سریع‌تر بدوید این میزان کالری سوزی تا 360 کالری در 30 دقیقه نیز می‌تواند افزایش پیدا کند. از سوی دیگر برای همین میزان از وزن بدن در ورزش‌های با وزنه (مثل ورزش در باشگاه ) در حدود 30 دقیقه 150 تا 220 کالری می‌سوزد. در نتیجه در یک بازه زمانی‌ مشخص با ورزش هوازی بیشتر از ورزش با وزنه کالری می‌سوزانید.

ورزش با وزنه کمک می‌کند که روزانه کالری سوزی بیشتری داشته باشید

اگر چه که ورزش با وزنه به میزان ورزش هوازی در دقیقه کالری سوزی ندارد، اما دارای یک فایده مهم است. به عنوان مثل این نوع ورزش در عضله‌سازی بسیار موثرتر از ورزش هوازی یا کاردیو است؛ و بافت ماهیچه بسیار بیشتر از چربی‌ انرژی‌ سوزی می‌کند.
از این رو که ماهیچه بیشتر در بدن به معنای افزایش میزان متابولیسم پایه است درنتیجه بدن شما در طول روز کالری سوزی بیشتری می‌کند. نتیجه تحقیقات که متابولسیم پایه افرادی را که به مدت 24 هفته ورزش مقاومتی تحت مطالعه داشته نشان می‌دهد که متابولیسم پایه آن‌ها بین زنان و مردان از 4 تا 9 درصد افزایش داشته است. بر مبنای محاسبات این یعنی‌ در حدود 120 تا 150 کالری در روز.

تمرین فشرده اینتروال اثری مشابه با ورزش هوازی دارد؛ آن هم سریع‌تر!

ورزش معروف به هیت یا همان تمرین فشرده اینتروال که به معنای تمرینات کوتاه مدت شدید با زمان استراحت کم هستند کالری سوزی بسیار بالا دارند. این تمرینات معمولا بین 10 تا 30 دقیقه زمان می‌برند. تنوع این تمرینات بسیار بالا است و شما می‌توانید نوع دلخواه خود را انتخاب کنید. محققین ورزشی بیان می‌کنند که تمرینات هیت در مقایسه با کاردیو و ورزش با وزنه در حدود 20 تا 30 درصد کالری سوزی بیشتری دارد.

راه حل: ترکیب کردن ورزش‌های مختلف بهترین راه چربی‌ سوزی است

توصیه متخصص تغذیه ما به شما این است که اگر می‌خواهید که کاهش وزن سریع‌تری داشته باشید، در هفته بیش از 100 دقیقه ورزش هوازی مثل دوچرخه سواری، دویدن، تردمیل، قایق زدن و پیاده روی سریع داشته باشید.
این میزان تمرین باید با 200 دقیقه ورزش با وزنه ترکیب شود تا بافت ماهیچه شما افزایش پیدا کنید. می‌توانید ورزش کاردیو را با هیت جابجا کنید. همین‌طور سعی‌ کنید که از نشستن طولانی‌ مدت و غیر فعال بودن پرهیز نمایید.