لازم نیست که خود را روی تردمیل برای ساعات طولانی حبس کنید تا لاغر شوید. اگر برنامه این را دارید که چند کیلو وزن کم کنید و در حل حاضر تصمیم به داشتن رژیم و ورزش کردن را گرفتید بسیار عالی‌ است. خواندن این مطلب می‌تواند کمک زیادی کند که با کمترین تلاش بیشترین نتیجه را بگیرید. اما احتمالا سوال مهم برای شما این است که ورزش و رفتن به باشگاه حد اقل 4 بار در هفته اهمیت دارد یا اینکه بهتر است که ناهار فقط سالاد میل کنید. این سوال را از متخصص تغذیه سایت تولینک پرسیدیم، آیا ورزش مهمتر است یا رژیم غذایی، جواب برای ما شگفت آور بود.

به گفته مسعود عیسی‌نژاد متخصص تغذیه ما رژیم غذایی نقش برابر  یا حتی بزرگتر از ورزش کردن در کاهش وزن دارد. علت این ‌است که ورزش کردن نیاز به داشتن انگیزه همیشگی‌ دارد و  از سوی دیگر دیرتر جواب می‌دهد. در مقام مقایسه نیز اگر فقط نگاه ما به کالری سوزی باشد ورزش کردن به تنهایی‌ نمی‌تواند کالری سوزی بسیار بالا داشته باشد، حداقل این میزان کالری سوزی از آن چیزی که مردم معمولا فکر می‌کنند بسیار کمتر است.

بر طبق تجربه کاری متخصصین تغذیه معمولا در جلسات رژیمی‌ و کارشناسی مشخص می‌شود، افرادی که مشکل اضافه وزن و چاقی دراند به راحتی می‌توانند با کم کردن غذاهای پر کالری و پرچربی‌ بسیار راحت تر میزان کالری دریافتی خود را کم کنند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که کم کردن کالری دریافتی از افزایش کالری سوزی بسیار راحت تر است. معمولا تغییرات رژیمی‌ اثربخشی سریعتر در کاهش وزن در مقایسه با ورزش کردن دارند.

با زدن یک مثل شاید راحت‌تر بتوان این موضوع را مشخص کرد. برای سوزاندن در حدود 3500 کالری فرد باید تقریبا 60 کیلومتر پیاده روی سریع کند، که مسیر تقریباً طولانی است. اما حالا نگاهی‌ بیندازیم به غذایی که می‌خوریم مثلا یک عدد شکلات اسنیکرز در حدود 500 کالری انرژی وارد بدن می‌شود که معادل تغریبا 8 کیلومتر پیاده‌روی است!

در یک مطالعه وسیع علمی‌ روی کاهش وزن که در حدود 3000 نفر در آن شرکت می‌کردند نتایج جالبی بدست آمده؛ در افراد بعد از کاهش وزن دو برنامه پیشنهاد شده، رژیم عادی و ورزش و دیگری  رژیم‌غذایی با پروتئین بالا جایگزین غذاهای پر کالری؛  نتایج نشان داده است که در افرادی که وزن کم کردند، رژیم با پروتئین بالا و کالری محدود در مقایسه با ورزش و رژیم عادی در حفظ وزن کم شده موثرتر بوده است.