کیدزانیا شهر کودکان

کیدزانیا (kidzania)  یک مجموعه‌ی خصوصی است که توسط یک فرد مکزیکی افتتاح شد

کیدزانیا (kidzania)  یک مجموعه‌ی خصوصی است که توسط یک فرد مکزیکی افتتاح شد. این مجموعه در حال حاضر بیش از 16 شعبه در نقاط مختلف جهان دارد که با 31 میلیون بازدید کننده از زمان افتتحاحش خیلی زود تبدیل به یک برند شده است. اما واقعا کیدزانیا چیست؟ همه‌ی ما کودکانی که در روز اول مدرسه گریه می کنند را در زندگی خود دیده‌ایم. علت این گریه عدم علاقه‌ی و بی انگیزگی آن‌ها به درس خواندن و مدرسه رفتن است. اما زمانی که کیدزانیا با هدف ایجاد انگیزه در بین کودکان راه‌اندازی شد بسیاری از این قوانین را بر هم زد. کیدزانیا شهری است در اندازه‌ی کوچک با  خانه‌ها٬ مغازه‌ها٬ کارخانه‌ها و دیگر اعضای یک شهر اما در سایزکودکان. هدف از ساخت و راه‌اندازی این مجموعه ایجاد محیطی آوزشی و تفریحی برای کودکان بین 4 تا 14 سال بوده است تا با کودکان از سنین پایین بتوانند علایق خود و استعداد‌های خود را پیدا کنند و همچنین حس مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنند و از به دست آوردن حقوق در مقابل کارشان لذت ببرند. این کار در تربیت فرزندان می‌‌تواند بسیار موثر باشد .در ادامه برای بررسی بیشتر این این مجموعه با بنیتا همراه باشید.

کیدزانیا چیست

خاویر لوپز (Xavier López) موسس مکزیکی مجموعه‌ی کیدزانیاست. این مرد مکزیکی اولین شعبه‌ی خود را در 1378 هجری شمسی در مرکز خرید سانتافه در مکزیکوسیتی افتتاح کرد. در ابتدا نام این مجموعه «La Ciudad de los Niños» به زبان مکزیکی بود که معنی شهر کودکان را داشت. اما بعد‌ها با توجه به جهانی شدن این برند به کیدزانیا تغییر نام داد.

کیدزانیای بعدی در سال 1385 در مونتری (Monterrey)  افتتاح شد٬ در همان سال شعبه‌ی دیگری در توکیو و سال بعد در جاکارتای اندونزی راه اندازی شد. به همین ترتیب شعبه‌های دیگری در لیسبون٬ دوبی٬ کوالالامپور٬ بانکوک٬ استانبول٬ جده عربستان٬ لندن٬ سائوپالو برزیل٬ موسکو٬ بوسان کره جنوبی٬ سنگاپور و دهلی افتتاح شد که باعث جهانی شدن این مجموعه‌ی محبوب شده است.

کیدزانیا شهر کودکان

 در کیدزانیا کودک شما می‌تواند دندانپزشک٬ کارگر کارخانه٬ آشپز در رستوران٬ پلیس٬ کارمند شرکت هواپیمایی و چندین شغل دیگر را انتخاب کند. کیدزانیا شورای شهری 14 نفره دارد که همه‌ی این افراد هم از کودکان تشکیل می‌شوند.  روند انتخاب شغل هم مانند دنیای واقعی است٬ در ابتدای هر روز آگهی‌هایی برای استخدام در روزنامه منتشر می‌شود و کودکان باید باید از این طریق شغل مورد نظرشان را بیابند. در مقابل این کار‌ها اگر او شغلش را به درستی انجام دهد دستمزد دریافت خواهد کرد. واحد پول در کیدزانیا٬ کیدزوس (kidzos) است. در انتهای روز با جمع کردن این پول‌ها می‌توانید اسباب‌بازی دلخواه  خود را خریداری کنند و یا آن‌ها را برای مراجعه‌های بعدی پس‌انداز کنند و یا دستمزد خود را برای کار‌های مفیدتری خرج کنند. همه‌ی این‌ها بستگی به خود کودک دارد.

خاویر لوپز اعتقاد دارد که بازدیدکننده‌های نوجوان و خردسال کیدزانیا به کمک این مجموعه برای آینده‌ی خود آماده می‌شوند. چه خودشان متوجه شوند و چه نه٬ کیدزانیا در حال ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در کودکان است. کیدزانیا شهر کودکان است٬‌آن‌ها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند٬ کار کنند٬ پول خود را خرج یا پس‌انداز کنند و در آخر این خود کودک است که نتیجه‌ی کار کردن و پس‌انداز کردن خود را خواهد دید.

در کیدزانیا کودکان متخصص می‌ شوند

 در کیدزانیا دو دسته مراجعه کننده داریم که دسته‌ی اول توریست‌های شهر کیدزانیا هستند. آن‌ها هم می‌توانند  کودکان باشند و هم مادر پدر آن‌ها. توریست‌های کودک می‌توانند شغل پیدا کنند و وارد دنیای سرگرم کننده‌ی کیدزایا شوند. اما دسته‌ی دوم ساکنین شهر کیدزانیا نام دارند. آن‌ها کودکانی هستند که به صورت مداوم در کیدزانیا حضور دارند و شغل ثابتی دارند.

کیدزانیا به صورت نمادین روز 8 اسفند را در هر سال به عنوان روز استقلال کیدزانیا جشن می‌گیرد٬ همچنین چند آهنگ ملی کیدزانیا دارد که در بین کودکان بسیار محبوب شده است. همچنین پرچمی به رنگ قرمز و نارنجی به عنوان نماد ملی کیدزانیا انتخاب شده. اما جالب‌تر از همه‌ی این‌ها زبانی متشکل از چند کلمه‌ی رایج به عنوان زبان ملی کیدزانیا انتخاب شده. برای مثال در این زبان «kai» به معنی سلام کردن و «kal» به معنی دوست است.

اما برای دقیق‌تر شدن در نحوه‌ی عملکرد شعبه‌های کیدزانیا نیاز به بررسی یکی از شعبه‌های آن بود. کیدزانیای کولالامپور مالزی یک مجموعه ی سرپوشیده تفریحی-آموزشی برای کودکان است تا در کنار خانواده‌های خود بتوانند کسب تجربه کنند. این مجموعه که در دو طبقه ساخته شده٬ سومین کیدزانیا در جنوب شرق آسیا و یازدهمین کیدزانیای افتتاح شده در جهان است. در این شعبه بیش از 90 شغل و حرفه برای کودکان وجود دارد که می‌تواند آموزش کافی برای آشنایی کودکان با شغل مورد نظرشان را دراختیار آن‌ها قرار دهد. طراحی وسایل و شغل‌های موجود دراین مجموعه به طوری بوده است که سلامت و ایمنی کودکان به هیچ وجه به خطر نیافتد. همچنین تیمی از خود کودکان که با کمک‌های اولیه آشنایی پیدا کرده‌اند در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

خیابان های کیدزانیا

 کلام آخر٬ خاویر لوپز فردی که کیدزانیا را برای کودکان افتتاح کرد یکی از بزرگ‌ترین قدم‌ها را برای پیشرفت و آموزش کودکان برداشت. امید است با پیشرفت این مجموعه روزی در کشور عزیزمان هم شاهد افتتاح یکی از شعبه‌های مجموعه‌ی کیدزانیا باشیم.

 منبع: بنیتا

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان