ماهان شبکه ایرانیان

۳ قانون طلایی برای «نه» گفتن به کودک خود

کودکان به صورت کلی به مخالفت کردن علاقه دارند. چگونه این رفتار را کنترل کنیم؟ با بنیتا همراه باشید

کودکان به صورت کلی به مخالفت کردن علاقه دارند. چگونه این رفتار را کنترل کنیم؟ با بنیتا همراه باشید 

مادر و پدران زیادی در تعیین محدودیت‌ها برای فرزندشان با مشکل روبرو هستند. گفتن «نه» به صورت مداوم می‌تواند بسیار خسته‌کننده و طاقت فرسا باشد زیرا شما در برخورد با کودک‌تان در طول یک روز ممکن است هزاران بار از این کلمه استفاده کنید و او نیز به همین تعداد به حرف شما گوش نکند. در ادامه سه قانون طلایی برای «نه» گفتن به کودک خود و عملی کردن حرفتان را خواهید خواند. با بنیتا همراه باشید:

 

1-  به طور مستقیم «نه» نگویید

چگونه به کودک خود نه بگویید

به نظر با خواسته‌ی شما در تضاد است؟ اما با شما شوخی نمی‌کنیم٬ کودک شما زمانی که شما به او بگویید «نه» او حرف شما را «بله» در نظر می‌گیرد و این به دلیل نشنیدن او نیست و این رفتار ناشی از سن و سال اوست. در توضیح این پدیده دکتر ماریا مونتسوری (Maria Montessori) بر این باور است که در ارتباط با کودکان باید از زبان مثبت به جای استفاده از کلمات منفی استفاده کرد. برای مثال زمانی که کودکان در حال دویدن است و نمی‌خواهید بدود٬ به جای گفتن «نه٬ ندو» باید بگوییم « لطفاً قدم بزن». ساده است شما همچنان به او «نه» گفته‌اید اما با زبان مثبت و این کار باعث شده که کودکان دیگر حرف شما را « آره ٬‌بدو» نشنود.

 

2- محدودیتی وضع کنید که می‌توانید آن را رعایت کنید

کودک خود را تهدید نکنیم

اگر کودک شما کار اشتباهی می‌کند ابتدا سعی کنید به او عواقب این کار او را توضیح دهید. برای مثال اگر لباس‌هایش را کثیف می‌کند به او بگویید اگر به این کارش ادامه دهد دیگر لباسی برای پوشیدن نخواهد داشت.  یا اگر نگذارد شما آشپزی کنید دیگر نمی‌تواند غذای مورد علاقه‌اش را بخورد. به هر حال اگر تصمیم گرفتید که با تهدید کردن کودک خود را از کاری بازدارید٬ چیزی به او بگویید که بتوانید آن را انجام دهید. بنابراین لازم است در تهدید کردن او به پرت کردنش از پنجره تجدید نظر کنید.اگر می‌گویید تلویزیون را خاموش خواهید کرد باید این کار را انجام دهید در غیر این صورت برای کودک شما این ذهنیت به وجود خواهد آمد که این کار شما نوعی شوخی یا صرفاً حرف است و می‌تواند به راحتی به کار‌های خودش ادامه دهد. به هر حال بهترین راه برای بازداشتن کودک از انجام یک کار٬ نشان دادن عواقب منفی آن کار برای خودش است. «اگر به پرت کردن اسباب بازی‌هایت ادامه بدهی آن‌ها می‌شکند و دیگر اسباب بازی نخواهی داشت».

یادتان باشد شمردن اعداد برای مجبور کردن کودک برای انجام کاری هیچ فایده‌ای نخواهد و برعکس ٬ کودک حس بازیگوشی او بیشتر برانگیخته خواهد شد و بیشتر برخلاف میل شما عمل خواهد کرد

 

3- علت را به او بگویید

به کودک خود علت مخالفت را بگویید

انسان‌ها و به خصوص کودکان همیشه می‌خواهند دلیل اتفاقات را بدانند٬ مخصوصاً اگر قرار باشد دست از کاری بکشند که دوست داشتند آن را انجام دهند لازم است به او بگویید چرا این انجام این کار بد است. هرچند آن‌ها ممکن است در ابتدا با شما مخالفت کنند اما به مرور دانستن علت‌های مخالفت شما با انجام آن کارها به کودک شما  کار درست و غلط را خواهد آموخت. ممکن است  علت مخالفت شما این باشد که این کار برای او امنیت ندارد و یا برای سلامتی او مضر است٬ هر چه که باشد بگذارید او علت را بداند. با این کار به مرور زمان درک او را از مشکلات و اتفاقات زندگی بیشتر خواهد کرد.

 

این بود 3 قانون طلایی برای «نه» گفتن به کودک خود٬ همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله «چگونه پسر خود را به خواندن ترغیب کنیم» را از دست ندهید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان