ماهان شبکه ایرانیان

چطور با حسادت در کودکان مواجه شویم

حسادت حسی است که می‌تواند به آسانی وارد زندگی کودک شما شود. این حس می‌تواند به خاطر برادر و خواهر، دوستان و هم شاگردی آنها ایجاد شود. یک چیز ساده مثل دوچرخه‌ای نو برای دوستان کودک شما می‌تواند باعث جرقه زدن حس حسادت بشود.

حسادت حسی است که می‌تواند به آسانی وارد زندگی کودک شما شود. این حس می‌تواند به خاطر برادر و خواهر، دوستان و هم شاگردی آنها ایجاد شود. یک چیز ساده مثل دوچرخه‌ای نو برای دوستان کودک شما می‌تواند باعث جرقه زدن حس حسادت بشود. 

حالا فرقی نمی‌کند علت این حسادت چه باشد اکثر کودکان این حس را تجربه کرده‌اند. حسادت حسی طبیعی است. اما اگر کودک شما همیشه خود را با بیرون مقایسه می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کند او زندگی پرنوسانی خواهد داشت.

به کودکان خود کمک کنید تا متوجه شوند که کنترل کردن حسادت نه تنها به او کمک می‌کند تا حس بهتری داشته باشد بلکه کمک می‌کند تا بتواند با بقیه افراد به راحتی کنار بیاید. 

مهم نیست شما تمام چیزهای دنیا را به کودک خود هدیه بدهید آنها بالاخره حسادت را تجربه خواهند کرد. به این خاطر که حسادت در مورد این نیست که یک فرد چه چیزهایی دارد یا ندارد. شما نمی‌توانید به طور کلی این حس را نابود کنید اما می‌توانید به کودکان خود یاد بدهید تا با این حس منفی کنار بیایند و به آنها کمک کنید تا حس بهتری در مورد خود و دنیای اطراف‌شان داشته باشند.

حسادت

خطرات حسادت

بزرگسالان در زندگی شخصی خود با حسادت رو به رو می‌شوند. در مورد ازدواج خوب دوستان یا خواهر ثروت‌شان می‌توانند حسادت داشته باشند و اغلب به موضوع رقابت برمی‌گردد. بزرگسالان یاد گرفته‌اند تا با این حسادت به خوبی کنار بیایند و جلوی ورود این حس منفی به زندگی شخصی‌شان را بگیرند. 

متاسفانه برای کودکان این حس جدید است و نمی‌دانند که باید چه کار کنند، اگر آنها کنترل نشوند حسادت می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد:

  • پایین آمدن اعتماد به نفس
  • خشم نسبت به سایر کودکان
  • بیچارگی
  • تنهایی و گوشه گیری

حسادت

علل عمومی ایجاد حس حسادت در کودکان

حسادت نسبت به اشیاء

این جمله برای شما آشناست؟ مامان من تنها کسی هستم که در کلاس ایکس باکس ندارم! این یکی از عمومی‌ترین انواع حسادت در میان کودکان است. کودکان خردسال در این مواقع بدون هیچ فکری شروع به دزدیدن می‌کنند. خوشبختانه زمانی که کودکان در مدرسه ثبت نام کردند و شروع به درک قواعد اجتماعی کردند دست از دزدیدن برمی‌دارند اما این جلوی حس حسادت آنها را نمی‌گیرد.

وقتی چنین حسی در کودک ایجاد شد به او کمک کنید تا درک کند بین خانواده‌های مختلف در مورد استاندارد‌های زندگی و اولویت‌های مالی تفاوت وجود دارد. در ضمن به آنها یادآور شوید که خانواده‌هایی هستند که حتی از لحاظ مالی نزدیک به وضعیت مالی آنها نیستند و باید به خاطر آن شاکر باشند.

همچنین سعی کنید تمرکز او را از اشیاء به سایر چیزهایی که خانواده به او هدیه داده است جلب کنید. شاید شما می‌توانید با فرزند خود وقت بیشتری بگذرانید چرا که ساعت کاری شما انعطاف بیشتری دارد یا اینکه در منطقه‌ای روستایی با هوایی سالم و به دور از دود و دم زندگی می‌کنید. به کودکان خود یاد بدهید تا خود را با دیگران مقایسه نکنند. 

از حسادت آنها استفاده کنید تا بتوانید به آنها پس‌انداز کردن برای یک خرید بزرگ را یاد بدهید. اگر کودک شما از نداشتن فلان کفش متعلق به فلان برند مشهور شکایت دارد به او به صورت هفتگی پولی را در قبال کاری بدهید تا بتواند از آن برای خرید همان کفش در آینده استفاده بکند. 

کودک

حسادت اجتماعی

همین‌ طور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند جنس حسادت‌ها هم تغییر می‌کند. مثلاً فرزند شما به مهمانی تولد دوستانش دعوت نشده است یا یکی از بچه‌ها در کلاس بسیار محبوب است. این نوع فشارهای اجتماعی با بالا رفتن سن بیشتر خواهند شد.

اولین کاری که شما باید انجام بدهید این است که هرگز ارتباط خود را با کودک قطع نکنید. شاید مشکلات و حسادت‌های او چیز بی‌اهمیتی به نظر برسد اما برای او یک دنیا معنی دارد. به کودک خود اجازه بدهید تا در مورد این مسائل با شما به صحبت بپردازد.

به او بگویید که شما هم درک می‌کنید وقتی بقیه او را ترک می‌کنند چه حسی دارید. راه حل دیگر این است که کودک خود را تشویق کنید تا در گروه‌های مختلف بیشتری عضو شود تا دوستان بیشتری برای خودش درست کند. به او بفهمانید که داشتن زمان‌هایی که تنها باشد چیزی بسیار معمولی است.

کودکان

حسادت به خواهر و برادر

شاید بدترین نوع حسادت، مربوط به خواهر و برادر باشد. کودک نمی‌تواند از حضور برادر و خواهری که به او حسادت می‌کند رهایی یابد. این حسادت رابطه بین فرزندان را خراب می‌کند.

این نوع از حسادت کاملاً طبیعی است اما والدین می‌توانند اوضاع را با استفاده از کلام نامناسب بدتر کنند. وقتی شما پسر خود را مدام نصحیت می‌کنید که بیشتر شبیه خواهرش باشد در واقع روحیه برادری و خواهری بین آن دو را نابود می‌کنید. 

وقتی با این نوع حسادت برخورد می‌کنید نقاط قوت هر کدام از کودکان را به آنها یادآور شوید و دست از انتقاد کردن بردارید. در ضمن عشق خود را به صورت مساوی بین آنها تقسیم کنید. با آنها بازی کنید، بیرون بروید یا برای‌شان کتابی بخوانید.

به یاد داشته باشید که احترام گذاشتن به تفاوت‌های فرزندان‌تان وظیفه شماست. اگر یکی از کودکان شما روحیه‌ای بسیار متفاوت دارد خود را مجبور کنید تا بیشتر با روحیات او آشنا شوید. چیزی را پیدا کنید که هر دوی شما بتوانید از آن با هم لذت ببرید.

حسادت

لوس کردن کودک

اگر شما کودک را بسیار لوس کنید او سرشار از حس قدرت و برتری خواهد شد و زمانی که کودک جدید وارد خانواده می‌شود یا در محیط بیرون با کودکان دیگر رو به رو می‌شود حس ناامنی به او دست خواهد داد. او کودک جدید را عامل احساسات خود می‌داند. وقتی چیزی را که می‌خواهد بدست نیاورد دچار افسردگی خواهد شد.

حمایت زیادی

حمایت زیادی از کودک و سپس یک روز قطع کردن این تماس باعث خواهد شد وحشت به سراغ او بیاید. او احساس خجالت و ترس می‌کند و زمانی که کودکی با اعتماد به نفس را ببیند حس حسادت به سراغ او می‌آید.

والدین اقتدارگرا

کنترل بیش از حد روی کودک هم اشتباه دیگری است که والدین مرتکب می‌شوند که سبب افزایش حس حسادت خواهد شد. مقرر کردن قوانین محدود کننده بدون اینکه دلیلش را به او توضیح بدهید باعث خواهد شد در آینده اعتماد به نفس او پایین بیاید و حس کند نسبت به بقیه ارزش کمتری دارد.

 

برخورد با حسادت

حس کودکان خود را درک کنید

سعی نکنید کودک خود را مجبور کنید تا حس حسادت خود را نپذیرد. کودکان وقتی حس کنند شما به آنها گوش نمی‌دهید صدای خود را بلندتر می‌کنند.

 

گوش کنید

در اغلب موارد حسادت ریشه‌ای بسیار درونی دارد. با کودک خود صحبت کنید و دلیل حسادت او به دیگران را کشف کنید. گاهی اوقات شاید اعتماد به نفس کمی دارد.

 

برای او داستان بخوانید

داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی در خود نکات اخلاقی بزرگی دارند که کودکان با گوش کردن به آنها چیزهای زیادی را یاد می‌گیرند. قصه خواندن برای آنها را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

 

در مورد اهمیت اشتراک گذاری با او صحبت کنید

کودکان بدون دلیل از کودکان دیگر کینه به دل می‌گیرند. اگر این دلیل حسادت آنهاست به آنها اهمیت اشتراک گذاری و توجه به دیگران را یاد بدهید. این باعث می‌شود هر نوع حس ناامنی در آنها از بین برود. 

 

کودک خود را دوست داشته باشید

نمی‌خواهم بگویم شما کودک خود را دوست ندارید اما او نیازمند تمام عشق و محبتی است که شما در وجود خود دارید. هیچ چیزی به اندازه عشق والدین نمی‌تواند مشکلات کودک را به سرعت حل کند.

 

رفتارهای دوستانه آنها را تقویت کنید

این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای برخورد با حسادت کودکان است. آنها را به سمت راهی بکشانید تا از یکدیگر حمایت کنند. اجازه بدهید آنها لحظات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بنابراین وقتی همکلاسی او نمره بهتری می‌گیرد در کنارش بنشینید و به او در مورد مواقعی صحبت کنید که خود او به چیزی دست یافته است و به خاطر آن جایزه گرفته است. در کنار او بودن فرق بزرگی را ایجاد می‌کند.

حرف آخر

این واقعیت را بپذیرید، حسادت جزئی از احساسات بشری است. پس راهی نیست تا کودکان خود را از آن به صورت کامل محافظت کنید. به جای آن سعی کنید به کودکان خود یاد بدهید تا خود را با دیگران مقایسه نکنند. کودکان خود را درک کنید و وقتی او نیاز دارد به او قوت قلب بدهید اما به خود نیز توجه کنید تا الگویی مثبت برای او باشید. با نشان دادن قدردانی برای استعداد‌ها، خانواده و زندگی خودتان به کودکان خود یاد می‌دهید که ارزش شما به چیزهایی که دارید نیست بلکه به اینکه است که با اینها چه کار می‌کنید.

آیا تا حالا کودکان شما حسادت را تجربه کرده‌اند؟

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان