از همان لحظه انتشار The Evil Within 2 برای پی سی، کاربران می توانستند با دست بردن در تنظیمات بازی از چشمان سباستین به دنیای بزرگ و وهم آلود یونیِن نگاه کنند. اما حالا بتسدا با معرفی یک به روزرسانی تازه، از این ویژگی به صورت رسمی پرده برداشته و به لطف این موضوع حالا، گیمرهای کنسولی هم می توانند اویل ویتین 2 را به صورت اول شخص تجربه کنند.
با به روزرسانی اخیر، حالا چند ویژگی هم برای این حالت در بازی تعریف شده که می توان به کمکشان نسبت به گذشته تجربه بهتری با دوربین اول شخص داشت. دوربین اول شخص چند ویژگی مثبت خوب دارد که شاید اویل ویتین 2 با آن ها می توانست بازی بهتری باشد.
دوربین اول شخص، فضای دید کاربر را محدود می کند، باعث کندی چرخش ها می شود و در یک بازی ترسناک در پشت سر کاراکتر یک معمای وهم آلود و حل نشدنی قرار می دهد. همه این ها ویژگی های خوبی هستند که اگر بازی از همان ابتدا به صورت اول شخص ساخته می شد، پتانسیل بیشتری برای ترساندن کاربر در اختیار توسعه دهنده قرار می گرفت.
اویل ویتین 2 یک بازی اول شخص نیست و همه المان های ترسناک آن هم بر اساس دوربین سوم شخص تعریف شده اند
مثال بارز این موضوع هم رزیدنت اویل 7 است. کپکام از همان ابتدای مراحل تولید بازی، قید دوربین سوم شخص را زد و به سراغ دوربینی رفت که بتواند با آن گیمر را بترساند. همه المان های ترس بازی هم بر اساس این دوربین جایگذاری شدند؛ از صدا گذاری بگیرید تا جامپ اسکیرهای موفق آن.
همین هم باعث شد که رزیدنت اویل 7 به یک اثر موفق و تجربه ای خاص برای گیمرها تبدیل شود. اما اویل ویتین 2 یک بازی اول شخص نیست. همه المان های ترسناک آن هم بر اساس دوربین سوم شخص تعریف شده اند و این ها چیزهایی هستند که نمی توان با تغییر زاویه دید، به طور کامل تغییرشان داد.
شکی در این نیست که با تغییر دوربین می توانید کمی ترس برای خود بخرید. بحثی هم در این نداریم که تماشای جزئیات دنیای یونین در حالت اول شخص جذاب تر است. اما بحث ما بر سر این است که بازی به صورت اول شخص ساخته نشده و هیچ یک از المان های ترس آن با این دوربین سازگاری ندارند.
نمود این بحث را می توان در جای جای بازی دید. خصوصا صدا گذاری ساده اویل ویتین 2، در حالت اول شخص بیشتر توی ذوق می زند. صدا گذاری مهمترین رکنی است که باید در یک بازی اول شخص ترسناک، حسابی روی آن مانور داده شود. اما متاسفانه این چیزی است که اویل ویتین 2 از آن بی بهره است و نمی تواند از ویژگی های خوب این موضوع به نفع خود و برای ترسناندن گیمر استفاده کند.
از طرفی تماشای اتفاقات اویل ویتین 2 با دوربین اول شخص، آنچنان هم چنگی به دل نمی زند. دوربین اول شخص بازی به شدت ساده و قدیمی است و حتی جای قرار گرفتن اسلحه هم در آن به درستی تعریف نشده. همین موضوع روی نشانه گیری و در مراتب بالاتر روی گیم پلی بازی تاثیر منفی بزرگی گذاشته.
این موضوع در حالت مخفی کاری نمود بیشتری هم پیدا می کند. اگر اویل ویتین 2 را تجربه کرده باشید، حتما می دانید که نمی شود خیلی در آن اسلحه به دست شد و به قلب نایتمیریش ها زد. به همین دلیل حالت مخفی کاری در گیم پلی نقشی اساسی دارد و باید بیشتر مراحل را از این طریق پشت سر گذاشت.
اما متاسفانه در حالت اول شخص، به این موضوع کمی سطحی نگاه شده و بازی نمی تواند مکانیک های لازم را از طریق این دوربین در دست کاربر قرار دهد. از طرفی گرافیک بازی هنوز هم یک مشکل بزرگ دارد که با تغییر زوایه دوربین به حالت اول شخص، بزرگ تر هم شده.
از همان ابتدا بافت ها دیر لود می شدند. با این حال، سرعت لود شدنشان طوری بود که در حالت سوم شخص چندان زننده به نظر نمی رسید. اما این قضیه در حالت اول شخص بیشتر توی ذوق می زند و تقریبا تجربه بازی با این دوربین را سخت می کند. در کل باید گفت که اضافه شدن دوربین اول شخص به اویل ویتین 2، ایده خوبی بود.
اما بهتر بود که روی این ایده پرداخت بیشتری صورت می گرفت و توسعه دهندگان با اضافه کردن این دوربین، گیم پلی را هم کمی تغییر می دادند تا مکانیک ها با آن سازگاری بیشتری پیدا کنند. پیشنهاد من این است که برای تجربه کامل اویل ویتین 2 به سراغ دوربین اول شخص آن نروید و بهتر است بازی را همانطور که ساخته شده تجربه کنید.
نکات مثبت
- تزریق ترس به بازی
- تماشای جزئیات جهان یونین از نمایی نزدیک تر
نکات منفی
- دیر لود شدن بافت ها حالا بیشتر توی ذوق می زند
- مکانیک های بازی متناسب با حالت اول شخص نیستند
- دوربینی پیش پا افتاده و ساده
- عدم توجه به صداگذاری که رکن اصلی بازی های ترسناک اول شخص است