ماهان شبکه ایرانیان

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

شام بخور

شام بخور. شام نخور. شام کم بخور. شام کم نخور. اینها حرف‌هایی است که معمولاً بیشتر افراد جامعه به یکدیگر می‌گویند و هیچگاه نمی‌توانند دلیل منطقی برای خوردن و یا نخوردن شام ارائه کنند. مطمئناً باید تمام وعده‌های غذایی را جدی بگیریم زیرا بدن برای سوخت و ساز به انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی حاصله از غذا نیاز مبرم دارد. بدون شک باید وعده غذایی شام را میل کنیم و البته باید این موضوع را دانست که وعده شام نسبت به وعده‌های دیگر از ارزش کمتری برخوردار است. منظور از ارزش کم، نخوردن نیست بلکه کمتر و به موقع خوردن وعده شام است. اما به راستی چرا زمان شام خوردن شما مهم است؟

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: tooma

بدترین زمانی که یک انسان می‌تواند وعده غذایی شام را میل کند بعد از ساعت نه شب است. شاید بگویید که وعده غذایی شب از نامش پیدا است و باید شب میل کرد اما بدن انسان دارای ساعت بیولوژیکی است و تا یک زمان معین به ما اجازه می‌دهد تا غذا میل کنیم و بعد از ساعت معین شده هر غذایی که ما میل کنیم در درون معده ما بر روی هم تلنبار می‌شود و هنگام خواب ما را دچار بی‌خوابی، کابوس، نفخ معده و سردرد می‌کند. بهترین ساعت برای خوردن وعده غذایی شام ساعت هفت تا هشت شب است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر وعده غذایی شام را زود بخورند ممکن است دوباره گرسنه شوند اما معده انسان در شب بسیار کم کار و به اصطلاح تنبل می‌شود و ممکن است همان وعده غذایی را که در شب به موقع میل کرده‌اید تا ساعت‌ها هضم نشود.

بدن در طول روز به دلیل فعالیت زیادتر نسبت به شب غذا را زودتر هضم می‌کند تا بتواند انرژی از دست رفته بدن را با هضم هر چه زودتر غذا به بدن بازگرداند اما در شب به دلیل کم شدن فعالیت، دیگر دلیلی ندارد که بدن بخواهد خود را به زحمت بیندازد و بنابراین شب هنگام استراحت می‌کند.

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: thepersianpot

بهترین غذاهایی که یک انسان می‌تواند برای وعده شام میل کند غذاهای حاضری و سبک هستند، غذاهایی که دارای ادویه کم و کربوهیدرات بسیار کمی باشند. غذاهایی که طبع گرم دارند در شب میل نکنید زیرا این غذاها به دلیل کربوهیدرات و چربی بالا انسان را دچار بی‌خوابی و کم‌خوابی می‌کنند. از خوردن غذاهای فست فودی و پلویی در شب به جد دوری کنید تا بتوانید خواب بسیار راحت و خوبی داشته باشید.

حبوبات بسیار سبک و قابل هضم هستند و می‌توان با حبوبات بهترین غذاها را برای وعده شام درست کرد چون حبوبات به دلیل کالری پایین و کم حجم بودن برای وعده شام مفید هستند.

بعضی از افرادی که رژیم غذایی می‌گیرند وعده شام را کاملاً از وعده غذایی روزانه خود حذف می‌کنند و به خیال خودشان می‌توانند با این کار زودتر لاغر شوند اما همانطور که گفتیم بدن برای سوخت و ساز به تمام وعده‌های غذایی نیاز دارد و اگر اختلالی در یکی از وعده‌های غذایی به وجود آید بدن دچار آسیب‌های جدی می‌شود. برای همین کسانی که می‌خواهند لاغر شوند باید تمام وعده‌های غذایی، از جمله وعده شام را جدی بگیرند. در ضمن یادمان باشد غذای سبک به معنای غذای کم نیست بلکه به معنای به اندازه خوردن است.

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: thepersianpot

به گفته متخصصان اگر می‌خواهید بدن سالم و پوست بدون چروک داشته باشید هرگز وعده شام خود را نادیده نگیرید متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که وعده شام را نمی‌خورند دچار پیری زودرس می‌شوند و بیماری زخم معده و در نهایت سرطان معده می‌شوند. اسید معده به محض این که گرسنه شویم شروع به ترشح می‌کند و چنانچه معده خالی باشد اسید معده شروع به زخم کردن دیواره معده می‌کند و ممکن است بر اثر سهل‌انگاری زخم معده به سرطان معده تبدیل شود. همیشه سعی کنید وعده شام را مختصر و مفید میل کنید. به فرموده امام علی (ع): حضرت محمد (ص) در ابتدای تاریکی شب، شام میل می‌کردند و همیشه می‌فرمودند: کسانی که شام خود را دیر میل می‌کنند بدن‌شان به تباهی کشیده می‌شود.

ورزشکاران هم باید این نکته را بدانند که مانند همه شام خود را قبل از ساعت نه شب میل کنند. بعضی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که ورزشکاران به دلیل قوی‌تر بودن نسبت به دیگران می‌توانند هر زمان که دوست دارند شام را میل کنند اما ورزشکاران هم مانند همه باید وعده شام را به موقع و سر وقت میل کنند و بعد از میل کردن شام هرگز نباید ورزش کرد زیرا همانطور که گفتیم معده انسان در شب بسیار کم کار می‌شود و اگر بعد از شام ورزش کنیم دچار آسیب‌های جدی می‌شویم.

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: thepersianpot

باید این نکته مهم را دانست که هرگز نباید بعد از خوردن شام زود و بلافاصله خوابید زیرا بدن برای هضم غذای وعده شام به سه ساعت زمان نیاز دارد. خوردن شکلات، قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا در شب توصیه نمی‌شود زیرا این مواد غذایی دارای کافئین هستند و کافئین روی مغز تاثیر می‌گذارد. منظور از تاثیر این است که مغز انرژی کاذب به دست می‌آورد و دیگر اجازه نمی‌دهد بدن به خواب برود.

ما ایرانی‌ها عاشق غذاهای پلویی هستیم و گاهی به اشتباه این نوع غذاها را در شب هم میل می‌کنیم. برنج سرشار از نشاسته و کالری و بسیار دیر هضم است و بزرگترین اشتباه دیگر ما ایرانی‌ها این است که برنج را بعد از ساعت نه شب میل می‌کنیم. فکرش را بکنید که بدن انسان باید تا صبح فردا این وعده غذایی سنگین را به دوش بکشد و تا ساعت‌ها برنج در معده بدون هضم شدن باقی می‌ماند. در این فاصله زمانی غذا در معده فاسد می‌شود و ممکن است دچار مسمومیت غذایی شویم.

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: thepersianpot

غذا خوردن و نخوردن در شب بستگی به زمانش دارد. اگر وعده غذایی شام‌تان دیر شد می‌توانید با خوردن یک تکه کوچک نان و پنیر به قول معروف ته‌بندی کنید و یا می‌توانید با خوردن میوه معده را تا حدودی پر کنید تا دچار بیماری نشوید.

کسانی که به دلیل موقعیت شغلی خود مجبور هستند تا صبح بیدار بمانند باید مانند همه سر وقت شام را میل کنند. هر گاه گرسنه شدید می‌توانید یک لیوان شیر بنوشید. شیر خاصیت غذایی بالایی دارد و به محض نوشیدن شیر احساس سیری به انسان دست می‌دهد. کسانی که شام میل نمی‌کنند ساعت بیولوژیکی بدن آنها دچار مشکل می‌شود و بعد از مدتی بدن دیگر نمی‌تواند شما را در خوردن وعده شام یاری کند زیرا بدن به سرعت با شرایط خود را وفق می‌دهد و کسانی که تا مدت‌های طولانی شام میل نمی‌کنند، نمی‌توانند به راحتی خود را به خوردن شام عادت دهند.

شام بخوریم یا نخوریم؟ مضرات خوابیدن با شکم خالی

Credit: thepersianpot

کسانی که با خواندن این مطالب به ارزش شام پی برده‌اند و تا همین دیشب شام نمی‌خوردند قبل از اقدام به خوردن شام باید با غذاهایی با حجم بسیار کم شروع کنند و کسانی که حجم وعده شام‌شان در حد معمول نیست باید خود را به خوردن شام با حجم مناسب عادت بدهند.

در پایان مطلب برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید را حتماً بخوانید تا اطلاعات شما تکمیل شود. 

منبع: بنیتا 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان