آگهی کالای دست دومی یا املاکی را در اپلیکیشن دیوار ثبت میکنید و بعد از موفقآمیز بودن یا فروش نرفتن آن، آگهی را از سامانه حذف میکنید اما کماکان با تماس مشتریان روبرو میشوید. بعد از پرسوجو از تماسگیرندگان متوجه میشوید که آنها آگهی شما را در سایت و یا برنامهای مشابه همچون رکاب و شیپور و... دیدهاند در حالی که شما اصلا در این پلتفرمها تبلیغی کار نکردهاید. اینجاست که متوجه میشوید آگهی شما بدون اجازه در سایتهای دیگر هم انتشار یافته است.
سامانههای ثبت رایگان آگهی یکی از مواردی هستند که در اکثر مواقع با خود مردم و نه شرکتها و افراد حقوقی سروکار دارند و برخی گلایههای مردمی به دیجیاتو مبنی بر منتشر شدن آگهیهایشان بدون اطلاع قبلی به آنها در سامانههای مختلف باعث شد تا در این باره پیگیری کنیم. بهنظر میرسد آگهیهای املاک و اتومبیل دو موردی هستند که بیشتر از همه دچار این آفت میشوند.
«سعید حیدری»، از خوانندگان شیرازی دیجیاتو برایمان مینویسد: «به دلیل نوع شغلم، آگهیهای متعدد فروش موبایل را در دیوار قرار میدهم. اما بعضی اوقات میبینم بعد از فروش گوشی و پاک کردن آگهی، باز هم افرادی در همین رابطه تماس میگیرند. زمانی که پیگیر شدم، فهمیدم که یک سایت دیگر آگهی من را در پلتفرم خود قرار داده و من هم هیچ دسترسی به حذف آگهی ندارم. به دلیل حجم تماسها گاهی مجبور میشوم گوشی رو برای مدتی خاموش کنم.»
«ایمان مشعلچیان»، مدیر روابط عمومی دیوار در گفتگو با دیجیاتو اشاره میکند که بارها با این مشکل برخورد داشتهاند و از این ماجرا آگاهی دارند:
«بعد از حذف کردن آگهی این مورد کمتر پیش میآید ولی در حقیقت ما نمیتوانیم از نظر حقوقی این مساله را پیگیری کنیم، چراکه منع قانونی برای این کار وجود ندارد. این خود کاربران هستند که میتوانند پیگیری حقوقی ماجرا را داشته باشند و شکایت کنند.»
بعد از مشاهده شدن چنین موردی کاربران برای تماس گرفتن با مجموعه دیوار هم مشکل دارند چرا که شمارهای برای تماس با پشتیبانی وجود ندارد. مشعلچیان اما خبر از پیگیری ایمیلی کاربران میدهد و میگوید که ایمیلهای کاربران در ظرف کمتر از 20 دقیقه پاسخ داده میشوند.
از سوی دیگر «نوید ایران بهار»، مدیر روابط عمومی شیپور در گفتگو با دیجیاتو موضوع قرارگیری آگهیهای دیوار در شیپور را تکذیب میکند و میگوید:
«ما حتی در روزها تازه فعالیت خود هیچ آگهی را از مجموعه دیگری کپی نکردیم و همواره تلاشمان بوده که با تبلیغات میدانی و مجازی و... جذب کاربر داشته باشیم و نه با آگهیهای دیگران. اما از این قبیل اتفاقات به ما گزارش شده و حدسیاتی در این باره میزنیم که الزاما درست نیست ولی میتواند علت این اتفاق باشد.
در برخی مواقع آشنایان و دوستان طرف این خدمات را برای آنها انجام میدهند و در برخی مواقع عدم تسلط کافی کاربر روی مسائل امنیتی باعث میشود که این موضوع رخ بدهد. بسیاری از کاربرانی که با سامانههای ثبت آگهی کار میکنند از مردم معمولی و نهچندان آشنا با مسائل فنی هستند و برخی افراد با سواستفاده این کار را انجام میدهند.»
او مواردی چون املاک که از طرف مردم به بنگاهها برای فروش یا اجاره سپرده میشود را بیشترین نوع این جعل آگهیها میداند:
«بنگاههای معاملات ملکی برای فروش زودتر و بهتر خانهها و زمینها دست به هر کاری از جمله پخش کردن آگهی در همه سایتهای مشابه میزنند. البته سیستم کد تاییدیهای که در شیپور وجود دارد باعث شده که هیچگاه شخصی نتواند یک آگهی با شماره تماس جعلی درج کند ولی گاهی پیش میآید که این افراد به زیرکی شماره تماس شخص مالک خانه را در بین متون تبلیغ خود مینویسند و به علت حجم زیاد تعداد آگهیها، بعد از فروش و موفق آمیز بودن آن یادشان میرود که آن را پاک کنند. این موضوع جدا از آگهیهای املاک در تبلیغات فروش ماشین نیز بهوفور به چشم میخورد.»
او تاکید دارد که اگر مردم با تماسهای تلفنی مواجه شدند که افراد پشت خط خودشان را از مجموعه شیپور معرفی نموده و در صدد کسب اجازه برای منتشر کردن آگهی که در سایت دیگری درج شده برآمدند، سریعا این موضوع را به پشتیبانی تلفنی 24 ساعته شیپور اعلام نمایند.
مشکل درج آگهی بدون اطلاع قبلی صاحبین آنها فقط مختص به دیوار و شیپور نیست و سایتهای مشابه دیگر را نیز در بر میگیرد، به نظر میرسد از نظر حقوقی و همچنین فنی کاری از دست این مجموعهها ساخته نیست ولی هر دو گروه تاکید دارند که در صورت شکایت شخصی افراد تا حد امکان به آنها کمک میکنند تا شکواییهشان به سرانجام برسد.
صدای شما؛ بخشی جدید در دیجیاتو
شرکتها و استارتاپهای ایرانی در چند سال اخیر پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند و تجربه کسب خدمات دیجیتالی در ایران اکنون قابل مقایسه با پنج سال پیش نیست. اما هنوز هم مشکلات کوچک و بزرگی در پیکر و ساختار شرکتها وجود دارد که برای کاربران آزاردهنده هستند. گلایههای کوچک و بزرگ کاربران روزانه از طریق ایمیل و شبکههای اجتماعی به دست دیجیاتو میرسند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا بخش جدیدی تاسیس کنیم به نام «صدای شما» و همین گلایهها را منعکس کنیم.
در قسمت جدید، مشکلی که با شرکتهای تکنولوژیک ایرانی داشتهاید را بررسی میکنیم و تلاش داریم تا آن را به همان شرکت منتقل کرده و پاسخ آنها را نیز دریافت کنیم. تصور میکنیم این روند، به دور از سیاهنمایی میتواند در دراز مدت باعث کاهش نقایص شرکتها و استارتاپهای ایرانی شود تا در نهایت همه بتوانیم تجربه کسب خدمات دیجیتالی بهتری داشته باشیم.
شما هم میتوانید گزارشهای خود را برای دیجیاتو از طریق ایمیل seda[at]digiato.com ارسال کنید.