ماهان شبکه ایرانیان

گزارش اختصاصی نماوا از اختتامیه جشنواره فجر

جشنواره سی‌وپنج هم به پایان رسید

جشنواره سی‌وپنج هم به پایان رسید. جشنواره‌ای که سطح کیفی فیلم‌ها نسبت به چند سال اخیر پایین‌تر بود و در روزهای پایانی حواشی آن، به‌خصوص حواشی مربوط به داوری، از هرسال بیشتر شد. داوران از بین معدود فیلم‌های مطرح جشنواره، «رگ خواب» حمید نعمت‌الله و «خفگی» فریدون جیرانی را نادیده گرفتند یا شاید بهتر است بگوییم نپسندیدند و سه جایزه اصلی بین سه فیلم تقسیم شد. بهترین فیلم‌نامه به همراه بهترین بازیگری مرد به «فراری» رسید، بهترین کارگردانی نصیب وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ بدون امضا» شد و سیمرغ بهترین فیلم به «ماجرای نیمروز» داده شد.
«ماجرای نیمروز» فیلم پیشتاز جشنواره بود یا شکست‌خورده شب اعلام جوایز؟
هردو! جشنواره فجر طبق سنتی که از سال‌های پیش داشته معمولاً به سینمایی‌ترین انتخابش جایزه بهترین کارگردانی را می‌داده و به فیلمی که از دید محتوایی آن را شایسته فیلم اول جشنواره بودن می‌دانسته جایزه بهترین فیلم را می‌داده است. فیلم‌های اصغر فرهادی همه جایزه بهترین کارگردانی را گرفتند و هیچ‌کدام بهترین فیلم جشنواره نشدند. به این ترتیب «ماجرای نیمروز» اگرچه بهترین فیلم جشنواره شده و چهار سیمرغ بلورین گرفته و از همه فیلم‌ها جلوتر است‌، اما هیچ‌کدام از جوایز اصلی بهترین کارگردانی، فیلم‌نامه، تدوین، فیلم‌برداری و بازیگری را برنده نشده است.
چهار سیمرغ این فیلم در رشته طراحی صحنه و لباس بوده (که بازسازی بی‌نقص گذشته در ماجرای نیمروز این سیمرغ را تضمین کرده بود)، بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران (که جایزه‌اش ارتباطی به هیئت‌داوران ندارد) و سیمرغ نگاه ملی که اساساً جایزه‌ای من‌درآوردی برای محتوای فیلم‌هاست؛ یعنی از نظر هیئت انتخاب «ماجرای نیمروز» چندان موفقیتی نداشت. خود سازندگان فیلم هم انتظار چند نامزدی بیشتر به‌خصوص در فیلم‌برداری و موسیقی و چند سیمرغ دیگر در کارگردانی و بازیگری داشتند.
افخمی-فراستی، زوج بدمن شب اختتامیه
حداقل سه نفر از سیمرغ گرفته‌ها سخنرانی کوتاهشان را به‌جای تشکر از این و آن به انتقاد شدید از برنامه هفت تلویزیون و زوج افخمی و فراستی اختصاص دادند که البته این دوره تلاش می‌شد با اضافه شدن سعید قطبی‌زاده به مثلث تبدیل شود!
علیرضا داودنژاد وقتی جایزه ویژه هیئت‌داوران را گرفت گفت رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و طبیعی است وقتی برنامه‌ای می‌سازد هم در تحقیر و توهین به سینمای ایران باشد. وحید جلیلوند هم پشت تریبون گفت برنامه هفت می‌خواست بین ما انشقاق ایجاد کند اما من مهدویان را دوست دارم و بیرون او را بغل کردم، عاشق رامبد جوان هستم و به احترام داودنژاد و خانم درخشنده تا کمر خم می‌شوم. البته برنامه هفت هم از خجالت این فیلم‌سازان در آخرین برنامه خود درآمد!
وقتی نمی‌توانی تصمیم بگیری، جایزه را تقسیم کن!
جایزه بهترین بازیگر زن شاید مشخص‌ترین جایزه کل مراسم بود. داوران که از «رگ خواب» به کلی چشم پوشیده بودند، از بازیگری لیلا حاتمی در این نقشی که از بهترین‌های کارنامه اوست نتوانسته بودند بگذرند. عمده کارشناس‌ها متفق‌القول بودند نتیجه این سیمرغ مشخص‌ است؛ اما هیئت‌داوران مثل بقیه مطمئن نبودند و بعد از چند سال یک بدعت کم‌سابقه گذاشتند و دو بازیگر را شایسته سیمرغ دانستند. یکی از سیمرغ‌ها به لیلا حاتمی رسید که پشت تریبون فقط در یک جمله گفت خیلی ممنونم و از این جایزه خوشحالم. یک سیمرغ هم به مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی» رسید که سخنرانی نسبتاً مفصلی کرد و گفت اعتراف می‌کند این دوره هیجان‌انگیزترین دوره برای او بوده است و خوشحال است در جشنواره‌ای که پوستر آن مزین به تصویر شاعر سینما علی حاتمی است در کنار یادگار او ایستاده است.
محسن تنابنده – سومین سیمرغ و داستان جوجه‌هایش!
دو رقیب اصلی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، امیر آقایی برای «بدون تاریخ بدون امضا» و محسن تابنده برای «فراری» بودند که هیئت‌داوران رأی به برنده شدن محسن تنابنده داد. تابنده در کلیپ ابتدای مراسم گفته بود دو سیمرغ گرفته و این دو سیمرغ جوجه انداخته‌اند اما آن جوجه یک دیپلم افتخار بیشتر نشد! تابنده در راه گرفتن جایزه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روبوسی کرد و روی صحنه با اشاره به همان شوخی‌ پشت تریبون گفت: «سیمرغ‌ها جوجه داده‌اند و حالا که دولت هم به دنبال زیاد کردن جمعیت است این جوجه بزرگ‌شده است.»
غیرمنتظره‌ترین جایزه جشنواره را نوید محمد زاده گرفت
بعد از اطمینانی که همه به جایزه گرفتن لیلا حاتمی در «رگ خواب» داشتند، دومین جایزه‌ای که سرنوشت آن مسلم دانسته می‌شد شاخه بهترین بازیگر مکمل نقش مکمل مرد برای هادی حجازی‌فر بود. نقش کمال در «ماجرای نیمروز» در این فیلم تأثیر خیلی زیادی داشت و خیلی از منتقدین و اهالی رسانه در اولین اظهارنظرها بعد از دیدن فیلم به نقش تأثیرگذار این نقش در فیلم و بازی حجازی‌فر اشاره می‌کردند. هرچند بازی نوی محمد زاده در «بدون تاریخ بدون امضا» هم‌بازی موفقی بود و از آن بیشتر بسیار متفاوت با بازی همیشه برونگرای او بود، اما تصور نمی‌شد او سیمرغ را از دست هادی حجازی‌فر بقاپد. این‌طور شد و نوید محمد زاده هم جایزه را گرفت و اشاره‌ای هم به سیمرغی کرد که برای فیلم «من عصبانی نیست» باید می‌گرفت و به او ندادند. نوید محمد زاده انتقادی هم به اخبار و شایعاتی که در اول در کافه سینما و بعد در سایر رسانه‌ها درباره درز پیدا کردن برنده‌ها مطرح شد داشت و گفت حتی مادرش که همیشه مطمئن است او برنده می‌شود این بار مطمئن بود که جایزه نمی‌گیرد!
محمدجواد ظریف، مهمان ویژه
جشنواره‌ای که در سال آخر دولت برگزار می‌شود و در ضمن با انتقادات زیادی هم روبرو شده، با حضور پررنگ دولتی‌ها و سه وزیر در اختتامیه همراه شد و البته یکی از این سه وزیر محبوب‌ترین وزیر دولت در افکار عمومی بود. محمدجواد ظریف به مراسم اختتامیه آمد و جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را هم اهدا کرد. در طول مراسم یک‌بار اسکوربرد مراسم صورت او را در حال خنده نشان داد و با واکنش نشان دادن جمعیت احسان کرمی مجری مراسم اشاره کرد که همیشه روی صورت وزیر لبخندی هست! محسن تابنده هم اولین کسی بود که در راه رفتن روی سن با وزیر روبوسی کرد و این کار آن‌قدر تکرار شد که کرمی از برنده‌ها خواست روبوسی با وزیر را به وقت دیگری موکول کنند.
برنده‌های فیلم «تابستان داغ» هم راضی نبودند
پر حاشیه‌ترین انتخاب هیئت‌داوران مراسم فیلم «تابستان داغ» بود که در سیزده رشته کاندیدا شد و دو سیمرغ بلورین برای فیلم‌برداری هومن بهمنش و تدوین سهراب خسروی به خانه برد. سهراب خسروی که گفت آن‌قدر سیمرغ نگرفته که سیمرغ یادش رفته بود و هومن بهمنش فیلم‌بردار جوان سینمای ایران که مجری طرح این فیلم و تهیه‌کننده غیر صوری آن بوده است خیلی تندتیز به منتقدان اعلام نامزدها حمله کرد و گفت مثل‌اینکه ما اشتباهی در سیزده رشته کاندیدا شده بودیم. بهمنش گفت مطمئن است کسی دیگر از این فیلم دیگر برنده نمی‌شود و او به‌جای دوازده نفر دیگر فرصت می‌خواهد تا از فیلم دفاع کند. بهمنش اضافه کرد: «من از داوران عذرخواهی می‌کنم که بابت فیلم ما توهین شنیدید و در تلویزیون و از سوی آن نسلی که من از آن‌ها کار یاد گرفتم به شما توهین شد. معذرت می‌خواهم. نه آدم انقلابی هستم و نه دوست دارم از این حرف‌ها بزنم اما ممنونم از کسانی که بدون یک ریال از بیت‌المال در ساخت این فیلم کمک کردند. کام من سه، چهار روز است که تلخ شده فقط به خاطر اینکه 13 کاندیدا داشتیم.»
ریتم مراسم
قرار بود مراسم اختتامیه رأس ساعت 7 آغاز شود و در نود دقیقه به پایان برسد. مراسم با کمتر از ده دقیقه تأخیر آغاز شد اما دو ساعت و نیم طول کشید. مراسم پرتی خاصی نداشت و در پخش کلیپ‌ها و حذف سخنرانی‌ها ریتم تندی داشت اما عادت همه برنده‌ها به حرف زدن و اهدای تعداد زیادی جایزه عملاً امکان تمام شدن آن در زمانی زیر دو ساعت را از بین برد. درمجموع مراسم امتیاز قابل قبولی برای مجید برزگر کارگردان اختتامیه به همراه داشت.


🔶بخش فیلم کوتاه :
بهترین فیلم کوتاه : کاوه مظاهری برای فیلم روتوش

🔶بخش فیلم مستند :
بهترین دستاورد فنی مستند : سید وحید حسینی برای فیلم بزم رزم
بهترین کارگردانی فیلم مستند : یاسر خیّر برای فیلم آهستگی
بهترین فیلم مستند : حسام اسلامی برای تهیه ی فیلم متهمین دایره ی بیستم

🔴بخش سودای سیمرغ :
🔶بهترین عکس فیلم : امیرحسین شجاعی برای فیلم رگ خواب
🔶بهترین چهره پردازی : ایمان امیدواری برای فیلم زیر سقف دودی
🔶بهترین جلوه های ویژه ی بصری : محمد قاسمی برای فیلم ویلایی ها
🔶بهترین جلوه های ویژه ی میدانی : آرش آقابیگ برای فیلمهای یک روز بخصوص ، رگ خواب و خفگی
🔶بهترین طراحی صحنه و لباس : بهزاد جعفری طادی برای فیلم ماجرای نیمروز
🔶بهترین صدابرداری : پرویز آبنار برای فیلم فِراری
🔶بهترین صداگذاری : سید علیرضا علویان برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا
🔶بهترین بازیگر نقش مکمل مرد : نوید محمدزاده برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا
🔶بهترین بازیگر نقش مکمل زن : ثریا قاسمی برای فیلم ویلایی ها
🔶بهترین موسیقی متن : کریستف رضاعی برای فیلم نگار
🔶بهترین تدوین : سهراب خسروی برای فیلم تابستان داغ
🔶بهترین فیلمبرداری : هومن بهمنش برای فیلم تابستان داغ
🔶بهترین بازیگر نقش اول مرد : محسن تنابنده برای فیلم فِراری
🔶بهترین بازیگر نقش اول زن : لیلا حاتمی برای فیلم رگ خواب و مریلا زارعی برای فیلم زیر سقف دودی (دو سیمرغ)
🔶بهترین استعداد درخشان : منیر قیدی برای کارگردانی فیلم ویلایی ها
🔶بهترین فیلمنامه : کامبوزیا پرتوی برای فیلم فِراری
🔶جایزه ی ویژه ی هیئت داوران : علیرضا داوودنژاد برای فیلم فِراری
🔶بهترین کارگردانی : وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا
🔶بهترین فیلم : سید محمود رضوی برای تهیه ی فیلم ماجرای نیمروز
🔶سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: سیدمحمود رضوی برای فیلم ماجرای نیمروز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان