اجازه آقای "رئیس" !؟

اجازه آقای "رئیس" !؟

 

/start را می­فشارم تا بازو (bot) کارش را انجام دهد!

صبر... انتظار... Wait و دوباره لمس /start تا شاید انتظار به پایان رسد. گوشی را با "بله"­اش کنار می­گذارم و ادامه سطور را می­نویسم.

در روزهای آرام و دل­انگیز بهاری ساعت هفت صبح در راه رفتن به محل کار پیچ رادیو را می­پیچم تا آنچه را شاید در آن­سوی دنیا وقتی ما خواب بودیم را بشنوم. مجری با شور و انرژی در حال قرائت خبر مربوط به کشورهای اروپایی بود که در تلاش برای اعمال قوانینی جهت محدودسازی فعالیت تلگرام می­باشند. ترجیح می­دهم رادیو را خاموش کنم تا از سکوت بیشتر لذت ببرم. در گفت و شنودهای روزانه هم موضوع داغ یا به قولی #ترند یک سوی ثابت دارد.

علاوه بر صدا، سیما نیز تمام قد در وسط میدان است. از وزیر و وکیل، کارشناس و متخصص، استاد و دانشجو، مربی و ورزشکار، کارگردان و بازیگر و از بالای بالا تا کف بچه­ های کوچه بازار مصاحبه می­‌گیرد تا از مضررات شبکه­‌های اجتماعی بگویند.

زمزمه­اش در دی ماه سال گذشته به گوش­ها رسید. زمزمه­ ها بلندتر شد تا در اوج التهابات عملاً پیام ­رسان ­خارجی از دسترس خارج شود. فضا وقتی آرام­تر شد، دسترسی به پیام ­رسان نیز به حالت عادی برگشت، اما زمزمه­‌ها کمی بلندتر شده بود. از همه رساتر صدای "معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه " بود. از آن پس انواع محتواها، با یک موضوع واحد تولید شد. پیامدها، مضررات و آسیب­های استفاده از پیام­رسان­ از نوع خارجی‌­اش و محسنات استفاده از نسخه ­های بومی. با یک همت عالی سخنرانی­ها، همایش­‌ها، میزگرد­ها، مقاله ­ها، گزارش­‌های خبری حتی پزشکی، عکس­ها، اینفوگرافی­‌ها، موشن­گرافی­‌ها، انیمیشن­‌ها و... تولید و از تمامی تریبون­های رسمی و غیررسمی به سمع شنوندگان و نظر بینندگان رسید.

وقتی در اواخر فروردین ماه فعالیت تلگرامی عالی­ترین مسئولان کشوری در پیام­رسان تلگرام متوقف شد، دیگر همه به قطع آن مطمئن شدند و در نهایت روز 10 اردی­بهشت با دستور قضایی بازپرس با لیستی از دلایل فعالیت رسمی تلگرام پایان یافت. پس از این اعلام و بخشنامه دولت، فعالیت­ نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی در تلگرام در راستای حمایت از پیام­‌رسان­های داخلی و رفع انحصار از پیام­‌رسان خارجی ممنوع گشت و این گونه فضای پیام­رسان با یک پاسِ گل خودی در اختیار حریفان قرار گرفت.

بررسی علت گرایش به یک پیام­رسان خاص که در واقع به یک رسانه تبدیل شده بود نیازمند طرح سوال (اگر ضروریتی احساس شود!) و بررسی کارشناسانه جداگانه‌­ای است.

هفته پیش مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در گزارشی از وضعیت فعلی پیام‌­رسان­­ها منتشر نمود. در گزارش آمده است " در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام 47.3 درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده­‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است."  در بخش دیگر درصد استفاده پراستفاده­‌ترین پیام رسان داخلی یعنی سروش از 13.5درصد در خرداد ماه به 4.3درصد در مهرماه کاهش یافته است. (1)

متاسفانه بروکراسی کشوری بگونه‌ای شده است که افراد صاحب منصب خود را "رئیس" می­دانند تا "مسئول". افرادی که در هر منصبی قرار می­‌گیرند صاحب­‌نظرند، پشت درب­های بسته تصمیمات لازم‌الااجرا می­گیرند و فاجعه بارتر از آن اینکه هیچ­وقت پاسخگوی اثرات و طبعات تصمیمات خود نمی­­باشند. در واقع هیچ­گاه خود را موظف به پاسخگویی نمی­دانند، هر چند هر روز در کنفرانس­‌های خبری شرکت کنند.

پرسش اصلی این نوشته بر این است، که آیا جوانمردی بعد از گذشت پنج ماه هست به طور رسمی و شفاف در این باب ارائه گزارش کند؟ نتایج مثبت و منفی این تصمیم­‌گیری چه در سطح  ملی و چه در سطح فردی چیست؟ چه خطراتی ما را تهدید می­کرد که اکنون سایه‌­اش از سر ما گذشته است؟ و سوالات بسیاری که در ذهن من و شما و حتی خود آقایان است...

و پس از گذشت دو ساعت هنوز منتظرم بازوی(bot) من در "بله" به ­startای که آن را دریافت کرده است پاسخ دهد!!

 

پانوشت :

1-

http://ispa.ir/Default/Details/fa/1978/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان