غیور کیست و غیرت چیست؟

غیرت و مردانگی از صفات بارز و پسندیدة مردان و زنان با ایمان است. پیامبر(ص) فرمود: إنّ الغیرة من الایمان؛ غیرت از آثار و علائم ایمان است

غیرت و مردانگی از صفات بارز و پسندیدة مردان و زنان با ایمان است. پیامبر(ص) فرمود: إنّ الغیرة من الایمان؛ غیرت از آثار و علائم ایمان است. نیز فرمود: پدر حضرت ابراهیم باغیرت بود و من از او غیرت مند ترم و هر مؤمنی که با غیرت نباشد، خداوند بینی او را به خاک می مالد.( یعنی او را خوار و ذلیل می کند). باز فرمود: خداوند بندگان غیورش را دوست دارد.
مرحوم نراقی، معلم بزرگ اخلاق می گوید: بی غیرتی عبارت است از کوتاهی در محافظت از دین و آبرو و اولاد و اموال، و این مرض از مهلکات عظیم و صفات خبیثه است و چه بسا به دیّوثی منجرّ می شود. پیامبر (ص) فرمود: اگر مردی در اهل خانة خود مطلبی که منافی عفّت باشد ببیند و به غیرت نیاید، روح ایمان از او مفارقت می کند و ملائکه او را دیّوث می نامند. دیّوث یعنی کسی که خیلی بی غیرت است. حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مردم عراق فرمود: شنیده ام که زنان شما در راه ها و بازارها با مردان نامحرم به گفتگو می پردازند و شانه به شانة یکدیگر راه می روند! آیا حیا نمی کنید!.
غیرت بر دو قسم است:
1_ غیرت در مورد دین و دین داری؛
2_ غیرت نسبت به ناموس.
غیرت دربارة دین داری این است که انسان در برابر اهانت به دین و یا عمل نشدن به دستورهای دین دلسوزی کند و نسبت به آن بی اعتنا نباشد و برای حفظ ارزش های اسلامی و رشد و گسترش آن در جامعة بشری کوشش نماید و امر به معروف و نهی از منکر را که از وظایف مهم اسلامی است، ترک نکند.
غیرت در مورد ناموس به این است که بر محافظت زن و دختر و خواهران خود بکوشد؛ از بیرون رفتن بی جهت آنان جلوگیری کند؛ از مناظر شهوت آلود منع کند؛ از پوشیدن لباس نازک و تن نما آنان را بر حذر دارد؛ آنان را از گفتگو با نامحرمان منع کند و همواره سفارش به تقوا و حفظ حجاب نماید، تا آبروی خانوادگی و اجتماعی آنان محفوظ بماند.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان