درمان جوش پشت گوش و شناخت عوامل ایجاد کننده آن

گر جوش های شکل گرفته به پشت گوش با گذشت زمان بزرگ تر شدند و درد داشتند، بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی و مشکل پیشآمده را مورد بررسی قرار دهد.

درمان جوش پشت گوش و شناخت عوامل ایجاد کننده آن

آیا تا اکنون در پشت گوش خود احساس سوزشی از جوش داشته اید؟ می دانید که وجود این جوش ریشه از چه مشکلی دارد؟ باید گفت وجود عفونت در منافذ پوستی عامل ظهور برجستگی های ملتهب به روی پوست است. عموما نگرانی ای برای درمان جوش پشت گوش وجود ندارد، چون تمامی راه ها مشخص است و شما با کمترین امکانات منزل می توانید به بهبود آن بپردازید.

حال به نظر شما دوستان عزیز آیا درمان های خانگی موثر واقع می شوند؟ شاید به ظاهر و تصورات انجام شده ذهنی یا تجربه های سابق، روند درمانی خانگی به طول بیانجامد اما باز به نسبت درمان های شیمیایی اثر بخشی عمیق تری دارند و این اثر بخشی عمیق تر، ماندگار تر است. برای آشنایی با این راهکار های خانگی تا پایان همراه بمانید.

نشانه های آزار دهنده عاملی برای درمان جوش پشت گوش

عوامل ایجاد کننده جوش پشت گوش کدام اند؟

اگزمای پوستی:

گونه ای از بیماری خارش دار پوستی که جدای از تمامی نواحی بدن، پشت گوش را نیز به خود مبتلا می کند. نشانه های بیماری اگزمای پوستی؛

  1. پوست ترک خورده
  2. قرمزی پوست
  3. پوسته پوسته شدن

درماتیت تماسی:

درست درماتیت تماسی زمانی یک فرد را با خود درگیر می سازد که پوست با برخورد به یک ماده حساسیت زا دچار واکنش دهی به آن می شود. گوش ها به نسبت درماتیت آسیب پذیر هستند و حتی هنگام استفاده از مواد شیمیایی مراقبت از پوست و مو نیز تحریک می شوند. از جمله برخی عطر ها، لوازم آرایشی و گوشواره خود عامل تحریک پوست پوست گوش می باشند. نشانه های درماتیت تماسی؛

  1. خشکی پوست
  2. پوست قرمز و تحریک شده
  3. خارش پوست

بهتر است اگر به هنگام استفاده از مواد آرایشی بهداشتی دچار تحریکات پوستی جوش مانند شدید، استفاده از آن را کنار بگذارید و به استفاده از محصولات دیگر روی بیآورید.

عفونت های قارچی:

عفونت های قارچی چون کرم های حلقوی بافت هایی چین مانند را به روی پوست مخصوصا پشت گوش ایجاد می کنند که با شکل دهی زخم های قرمز رنگ و دایره هایی حلقه مانند فرد را به بثورات مبتلا می سازد. از جمله نشانه های عفونت قارچی؛

  1. تاول زدن
  2. سوزش
  3. خارش
  4. لایه برداری
  5. پوسته پوسته شدن

درماتیت سبورئیک:

درماتیت سبورئیک نیز چون شوره به پوست بدن با ایجاد فلس هایی سفید و زرد رنگ به چشم مشاهده می شود. با این حال پشت گوش ها آسیب می بینند و نشانه های دیگری چون؛

  1. خارش
  2. پوسته های ضخیم
  3. پوسته های زهکشی شفاف تا زرد
  4. و اشکال پوسته پوسته شدن را دارد.

گرانولوم آنولار:

گونه ای بیماری پوستی که می تواند لکه هایی قرمز رنگ و برجستگی های پوستی را همچون کرم های حلقوی به روی بدن فرد ایجاد کند. گرانولوم حلقوی جدای از بثورات قرمز، توده های عمیق و گردی دارد که ممکن است یک یا چند لکه پوستی را شکل دهد و افراد با چشم تیز بین خود مشاهده نمایند.

لیکن پلان:

گونه ای از اختلال خود ایمنی که موجب شکل دهی التهابات پوستی به داخل و اطراف گوش می شود. گاه در برخی افراد کاهش شنوایی نیز احساس می شود که این ریشه از پیشرفت بیماری دارد. نشانه های دیگر آن؛

  1. احساس زنگ در گوش
  2. خونریزی
  3. درد
  4. ترشحات گوش

پیتریازیس روزه آ:

گونه ای از بیماری پوستی که با روند پیشرفت خود موجب بثورات پوستی و پوسته پوسته شدن خارش دار یا بدون خارش می شود.

عموما افراد مبتلا به گونه ویروسی آن می شوند که نشانه هایی چون بیماری سرما خوردگی از جمله آبریزش بینی، گلو درد و خستگی های بی دلیل دارد.

این دانه های شکل گرفته در پشت گوش می توانند چندین ماه طول بکشند تا به مرحله بهبودی برسند، بهبودی که تنها برای افراد 10 تال 35 ساله قابل تاثیر گذاری است.

سرخچه:

گونه ای از یک عفونت ویروسی که با شکل دهی جوش هایی به پشت گوش حتی در پشت گردن هم ظاهر می شود. لکه هایی صورتی و قرمز رنگ که به حالت لکه هایی جفت به هم قرار می گیرند و به آن تعریف از سرخک آلمانی نیز می دهند.

بهتر است بدانید این بیماری پس از شروع به ناحیه سر و صورت، بثورات آن به سمت پایین تر نیز پیشرفت می کند.

نشانه های دیگر سرخچه؛

  1. بی اشتهایی و از دست دادن کامل اشتها
  2. سر درد
  3. خارش های طولانی مدت تا سقف 3 روز
  4. درد مفاصل
  5. ورم مفاصل
  6. آبریزش بینی
  7. ورم غدد لنفاوی

لوپوس:

گونه ای از اختلال خود ایمنی که موجب شکل دهی بثورات یا زخم به روی پوست می شود. تمام افراد مبتلا دارای نشانه های آشکاری از بیماری نیستند اما لوپوس می تواند دانه های پوستی را در مناطقی از بدن ظاهر کند که در برابر تابش نور خورشید قرار گرفته باشند چون بازو ها، گوش ها، صورت، پا ها و گردن.

بثورات لوپوس ضایعاتی گرد را با حالتی قرمز شدگی و پوسته پوسته سازی در بدن ایجاد می کند که پس از برخورد مستقیم یا غیر مستقیم با تابش نور خورشید شرایط را بدنر می کند.

سرخک:

گونه ای از عفونت ویروسی که موجب شکل گیری دانه های پوستی به روی تمام نقاط بدن از جمله پشت گوش می شود. شاید به ظاهر سطحی یاشد اما در برخی کودکان شدت عفونت افزایش پیدا می کند در نتیجه کودک را با مرگ تهدید می سازد.

این دانه های شکل گرفته به صورت لکه هایی قرمز رنگ و هم سطح با دیگر دانه ها ظاهر می شوند که با قدرت سرایت دهی خود به دیگران با نشانه هایی چون تب بالا، گلو درد، سرفه، التهاب چشم و آبریزش بینی همراه است.

جوش پشت گوش نوزاد و یک کودک نوپا چگونه است؟

شاید با خود خیال داشته باشید که مگر می شود کودکان و یا حتی نوزادان هم به دانه های ریز پوستی مبتلا شوند؟! باید گفت البته.

یکی از عارضه هایی که موجب شکل دهی دانه های ریز می شوند، عرق سوز شدن پشت گوش آن ها است که با چین خوردگی پوست شروع می شود و به مرحله آبسه زنی نیز می رسد.

پس از آن اگر به بدن ها لمسی صورت بگیرد پوست قرمز، داغ و گاه دردناک می شود.

اما وظیفه والدین چیست؟ والدین باید در سریعترین حالت ممکن برای کاهش التهابات پوستی بدن فرزند خود از کرم های زینک کمک بگیرند تا اشکال عرق سوز شدگی را درمان کنند.

یکی دیگر از عواملی که موجب ایجاد دانه های ریز پوستی در کودکان نوپا و نوزادان می شود تجربه بیماری دست، پا و دهان است. عموما این تجربه بیشتر در مراکز نگهداری از کودکان چون پیش دبستانی ها رایج است و جدای از ایجاد جوش نشانه های دیگری چون تاول، تب، گلو درد و آبریزش بینی نیز دارد.

بهتر است بدانید که درماتیت سبورئیک نیز کودکان را تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهد و تنها مختص به بزرگسالان نیست.

درمان جوش پشت گوش با روش های شیمیایی چگونه است؟

هر بیماری ای که پیش می آید باید به علت شکل گیری ریشه آن پرداخته شود. درمان جوش پشت گوش نیز به عوامل زمینه ای آن بستگی دارد. اگر عفونت قارچی یا باکتریایی عامل آن باشد که پزشک دارو های خوراکی یا آنتی بیوتیک های لازم را برای بهبودی فرد تجویز می کند اما تمیز، خشک و مرطوب نگه داشتن پوست نیز می تواند خود به تنهایی برای درمان جوش های پوستی کافی باشند.

اگر پوست دچار خونریزی شود یا ترک بردارد، حتی اگر عفونی به نگاه برسد تجویز دارو های پزشکی نیز بیشتر می شود.

درمان جوش پشت گوش با روش های شیمیایی

درمان جوش پشت گوش با روش های خانگی چگونه است؟

  1. بهتر است پیش از هر گونه اقدامی دست های خود را کاملا شست و شو دهید.
  2. برای شست و شوی محل آسیب دیده، آب گرم و صابون غیر حساسیت زا را اولویت قرار دهید.
  3. اگر شرایط پیش آمده محدود است یا پیشرفت کمی پیدا کرده است می توانید از پماد های ضد خارش یا پماد های آنتی بیوتیکی عاری از عطر استفاده نمایید.
  4. حال ناحیه آسیب دیده را با بانداژ اما شل پوشش دهید.
  5. به پوست اجازه تنفس دهید.
  6. هرگز خارشی به روی پوست انجام ندهید تا احتمال پیشآمد تاول افزایش پیدا کند.
  7. برای کاهش تورم پوست در پشت گوش از کمپرس سرد استفاده کنید.

حال دستورات لازم؛

  1. کمپرس سرد
  2. روغن درخت چای
  3. سفیده تخم مرغ و عسل
  4. ماست و جوی دو سر
  5. سیر
  6. آب مرکبات

درمان جوش پشت گوش با روش های خانگی

راه های پیشگیرانانه از ایجاد جوش های پوستی به پشت گوش

  1. برای بهبود عفونت ها هرگز به روی جوش دستکاری نداشته باشید.
  2. به رعایت بهداشت فردی خود بیشتر اهمیت دهید.
  3. سیگار را ترک کنید.
  4. پوست پشت پوش را هفته ای یکبار لایه برداری کنید.
  5. برای تغذیه بهتر، رژیم غذایی مناسبی تهیه داشته باشید.
  6. میزان مصرف قند و مواد شکر دار از جمله محصولات فرآوری شده را محدود سازید.

 

 در پایان بهتر است برای کسی آگاهی بیشتر از موضوعات؛ درمان جوش پیشانی با این راه های عالی، برای درمان جوش روی لب چه کار هایی انجام دهیم؟ و چطور جوش زیر ریش را از بین ببریم؟ لینک های قرار داده شده را کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان