دوربین‌های تشخیص چهره، گرایش‌های سیاسی افراد را هم تشخیص می‌دهند

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل چهره افراد، با دقت بالایی اقدام به پیش‌بینی گرایش سیاسی آن‌ها نماید. آیا این یافته، تهدیدی بالقوه برای آزادی بیان و ابزاری برای سرکوب مخالفان است؟

دوربین‌های تشخیص چهره، گرایش‌های سیاسی افراد را هم تشخیص می‌دهند

شاید کمی عجیب به نظر برسد که از روی ظاهر و حتی چهره افراد بتوان گرایش‌های سیاسی آن‌ها را تشخیص داد؛ بااین‌حال، پژوهش جدیدی نشان داده که شاید این کار برای ما انسان‌ها دشوار باشد، اما هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل چهره افراد، گرایش سیاسی آن‌ها را با دقت بالایی تشخیص دهد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دیجیاتو، نتایج پژوهش جدیدی در ژورنال معتبر امریکن‌سایکولوژیست (روان‌شناس آمریکایی) به چاپ رسیده که ادعا دارد با استفاده از داده‌های مرتبط با تشخیص چهره و قدرت هوش مصنوعی، می‌توان گرایش سیاسی افراد را با دقت بالایی تشخیص داد. کافی است تصویری از چهره فرد بدون ابراز هیچ‌گونه احساسات خاصی در اختیار سیستم قرار بگیرد تا هوش مصنوعی تجزیه‌وتحلیل لازم را روی آن به انجام برساند.

در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه استنفورد روی 591 داوطلب مطالعه کردند. داوطلبان در ابتدا گرایش سیاسی خود را با تکمیل کردن پرسشنامه‌هایی مشخص کردند؛ در مرحله بعد، چهره داوطلبان با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی اسکن شد. الگوریتم مورداستفاده توانست با دقت بالایی، گرایش کلی و سوگیری سیاسی افراد را پیش‌بینی کند و خروجی آن با نتایج به‌دست‌آمده از پرسشنامه‌ها، همخوانی نسبتاً بالایی داشت. پژوهشگران ادعا دارند که حتی با حذف داده‌هایی مثل سن، جنسیت و نژاد نیز شاهد عملکرد دقیق هوش مصنوعی در تخمین خود تنها با استفاده از داده‌های مبتنی بر چهره هستیم؛ اما دسترسی به جزئیات گفته‌شده می‌تواند دقت این الگوریتم را به شکل محسوسی افزایش دهد.

دوربین‌های تشخیص چهره، گرایش‌های سیاسی افراد را هم تشخیص می‌دهند

محققان این پژوهش در گذشته، به بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد مرتبط با چهره در افراد محافظه‌کار و لیبرالی پرداخته بودند که در طیف افراطی قرار می‌گرفتند. نتایج بررسی‌های قبلی نشان داده بود که این‌گونه افراد، خصوصیات ظاهری متفاوتی در چهره نسبت به هم دارند؛ به‌طوری‌که قسمت پایینی صورت در لیبرال‌ها معمولاً کوتاه‌تر است و بینی و لب‌های آن‌ها به سمت پایین متمایل شده است. همچنین چانه این افراد در مقایسه با محافظه‌کاران، کوچک‌تر است. درواقع اگر صورت کوچک‌تری دارید، احتمال بیشتری برای لیبرال بودن شما وجود دارد و اگر صورت پهنی دارید، احتمالاً طرفدار حزب‌های محافظه‌کار هستید.

پس از یافتن ارتباط میان جزئیات چهره و سوگیری سیاسی، پایگاه داده‌ای از اطلاعات به‌دست‌آمده، تشکیل گردید. در ادامه، این پایگاه داده که از چهره‌های گوناگونی تشکیل شده است به‌منظور تمرین و توسعه الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص گرایش سیاسی مورداستفاده قرار گرفت. از نظر پژوهشگران این تحقیق، ابزارهای نظارت بیومتریک مانند تشخیص چهره، بیش ازآنچه فکر می‌کنیم می‌توانند خطرناک باشند و پتانسیل استفاده به‌عنوان ابزارهای سرکوب و کنترل سیاسی را دارند.

5454

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان