خوراکی های انرژی زا کدام اند؟

شناسایی خوراکی های انرژی زا کمک می کند، تا بتوانیم با استفاده مواد غذایی مفید انرژی مورد نیاز برای انجام سایر فعالیت های روزانه بدن را تامین نماییم و از کسالت وبی رمقی دور باشیم، این مواد غذایی علاوه بر تامین انرژی می توانند، فواید بسیار دیگری نیز در راستای سلامتی انسان فراهم کنند.

خوراکی های انرژی زا کدام اند؟

در طول روز فعالیت های بیشماری برای انجام شدن وجود دارند، درس خواندن، وزش کردن، دیدار با دوست و آشنایان و فعالیت های روزانه معمولی که همگی به صرف انرژی نیاز دارند، این انرژی از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شود و تمام مواد غذایی دارای انرژی می باشند، اما سطح و میزان انرژی دریافتی از آن ها متفاوت است. آشنایی با خوراکی های انرژی زا روشی موثر است، تا انرژی خود را در طول روز حفظ کنیم و بتوانیم بدون نیاز به مصرف دارو یا نوشیدنی های انرژی زا به تمامی فعالیت های خود رسیدگی کنیم.

در بازار دارو ها و نوشیدنی های انرژی زا بسیاری وجود دارند، که می توان برای تامین انرژی کافی در زمان هایی که احساس خستگی و کسالت داریم، از آن ها استفاده کنیم، اما اگر مواد غذایی طبیعی نیز توانایی انجام این کار را داشته باشند، چرا از آن ها استفاده نکنیم؟ با مصرف مواد غذایی مفید در این زمینه می توانید، در زمان هایی که دچار افت انرژی شده اید، نیروی کافی برای سایر فعالیت های روزانه خود فراهم کنید. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سوال می باشید، که دلیل کاهش انرژی بدن چیست و چطور انرژی بدن را افزایش دهیم؟ در پاسخ می توان به خوراکی های موثر در تامین انرژی اشاره کرد.

خوراکی های انرژی زا

در تمام لحظاتی که پشت سر می گذاریم، مغز ما بدون وقفه در حال تحلیل و پردازش امور مختلف می باشد و برای ادامه فعالیت خود به سوخت مناسبی نیاز دارد، مهم ترین منبع تمین این سوخت گلوکز می باشد، یک قند ساده که جزئی از کربوهیدرات ها نیز شناخته می شود. با احساس گرسنگی احتمالا مستقیم به سراغ خوراکی هایی می روید، که دارای کربوهیدرات های زیاد و بخصوص دارای قند و کافئین می باشند.

آشنایی با خوراکی های انرژی زا

مصرف چنین خوراکی هایی می تواند، برای زمان کوتاهی و موقتا انرژی را افزایش دهد، اما با گذشت زمان افت انرژی را برای شما به ارمغان می آورد، زیرا مواد غذایی مانند قند ها و کربوهیدرات های تصفیه شده انرژی سریعی به بدن می دهند و در مقابل با همان سرعت هم تخلیه می شوند، این نوع مواد غذایی سوخت مناسبی برای تامین انرژی در طول روز نمی باشد و به آگاهی بیشتر برای ایجاد یک انرژی پایدارتر و با ماندگاری بالا نیاز داریم.

انگور سیاه

از میوه هایی که در دسته خوراکی های انرژی زا قرار دارند، می توان به انگور سیاه نیز اشاره کرد، این میوه برای رفع خستگی و ایجاد انرژی بسیار مفید می باشد، چرا که در هر صد گرم انگور سیاه حدود دویست میلی گرم ویتامین C قرار دارد و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد، که به کمک این خواص از پیری زودرس جلوگیری کرده و به احیای سلول ها کمک می شود.

موز

مورز میوه ای بسیار مقوی می باشد و می تواند، در سطح گسترده ای به تامین انرژی بپردازد، با مصرف این میوه به منبع گسترده ای از کربوهیدرات های پیچیده دست می یابید. همچنین موز داری پتاسیم و ویتامین B6 می باشد. موز می تواند، به قدر مطلوبی انرژی مورد نیاز شما را تامین کند، جالب است بدانید، مصرف دو عدد موز پیش از تمرین ورزشی بسیار موثر است و انرژی مورد نیاز برای یک ساعت تمرین با وزنه را برای شما فراهم می کند.

عسل

عسل یک ماده غذایی با ارزش است، که یک قاشق آن با یک بطری نوشیدنی انرژی زا برابری می کند، این خوراکی که دارای خواص آنتی باکتریالی نیز می باشد، قادر است به راحتی خستگی و کسالت را از ذهن و جسم و شما دور کند و به احیای سلول های بدن بپردازد، وجود ویتامین های گروه ب مانند B6،B3 و B9 به تقسیم سلولی در بدن کمک می کنند و نقش مهمی در رفع خستگی بر عهده دارند.

همچنین می توانید، از عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده کنید و با این کار انرژی کافی برای عضلات و ماهیچه ها فراهم کنید. با ترکیب یک قاشق عسل به چای یا ماست از خواص بسیار و تامین انرژی عسل بهره مند می شوید و عصرانه و صبحانه مقوی در اختیار خواهید داشت.

آجیل

قرار داشتن آجیل در دسته خوراکی های انرژی زا بسیار شناخته شده می باشد، بادام هندی، بادام زمین و فندق دانه های مغذی می باشند، که منبع منیزیم به شمار می آیند و نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی بر عهده دارند. فیبر موجود در این دانه ها می تواند، قند خون را در سطح متعادلی نگه دارد و پروتئین درون ها از ایجاد حس گرسنگی جلوگیری می کند.

همراه داشتن مقداری آجیل در طول روز کمک می کند، تا در زمان هایی که احساس کردید، دچار افت انرژی شده اید، به تامین انرژی مورد نیاز کمک کنید و در کنار آن در جهت حفظ سلامتی خود گام بردارید.

بررسی خواص انرژی زا آجیل

قهوه

قهوه تبدیل به یکی از نوشیدنی های محبوب در بین مردم شده است، شکل گرفتن این علاقه موجب شده است، تا بسیاری از مردم به صورت روزانه به نوشیدن آن بپردازند، مصرف مقدار متوسط از این نوشیدنی یعنی در مقیاس 75 تا 250 گرم کافئین بر هوشیاری و تمرکز ذهنی تاثیر بسیار مطلوبی دارد و می تواند، حس خواب آلودگی را از انسان دور کند.

با این وجود لازم است، اعتدال را در مصرف این نوشیدنی محبوب رعایت کنید، زیرا نوشیدن بیشتر از چهار یا پنج لیوان قهوه احتمالا احساس بی قراری و اختلال در خواب را برای شما به همراه دارد و این موضوع ناخوشایند می باشد.

ماهی

پروتئین های حیوانی که شامل ماهی های چرب نیز می شود، از بهترین خوراکی های انرژی زا به شمار می آیند، ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و تن سرشار از پروتئین می باشند، همچنین اسید های چرب و ویتامین های گروه ب منجر می شود، تا این مواد غذایی دارای خواص عالی باشند و بتوانند جایگاه خوبی در رژیم غذایی را از آن خود کنند.

یک وعده ماهی آزاد یا ماهی تن به میزان توصیه شده می تواند، اسید های چرب امگا3 و ویتامین B12 مورد نیاز روزانه را تامین کنند و با کمک اسید های چرب امگا 3 التهاب که از دلایل عمده خستگی می باشد، از بین می رود و خستگی کاهش می یابد. مصرف این ماده غذایی برای افراد مبتلا به سرطان یا بهبودیافته از این بیماری توصیه می شود و به خوبی خستگی را از این افراد دور می کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، ویتامین B12 یا فولات در تولید گلبول های قرمز نقش دارند و عملکرد آهن در بدن را بهبود می بخشند، ایجاد سطح مناسب از میزان گلبول های قرمز و آهن خستگی را به شکل چشمگیری کاهش می دهد و از بروز آن می کاهد.

گوشت

گوشت بدون چربی گوساله، بوقلمون و مرغ از منابع تامین کننده پروتئین می باشند و دارای اسید آمینه ای به نام تیروزین هستند، وظیفه این اسید آمینه این است، که سطح دو ترکیب شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش دهد، که در تمرکز نقش پررنگی دارند، وجود مقدار قابل توجهی B12 در این گوشت ها می تواند، از ایجاد افسردگی و بی خوابی پیشگیری نماید و خلق و خوی بهتری ایجاد کند و در دسته خوراکی های انرژی زا قرار می گیرند.

برنج قهوه ای

برنج قهوه در مقایسه با برنج سفید دارای ارزش های بیشتری می باشد و فراوری آن کمتر است، برنج قهوه ای می تواند، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را حفظ کند. نصف فنجان برنج قهوه ای یا پنجاه گرم از آن دارای دو گرم فیبر می باشد و بخش یادی از میزان توصیه شده روزانه منگنز را تامین می کند، وجود منگنز در کمک به تجزیه کربوهیدرات ها و پروتئین ها برای تولید انرژی موثر می باشند.

برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن مقدار قابل ملاحظه ای فیبر شاخص گلیسمی پایینی دارند و از همین رو به تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح انرژی ثابت در طول روز کمک می شود. آشنایی با شاخص گلیسمی و ویژگی های مهم این شاخص اطلاعات مفیدی در رابطه با تاثیر گذاری مواد غذایی بر قند خون در اختیار شما قرار می دهد.

پاپ کورن

پاپ کورن ها سرشار از کربوهیدرات و فیبر می باشند، همین موضوع می تواند، این خوراکی را به یک میان وعده مفید و انرژی زا بدل کند، یک پیمانه هشت گرمی از این خوراکی مقدار مناسبی فیبر و کربوهیدرات تامین می کند و در آزاد شدن انرژی موثر می باشد، البته زمانی این خوراکی غذای سالمی محسوب می شود، که با روش پخت هوایی به دست آید.

آشنایی با فواید خوراکی انرژی زا پاپ کورن

زردچوبه

زردچوبه از ادویه های مفید است، که به دلیل وجود کورکومین در دسته خوراکی های انرژی زا قرار می گیرد، بر اساس تحقیقات انجام گرفته پیرامون خواص این ادویه خوش رنگ و لعاب مشخص شده است، در افزایش قدرت حافظه، شبیه سازی ژن های عصبی و ساخت سلول های جدید مغز موثر می باشد و با کمک به کاهش التهابات مغز از ابتلا به آلزایمر نیز پیشگیری می کند.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای از منابع ویتامین C می باشد و در تامین انرژی نقش موثری دارد، با مصرف به اندازه این ماده غذایی مفید می توانید، در طول روز انرژی خود را حفظ کنید، مصرف خام این فلفل در کنار سایر غذا ها تاثیر خوبی در تامین انرژی دارد و برای نرم شدن پوست آن چند دقیقه فلفل دلمه ای را داخل فر قرار دهید، سپس پوست آن را جدا کنید و میل نمایید.

شکلات تلخ

شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات ها درای کاکائو بیشتری می باشد و آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو فواید بسیاری را برای سلامتی بدن به همراه دارند، بهبود جریان خون یکی از این فواید می باشد، بهبود جریان خون در اکسیژن رسانی به مغز و ماهیچه ها موثر است و از ایجاد خستگی جلوگیری می کند و مصرف آن در هنگام ورزش تاثیر خوبی دارد.

افزایش جریان خون حاصل شده از مصرف کاکائو می تواند، در کاهش خستگی روانی و بهبود روحیه نیز تاثیر گذار باشد و ترکیبات محرک تئوبرومین و کافئین در افزایش انرژی روحی و روانی مفید می باشند. بنابراین شکلات تلخ از مواد غذایی موثر در رفع کسالت و در دسته خوراکی های انرژی زا قرار می گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر