حجتالاسلام والمسلمین هادی حسینخانی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، گفت: به لطف انقلاب اسلامی، جایگاه مناسبی برای قرآن کریم در حوزه تعریف شده است، زیرا قبلا برنامه خاصی برای علوم قرآنی، تفسیر و ... نداشتیم.
برپایی 200 کلاس تفسیر
وی افزود: در دهههای گذشته تنها دروس معدودی برای تفسیر و سایر مباحث قرآنی وجود داشت، اما هم اکنون بیش از 200 کلاس تفسیر در حوزه برگزار میشود و رویکرد استادان به مباحث تفسیری تعجببرانگیز است.
حسینخانی از فعالیت پژوهشکدههای متعدد مرتبط با فعالیتهای قرآنی خبر داد و اظهار کرد: حتی مباحث ظاهری قرآن مانند قرائت، تجوید، روانخوانی و تدریس قرآن کریم همچنین حفظ قرآن با رونق بسیار زیادی روبرو شده و آزمون سراسری حفظ طلاب همه ساله با حضور تعداد زیادی از آنان در حال برگزرای است.
6 هزار شرکت کننده در مسابقات قرآن و عترت
معاون تهذیب حوزههای علمیه گفت: در سال 92 بیش از شش هزار طلبه در رشتههای مختلف در مسابقات قرآن و عترت حوزه شرکت کردند که نشان از توجه به قرآن است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.
حسینخانی در تعریف نقطه مطلوب، اظهار کرد: سطح مطلوب قرآنی در حوزه از دید ما آن است که تمامی طلاب و فضلا باید کاملا مرتبط با قرآن و مانوس با آن باشند؛ در مفاهیم قرآن تدبر کنند و حافظ بخشی از قرآن باشند و از همه مهمتر عامل به قرآن باشیم که تا این مرتبه فاصله زیادی داریم.
وی افزود: هنوز نگاه اهمیت دادن به قرآن در حوزه فراگیر نشده و به برخی کتب دیگر اهمیت بیشتری داده میشود. به همین دلیل، زمان برای تدریس قرآن از دیگر دروس کمتر است و حجم دروس دیگر مانع پرداختن بیشتر به قرآن است.
برخی موانع در راه ارتقاء جایگاه قرآن
معاون تهذیب حوزههای علمیه با اشاره به دیگر موانع برای ارتقاء مطلوب قرآن در حوزه تصریح کرد: اعتبارات مالی در حد لازم نیست و از طرفی در زمینه نیروی انسانی، استاد و متخصص قرآنی نیز کمبودهایی داریم.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از موانع در راه ارتقای قرآن کریم، بحث اجتهاد است که به عنوان قله در حوزه مطرح است و نقطه هدف بیشتر افراد رسیدن به این نقطه تعریف شده و میشود. البته با برنامهریزی در سالهای اخیر این مسئله تا حدی مرتفع شده است.
ایجاد مراکز تخصصی قرآنی
حسینخانی بیان کرد: مراکز تخصصی قرآنی ایجاد شده باعث شده تا فارغالتحصیلان این مراکز بتوانند تا بالاترین سطوح حوزه را طی کنند و به عنوان استاد جذب شوند و اعطای مدرک به سهولت برای متخصصان این رشتهها صورت میگیرد.
وی تاکید کرد: معاونت تهذیب حوزه برای رفع برخی از مشکلات آموزشی در زمینه قرآن و ارتقاء جایگاه درس قرآن در حوزه طرح دهسالهای را به شورای عالی حوزه ارایه کرد که همچنان پرونده آن باز است.
پیگیری طرح آموزش ده ساله قرآن
وی افزود: در حال پیگیری طرح هستیم اما افزوده شدن بر دروس کنونی که خود به خود وقت زیادی از طلاب را میگیرد به عنوان مانع اصلی اجرای طرح مطرح است.
وی در خاتمه گفت: البته از سال تحصیلی جدید زمان بیشتری برای دروس قرآن و عترت در حوزه در نظر گرفته شده است اما با این وجود در حال پیگیری طرح یادشده هستیم.