چین طی دهههای گذشته به طور مستمر روابط اقتصادی خود را فراتر از ایالات متحده گسترش داده است. برای نمایش این روند، اینفوگرافی زیر صادرات چین را به تفکیک قاره های مختلف بین سالهای 2000 تا 2022 نشان میدهد که بر اساس دادههای سازمان راهحلهای تجارت جهانی (WITS) تا اکتبر 2024 تهیه شده است.
![نگاهی به صادرات چین به قارههای مختلف از سال 2000 تا 2022 + اینفوگرافی نگاهی به صادرات چین به قارههای مختلف از سال 2000 تا 2022 + اینفوگرافی](https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1403/11/27/2084560_137.jpg)
گسترش صادرات چین در بازارهای نوظهور
به گزارش روزیاتو، از سال 2000، صادرات چین رشد چشمگیری داشته و این کشور را به یک قدرت تجاری جهانی تبدیل کرده است.
![نگاهی به صادرات چین به قارههای مختلف از سال 2000 تا 2022 + اینفوگرافی نگاهی به صادرات چین به قارههای مختلف از سال 2000 تا 2022 + اینفوگرافی](https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1403/11/27/2084561_666.jpg)
برای دههها، ایالات متحده مقصد اصلی صادرات چین بوده و بیش از هر کشور دیگری کالاهای چینی را وارد کرده است. با این حال، چین به طور استراتژیک صادرات خود به جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا را تحت طرح ابتکار کمربند و راه (یک طرح زیرساختی و اقتصادی بینالمللی که توسط چین رهبری میشود) افزایش داده است.
همچنین چین تجارت خود با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را به بیش از دو برابر افزایش داده است.
در همین حال، سهم ایالات متحده از صادرات چین از 21 درصد در سال 2000 به 16 درصد در سال 2022 کاهش یافت. تا سال 2023، این سهم بیشتر کاهش یافته و به 14.8 درصد رسید، در حالی که صادرات جهانی چین به 3.4 تریلیون دلار رسید و سهم ایالات متحده از آن 502 میلیارد دلار بود.
در اول فوریه 2025، دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه 10 درصدی بر کالاهای وارداتی چین به ایالات متحده اعمال خواهد شد که از 4 فوریه به عنوان بخشی از یک بسته تعرفهای گستردهتر به اجرا درآمد.
در پاسخ به این اقدام، چین تدابیر تلافیجویانهای را اعلام کرد که شامل اعمال تعرفه بر کالاهای منتخب آمریکایی، کنترل صادرات مواد معدنی حیاتی، طرح شکایت علیه ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی و تحقیق درباره شرکت گوگل میشود.