۷ سؤالی که باید به هنگام تمیز کردن کمد لباس‌ها از خود پرسید

دور انداختن یا کنار گذاشتن برخی از لوازم بسیار جذاب که زمانی ما را به هیجان می‌انداختند کاری بس دشوار است

دور انداختن یا کنار گذاشتن برخی از لوازم بسیار جذاب که زمانی ما را به هیجان می‌انداختند کاری بس دشوار است. لباس‌های جین کهنه که زمانی موردعلاقه‌ی ما بود، اما حالا به انتهای کمد لباس‌ها رفته‌اند. یک جفت کفش پاشنه‌بلند زیبا که در زمان حراجی خریداری کردیم، اما حالا به خاطر کوچک شدن برای پای ما دیگر بلااستفاده شده است. چقدر غم‌انگیز است! اما باید بدانید که دیگر نمی‌توانید اندازه‌ی پای خود را با این کفش‌ها یکی کنید. بهتر است تا دست از سر این لوازم کهنه بردارید. با بنیتا همراه باشید تا راه‌های دل کندن از لباس‌های قدیمی را بررسی کنیم.

شما باید بدانید که دیگر نیازی به برخی از وسایل موجود در کمد لباس‌های خود ندارید، حتی وسایلی که برای تهیه‌ی آن‌ها به‌سختی پول درآورده‌اید. بیایید صادق باشیم؛ شما همچنان مقدار زیادی لباس در کمد خود داشته که می‌توانید در آخر هفته‌ها از آن‌ها استفاده کنید. زمانی که گنجایش کمد لباس‌های شما به آخر می‌رسد و یا اینکه باوجود کامل بودن ظرفیت کمد لباس، جمله‌ی مشهور «هیچ لباسی برای پوشیدن ندارم» به ذهنتان خطور می‌کند، وقت آن است که به سراغ ارزیابی اقلام موجود در کمد لباس برحسب اندازه و مدل آن‌ها بروید.

قدم اول: پاک‌سازی پولادین. در ابتدا به سراغ لباس‌هایی بروید که دیگر آن‌ها را نمی‌پوشید. تقریباً یک نصف روز را به بررسی تک‌تک وسایل موجود در کمد خود اختصاص دهید؛ اما اگر فکر می‌کنید که اوضاع از آنچه تصور می‌کرده‌اید بدتر است، زمان پاک‌سازی را به دو بخش تقسیم کنید. در یک روز به سراغ کفش‌ها رفته و در روزی دیگر لباس‌هایتان را بررسی کنید.

زمانی که در حال بررسی تمامی وسایل هستید این 7 پرسش را در ذهن خود مطرح کنید:

1. آیا این لباس اندازه‌ی من است؟

2. آیا اصلاً این لباس را در یک سال گذشته پوشیده‌ام؟

3. آیا امکان دارد که دوباره این لباس را بپوشم؟

4. آیا این لباس هم‌اکنون مد است؟

5. درصورتی‌که بخشی از آن آسیب‌دیده باشد مثلاً پاره و یا لک شده باشد، آیا در آینده وقت برای تعمیر آن خواهم گذاشت؟

6. اگر بخواهم دوباره خرید کنم، بازهم این جنس را انتخاب می‌کنم؟

7. از همه مهم‌تر؛ آیا به هنگام پوشیدن این لباس احساس راحتی دارم؟

اگر جواب شما به هرکدام از سؤالات بالا «خیر» است، وقت آن فرارسیده تا تصمیم خود برای فروش، اهدا، دور انداختن و یا تعویض آن وسیله را بگیرید.

گزینه‌ی اول: فروش

زمانی که با محدودیت بودجه همراه هستید، ازنظر اقتصادی صحیح نیست تا تمامی لباس‌ها و کفش‌های غیرضروری خود را دور انداخته و به‌سرعت به سراغ خرید یک گزینه‌ی نو و جدید بروید (البته باید گفت که این حرکت یکی از رؤیاهای دخترها است). به‌خصوص که آن جنس همچنان نو بوده و اندکی از آن استفاده‌شده است. فروش این وسایل علاوه بر اینکه باعث می‌شود از شر آن‌ها خلاص شوید یک منبع درآمد نیز برای شما به‌حساب می‌آید.

در کشورهای غربی وب‌سایت‌هایی برای فروش اجناس دست‌دوم به‌مانند وب‌سایت ای‌بِی (eBay) وجود دارد. خوشبختانه در چند سال اخیر چنین وب‌سایت‌های مشابهی نیز در ایران راه‌اندازی شده که با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توان آن‌ها را یافت. هرکدام از این وب‌سایت‌ها دارای بخش‌هایی است که نظر کاربران در آن ثبت شده است. می‌توانید با مراجعه به این بخش‌ها از میزان رضایت آن‌ها از این وب‌سایت نیز آگاه شوید.

گزینه‌ی دوم: اهدای لباس‌ها

به اهدای لباس‌های خود که همچنان در وضعیت خوبی به سر می‌برند فکر کنید. این لباس‌ها می‌توانند از سوی افراد واقعاً نیازمند استفاده شوند. این کار شما به انسان‌های مختلفی کمک خواهد کرد.

در کشورهای دیگر سازمان‌هایی برای کمک به زنان کمتر برخوردار به‌منظور تأمین لباس تأسیس‌شده است. یکی از این سازمان‌ها با نام «لباس برای موفقیت» نه‌تنها ابزارهای شغلی برای این زنان را تأمین می‌کند بلکه برخی از لباس‌های کاری را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. آن‌ها از افراد می‌خواهند تا لباس‌های نو یا تقریباً نو و تمیزی را به این افراد برای شرکت در مصاحبه‌ها اهدا کنند.

سازمان دیگر، موسسه غیرانتفاعی با نام «لطفاً بردارید» است که تمرکز خود را بر روی کهنه سربازان و خانواده‌های آن‌ها قرار داده است. این سازمان از مردم درخواست هرگونه لباسی صرف‌نظر از مدل آن را کرده و حتی برای آسایش و راحتی شما، این لباس‌ها را از درب منزلتان تحویل می‌گیرد.

در کشور آمریکا پروژه‌ای به نام «پروژه‌ی سیندرلا» راه‌اندازی شده است. این پروژه اقدام به جمع‌آوری لباس‌ها و وسایل مازاد شما کرده و آن را در اختیار دختران کمتر برخوردار قرار می‌دهد. پیام پروژه‌ی سیندرلا این است که همه دختران باید صرف‌نظر از وضعیت مالی و اجتماعی خود انواع لباس‌ها برای حضور در مراسم مختلف را تجربه کنند.

گزینه‌ی سوم: تعویض

در خارج از وب‌سایت‌های خریدوفروش لباس‌ها، افرادی مشغول تعویض لباس‌ها به‌جای فروش آن‌ها هستند. این گزینه هم می‌تواند راهکار خوبی باشد؛ زیرا فرد بدون هزینه از شر یک لباس خلاص شده و می‌تواند جنس مدنظر خود را به دست آورد. البته به‌شرط اینکه بتواند گزینه‌ی موردنظر خود را هم در میان انبوهی از وسایل بیابد.

تعویض و جابجا کردن لباس‌ها می‌تواند یک تجربه‌ی اجتماعی لذت‌بخش باشد. گاهی اوقات لباسی که دیگر از دید شما جذابیتی ندارد می‌تواند نظر افرادی دیگر را به خود جلب کند. دیدن چنین صحنه‌ای می‌تواند جذاب باشد.

گزینه‌ی چهارم: دور انداختن

این گزینه نیازی به توصیف ندارد. اگر واقعاً دارای لباسی هستید که دیگر آن را به خاطر پارگی، داشتن لک و یا کثیفی نمی‌خواهید، به‌جای فروش، تعویض و یا اهدای آن به مراکز خیریه، آن را به سطل زباله بیندازید. بااین‌حال، اگر دلیل شما برای دور انداختن لباس یک زیپ شکسته یا یک دکمه‌ی افتاده است، به سراغ تعمیر آن رفته و سپس سه گزینه‌ی قبلی را به خاطر بیاورید.

اما برای گزینه‌هایی نظیر پیراهن دوران دبیرستان که نمی‌توانید آن را با هیچ‌کدام از روش‌های بالا مطابقت دهید، می‌توان کمی استثنا قائل شد. این لباس‌ها را برای به یادآوردن خاطرات آن دوران نگه دارید، اما به خاطر داشته باشید که دوباره کمد لباس‌های خود را با آن‌ها پر نکنید.

حالا بگویید که استراتژی شما برای پاک‌سازی سالانه‌ی کمد لباس‌هایتان چیست؟

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر