سایمتیدین Cimetidine

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی: Dyspamet,Acitak,Acid-eze دسته دارویی: داروی ضد زخم گوارش میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم احتیاج به تجویز پزشک: خیر قابل استفاده برای عموم: بلی موارد استعمال دارو   این دارو برای کم کردن ترشح اسید معده و آنزیم پپسین بکار می رود

سایمتیدین Cimetidine

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی: Dyspamet,Acitak,Acid-eze
دسته دارویی: داروی ضد زخم گوارش
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم
احتیاج به تجویز پزشک: خیر
قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو
 

این دارو برای کم کردن ترشح اسید معده و آنزیم پپسین بکار می رود. و با کاهش آنها موجب التیام زخم معده و زخم اثنی عشر می گردد. این دارو همچنین برای درمان سوزش حلق که ناشی از ریزش محتویات اسید معده در حلق می باشد کاربرد دارد.
اشکال دارو: قرص، محلول، آمپول
زمان مصرف دارو: 1 تا 4 بار در روز (بعد از غذا یا هنگام خواب)
اندازه دوز مصرفی مجاز دارو: 800 تا 1600 میلی گرم در روز (گاهگاهی این مقدار به 2400 میلی گرم قابل افزایش است).
چگونگی تأثیرات دارو: اثرات این دارو ظرف 90 دقیقه پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند ضمناً این اثرات مدت 2 تا 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال نگهداری شود ضمناً از تابش نور محافظت گردد.
چگونگی قطع مصرف دارو: اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بدون مشورت او مصرف دارو را قطع نکنید زیرا قطع مصرف دارو ممکن است منجر به عود مجدد علائم بیماری شود. اما اگر دچار ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:
 

برخی از عوارض مصرف این دارو عبارتند از اسهال، سرگیجه و خستگی. ضمناً درد عضلات نیز ممکن است حادث شود. همچنین مردانی که این دارو را مصرف می کنند ممکن است دچار ناتوانی جنسی و بزرگ شدن پستانها گردند. در صورت بروز این عوارض باید پزشک را در جریان قرار دهند.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: افرادی که دچار دردهای مزمن کلیوی و کبدی هستند و یا داروهای دیگری مصرف می کنند حتماً باید قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارند.
مصرف دارو برای زنان حامله: چون مفید بودن دارو برای دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای کودکان: کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد. مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: اشکالی ندارد مگر اینکه موجب کاهش کارکرد کلیه ها گردد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان