۵ غذایی که باید برای سلامت پوست، مو و ناخن ‌ها مصرف کرد

همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده از لوازم‌آرایشی خوب و باکیفیت نقش مهمی در زیبایی چهره دارند، اما آن‌ها هرگز قابلیت جایگزینی با مواد مغذی مورد نیاز بدن را نداشته‌اند. مطالعات متعددی به اهمیت تغذیه بر پوست اشاره داشته و کمبود مواد مغذی را عاملی برای آسیب آن معرفی کرده‌اند.

همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده از لوازم‌آرایشی خوب و باکیفیت نقش مهمی در زیبایی چهره دارند، اما آن‌ها هرگز قابلیت جایگزینی با مواد مغذی مورد نیاز بدن را نداشته‌اند. مطالعات متعددی به اهمیت تغذیه بر پوست اشاره داشته و کمبود مواد مغذی را عاملی برای آسیب آن معرفی کرده‌اند.

خوشبختانه خوراکی‌هایی وجود دارند که مصرف آن‌ها برای سلامت پوست، مو و ناخن‌های شما مفید بوده و از سوی بسیاری از متخصصان تغذیه و پوست نیز به تأیید رسیده است. بنیتا قصد دارد تا نگاهی به 5 خوراکی مفید برای زیبایی ظاهر بیندازد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

1- آواکادو و روغن‌زیتون

ما از این‌که آواکادو در میان مردم به محبوبیت رسیده است بسیار خرسندیم، زیرا این میوه منبع سرشاری از ویتامین E و چربی‌های سالم به همراه فیبر و ویتامین C است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قابل‌حل در چربی است که دارای خاصیت فتوپروتکتیو است. این خاصیت از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید محافظت کرده و مانع از التهاب آن می‌شود. علاوه بر این میوه‌ی غنی از ویتامین E، روغن‌زیتون نیز یک منبع خوب از ترکیبات پلی ِفنولیک است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به جنگ رادیکال‌های آزاد رفته و مانع از پیری زودرس پوست می‌شوند. ویتامین E علاوه بر این یک ماده‌ی موضعی برای مراقبت از پوست نیز به شمار می‌آید. از بین بردن جای جوش با ماسک روغن زیتون و تخم مرغ مقاله‌ای مفید برای افرادی است که بیش‌ازحد به پوست خود اهمیت می‌دهند.

آواکادو

Credit: Lilly Wallace

یکی دیگر از محصولات عالی برای مراقبت از پوست روغن آرگان است که سرشار از ویتامین E بوده و به‌مانند یک مرطوب‌کننده‌ی عالی برای افرادی که دارای پوستی چرب هستند عمل می‌کند؛ زیرا این روغن دارای خواص متعادل‌کننده‌ی سِبوم (چربی طبیعی پوست) است. به‌علاوه مصرف این روغن بر روی موهای آسیب‌دیده نیز تأثیر شگرفی از خود به‌جای می‌گذارد. دلایل فایده روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن یک مقاله‌ی دو قسمتی است که اطلاعات بیشتری از این روغن در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

2- سبزی‌های برگ‌دار

سبزی‌های برگ‌دار، به‌خصوص اسفناج و کلم پیچ، یک منبع غنی از غذاهای گیاهی هستند. به‌طور مشخص، اسفناج دارای دو ماده‌ی مغذی به نام لوتئین و بتاکاروتن است که به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. سبزی‌های برگ‌دار همچنین دارای ویتامین C هستند. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند به ترمیم پوست‌های آسیب‌دیده با اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید و سموم محیطی کمک کرده و همچنین موجب تولید کلاژن بیشتر پوست و انعطاف‌پذیری و سفتی آن می‌شود.

اسفناج

Credit: Lilly Wallace

نکته: اگر در خوردن این سبزیجات مشکل دارید، زیرا طعم آن‌ها را نمی‌پسندید، سعی کنید تا آن‌ها را با کمی کره‌ی علف خوار (کره‌ای که از گاوهای علف خوار به دست می‌آید؛ زیرا بیشتر گاوها در دامداری‌ها با غلات تغذیه می‌شوند) مصرف کنید. شاید بتوانید این کره را در فروشگاه‌های کشور بیابید. اگر نتوانستید، ایرادی ندارد. کمی نمک دریایی و یا پودر سیر به این سبزیجات بزنید. اگر نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده کنید، درنهایت به سراغ روغن نارگیل برای طعم دار کردن این سبزیجات بروید. البته شما مجبور نیستید تا دستورات ما را اجرا کنید، بلکه می‌توانید از روش‌های خود برای این کار بهره ببرید.

3- خوراکی‌های تخمیر شده

بسیاری از بیماری‌های پوستی ممکن است به خاطر عدم سلامت روده باشند؛ زیرا فرد قادر به هضم صحیح غذاها و جذب مواد مغذی آن نیست. خوراکی‌های تخمیر شده یک باکتری سالم را وارد روده‌ی ما کرده و به روده اجازه می‌دهند تا عملکرد بهتری داشته باشد؛ زیرا این مواد دارای پروبیوتیک، ویتامین و آنزیم هستند. مطالعات مختلف نشان داده است که روزاسه و سایر بیماری‌های پوستی می‌توانند به‌واسطه‌ی بیماری روده پدید آیند. گلوتاتیون یک محصول جانبی از تخمیر بوده و به‌مانند آواکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان است. خوراکی‌های تخمیری همچنین بسیار ارزان‌قیمت بوده و تهیه‌ی آن‌ها نیز آسان است.

 

4- آجیل‌ها

آجیل‌ها یک موتورخانه‌ی واقعی برای تغذیه هستند. آن‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا، ویتامین، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی هستند. آجیل برزیلی حاوی سِلنیم است که برای پوست سر و مو، به‌خصوص موهای خشک و شوره‌دار، مفید شناخته می‌شود. آجیل‌ها به‌مانند آواکادو و روغن‌زیتون سرشار از ویتامین E هستند که تمامی خواص ذکرشده‌ی آن‌ها را در خود دارند. تخم کدو نیز منبع مناسبی از روی است که برای درمان جوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن زیتون - آجیل

Credit: Lilly Wallace

نکته: برای دستیابی به حداکثر مزیت‌های آجیل‌ها، باید آن‌ها را به‌صورت خام مصرف کرد. به‌علاوه نباید خیس دادن آجیل‌ها را فراموش کرد. خیس دادن آجیل‌ها در شب قبل از مصرف به از بین رفتن مواد مضر آن‌ها که هضمشان را سخت می‌کند کمک خواهد کرد. آماده کردن آجیل‌ها شبیه به مراحل آماده‌سازی لوبیا و سایر حبوبات است. آجیل‌ها را برای یک شب (حداقل 7 ساعت) در آب تمیز همراه با یک قاشق نمک خیس دهید. زمانی که مرحله خیس خوردن به پایان رسید، آن‌ها را آبکش کرده و بشویید. سپس اجازه دهید تا در داخل فر با حرارت 150 درجه‌ی فارنهایت (65 درجه‌ی سانتی‌گراد) برای 12 تا 24 ساعت خشک شوند. آجیل‌ها با این کار طعم بهتری می‌گیرند.

 

5- تخم‌مرغ

زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی یک ماده‌ی مغذی به نام بیوتین است که از خانواده‌ی ویتامین B به شمار می‌آید (ویتامین B7). کاهش سطح بیوتین در بدن منجر به شکستن ناخن‌ها و ریزش مو می‌شود. درحالی‌که وجود مقدار کافی از این ویتامین در بدن این بیماری‌ها را درمان می‌کند. بااین‌حال، به‌منظور دستیابی به بهترین نتیجه از خوردن تخم‌مرغ، حتماً باید از تخم‌مرغ‌های بهداشتی و محلی استفاده کرد؛ تخم‌هایی که از مرغ‌هایی به دست آمده‌اند که در محیط باز رشد کرده و به نور خورشید، علف و دانه دسترسی داشته‌اند.

تخم مرغ

Credit: Lilly Wallace

اگر تصور می‌کنید که تنها خوردن مواد سالم به زیبایی ظاهر ما کمک می‌کند سخت در اشتباه هستید. به یاد داشته باشید همان اندازه که خوردن مواد غذایی سالم به سلامت ما کمک می‌کند، دوری از خوراکی‌های ناسالم نظیر غذاهای فرآوری شده نیز برای ما مفید است. اگر به تغذیه‌ی خود اهمیت می‌دهید 9 راه برای تغذیه ای سالم به شما در انتخاب خوراکی‌های مناسب کمک خواهد کرد. به‌علاوه، پوست، مو و ناخن‌های سالم به سایر عوامل بهداشتی و سبک زندگی نظیر آلرژی‌های غذایی، عادات خواب، ورزش، مدیریت استرس و نوشیدن آب بستگی دارد. برخی از داروها ممکن است دارای اثرات جانبی دیگری باشند که بر ظاهر ما تأثیر می‌گذارد. تمامی فاکتورهای گفته‌شده بسیار مهم هستند و تعادل در انجام آن‌ها می‌تواند سلامت و درخشندگی پوست، مو و ناخن‌های شما را تضمین کند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر