شناسه : ۵۶۱۸۰۲ - دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۹
این روایت که در نهج البلاغه آمده و کتب روایی دیگر مثل وسایل الشیعه و بحار الانوار هم آن را آورده اند از لحاظ سندی ضعیف است. زیرا در سند آن نصر بن مزاحم است که از ضعفا روایت می کند و این حدیث را هم از عمر بن سعد نقل کرده است.(1)
اما آیه شریفه ای که امام به آن استناد کردند دلالت دارد که علم به این علوم مخصوص خداوند است. اما اینکه ما در تواریخ و روایات متعددی میخوانیم که ائمه اهل بیت (ع) و حتی بعضی از اولیاء اللَّه غیر از امامان، از مرگ خود خبر دادند، و یا محل دفن خود را بیان کردند، از جمله در حوادث مربوط به کربلا، بارها در روایات خواندهایم که پیامبر یا امیر مؤمنان (ع) و انبیای سلف که از وقوع شهادت امام حسین (ع) و یارانش در این سرزمین خبر دادهاند و در کتاب اصول کافی بابی در زمینه آگاهی ائمه از زمان وفاتشان دیده میشود.
پاسخ این است که: آگاهی بر پارهای از این امور به صورت علم اجمالی- آن هم از طریق تعلیم الهی- هیچ منافاتی با اختصاص علم تفصیلی آنها به ذات پاک خداوند ندارد.
و تازه همین اجمال نیز ذاتی و استقلالی نیست، بلکه جنبه عرضی و تعلیمی دارد، و از طریق تعلیم الهی است، به مقداری که خدا میخواهد و صلاح میداند.
لذا در حدیثی از امام صادق (ع) میخوانیم که یکی از یارانش سؤال کرد: آیا امام علم غیب میداند؟
« قال: لا، و لکن اذا اراد ان یعلم الشیء اعلمه اللَّه ذلک»
" فرمود: نه، امام علم غیب را (ذاتا) نمیداند، ولی هنگامی که اراده کند چیزی را بداند خدا به او تعلیم میدهد."(2)
پی نوشت ها:
1. نرم افزار درایة النور و کتب رجالی.
2. آیت الله مکارم ،تفسیر نمونه،انتشارات اسلامیه، ج17، ص: 100.