به گزارش ایسنا، پس از امضای آئیننامه اجرایی طرح الکترونیکی تیر با هدف تسهیل روند ترانزیت و کاهش خطرپذیری در سال 1394 توسط رئیسکل وقت گمرک و رئیس اتاق بازرگانی ایران، مقرر شد "کارنه تیر" که به صورت کاغذی مبادله میشد به شکل الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
در همین راستا، برای نخستین بار در دنیا با توجه به زیرساختهایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود، پروژه کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد که انجام موفقیت آمیز این پروژه باعث شد اتحادیه حمل و نقل جادهای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.
با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همینطور فعالیتهای صورت گرفته، این امر توسعه پیدا کرد و گمرک جمهوری اسلامی توانست پروژه حملونقل ترکیبی و چند وجهی تحت عنوان پروژه اسلوونی - ایران را برای نخستین بار تحت رویه تیر با موفقیت پیادهسازی کند.
در ادامه این روند رئیسکل گمرک ایران گفته است که ایران آمادگی دارد که پروژه کارنه تیر الکترونیکی را با سایر کشورهای جهان نیز اجرا کند .مسئولیت هماهنگی تمامی کالاهایی که از طریق جاده در بین کشورها حمل میشود را اتحادیه حملونقل بینالمللی جادهای (ایرو) برعهده دارد و سندی تحت عنوان کارنه تیر صادر و در اختیار رانندگان حملونقل جادهای قرار میدهد. در مسیرهایی که کامیونها تردد میکنند با استفاده از این سند عملیات نقل و انتقال کالاها انجام میشود.
به گزارش ایسنا، کلمه تیر (TIR) مخفف حملونقل جادهای بینالمللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی و تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترلهای هماهنگ و پروسههای مشترک با تضمین بینالمللی معتبر منتقل میشود که این امر موجب تسهیل تجارت و حملونقل شده و از بروز مشکل در جمعآوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری میکند.