وزیر علوم:

۸۸پروژه دانشگاهی در کشور افتتاح می‌شود/ضرورت کاربردی سازی تحقیقات

سمنان - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نگاه این وزارت خانه توسعه کیفی و کمی آموزش عالی است، گفت: در این راستا ۸۸ پروژه دانشگاهی در سطح کشور اجرا می شود.

88پروژه دانشگاهی در کشور افتتاح می‌شود/ضرورت کاربردی سازی تحقیقات

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی صبح دوشنبه در مراسم افتتاح دانشکده عمران و ریاضیات، آمار و کامپیوتر دانشگاه سمنان به مناسبت سومین روز از هفته دولت، بابیان اینکه 88 پروژه دانشگاهی در کشور افتتاح می‌شود، تأکید کرد: این پروژه‌ها مجموعاً 163هزار مترمربع به فضاهای آموزشی و تحقیقاتی کشور می‌افزایند.

وی افزود: افزایش کیفی و کمی زیرساخت‌های آموزشی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت علوم در سال جاری است که امیدواریم بتوانیم درزمینهٔ ارتقای خدمت‌رسانی به مجموعه آموزش عالی کشور موفق عمل کنیم.

ضرورت کاربردی سازی تحقیقات

عضو کابینه دوازدهم همچنین ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر و همچنین شهدای انقلاب اسلامی، افزود: دولت‌مردان خدمت‌رسانی به مردم را منشأ افتخارات خود می‌دانند و عمل به وظیفه همواره در تاروپود مسئولان نظام اسلامی جای دارد.

غلامی در دیگر بخش سخنان خود، ضمن اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه امروز باید به کمک هم آیند تا شاهد تحولات خوب اقتصادی باشیم، بیان کرد: افزایش اشتغال می‌تواند مهم‌ترین خروجی همراهی بین صنعت و دانشگاه باشد که امروز یکی از دغدغه‌های مسئولان در کشور است.

وی افزود: از سال 92 تاکنون اقداماتی برای توجه بیشتر به طرح تحقیقات کاربردی انجام‌شده که نتایج خوبی را نیز در برداشته است لذا امروز اما این سیاست‌ها تداوم نیز خواهد یافت و ما شاهد کاربردی سازی تحقیقات و به‌کارگیری آن‌ها در حوزه اشتغال خواهیم بود.

مشکلات اقتصادی توطئه دشمنان 

وزیر علوم بابیان اینکه وضعیت کنونی حاکم بر کشور توطئه دشمنان است، تأکید کرد: به حمدالله با همراهی تمامی کارکنان مجموعه وزارت علوم، برنامه‌های مثبت وزارتخانه با توجه به مشکلات اقتصادی به اجرا درمی‌آید و در این زمینه مشکلی نداریم.

غلامی دیگر سیاست وزارت علوم در کنار کاربردی سازی تحقیقات را تمرکز و وحدت رویه در اجرای فعالیت‌های دانشگاهی دانست و تصریح کرد: باید از پراکنده‌کاری در تحقیقات علمی پرهیز کرد و در این راه باید به‌سوی تمرکز در فعالیت‌های فناورانِ گام‌های اساسی برداشت.

وی رفتارهای مبتنی بر عقلانیت، ایجاد امید در جامعه و القای امید را سه اولویت کاری دانشگاهیان برای رسیدن به وحدت و تمرکز رویه برشمرد و گفت: فناوری‌های فراوانی برای افزایش تولیدات علمی در دانشگاه‌ها ایجادشده که این فناوری‌ها باعث تعریف رسالت‌ها و فعالیت‌هایی نیز برای اعضای هیئت‌علمی شد اما باید دانست که کاربردی سازی آن‌ها در کنار وحدت رویه یک اصل است.

توسعه علمی پس از انقلاب اسلامی

عضو کابینه دوازدهم بابیان اینکه در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در حوزه علوم و فناوری بوده‌ایم، گفت: بعد از انقلاب برای افزایش دانش علمی و فنی برنامه‌ها و اقداماتی از سوی دولت‌ها ارائه شد اما ارزش این طرح‌ها دچار شدت و ضعف‌هایی بود اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم که دانشگاه‌ها از ظرفیت های وزارت علوم به خوبی بهره بردند و توسعه خوبی را رقم زدند.

غلامی سومین سیاست وزارت علوم را فعال‌تر کردن دانشگاه‌های کشور دانست و بیان کرد: دانشگاه‌های مرکز کشور بهتر توانستند از ظرفیت‌ها و اعتبارات وزارت علوم بهره گیرند که انتظار داریم این امر در دیگر استان‌ها نیز محقق شود.

وی به چهارمین سیاست وزارت علوم یعنی شفاف سازی نیز اشاره کرد و افزود: باید فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف کشور قابل رویت باشد و این امر اساسی مد نظر وزارت علوم است تا جایی که باید بتوانیم رویکردی جامع و شفافی را برای اعضای هیئت‌های علمی مراکز دانشگاهی کشور در حوزه رشد علمی ترسیم کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر