پنج چیزی که از توالت کثیف‌ترند و در خانه شما یافت می‌شوند!

اگر جزو کسانی هستید که گوشی موبایل را با خود به داخل دستشویی و توالت می‌برید وقتش رسیده تا در مورد این عادت خود تجدید نظر کنید.

اگر جزو کسانی هستید که گوشی موبایل را با خود به داخل دستشویی و توالت می‌برید وقتش رسیده تا در مورد این عادت خود تجدید نظر کنید.

بر پایه‌ی تحقیقی که سال 2011 در دانشکده‌ی بهداشت و طب گرمسیری لندن صورت گرفت مشخص شد که از هر شش گوشی تلفن همراه هوشمند، یک گوشی به اندازه‌ی مدفوع انسان آلوده و کثیف است. چارلز گربا، میکروب‌شناس دانشگاه آریزونا در آمریکا، این تحقیق را ادامه داد و دریافت که میزان آلودگی گوشی‌های تلفن همراه به باکتری‌ها 10 برابر بیشتر از سنگ توالت است.

گربا در این‌باره گفته است که بخشی از دلیل این امر، آن است که سنگ توالت اغلب و به کرات نظافت و شسته می‌شود اما کسی گوشی تلفن همراه را نمی‌شوید و یا اصلا قابل شست‌وشو نیست. به همین دلیل است که گوشی‌های تلفن همراه اغلب منشا و منبع بیماری‌های میکروبی و ویروسی هستند.

در این مطلب پنج مورد از مواردی که به علت نظافت نشدن غالبا کثیف‌تر و آلوده‌تر از سنگ توالت هستند بیان می‌شوند و مختصری درباره‌ی آن‌ها توضیح داده شده است.

1) دستگاه‌های الکترونیکی

کنترل تلویزیون

Credit: palmbeachpost

تلفن‌های همراه در صدر فهرست لوازم منزل هستند که در کنار دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از سنگ توالت کثیف‌ترند. در این بین، کنترل تلویزیون‌ها، دستگاه‌های پخش دی وی دی و دیگر وسایلی برقی که از طریق کنترل از راه دور هدایت می‌شوند مقام نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

روزنامه یو.اس.ای.تودی، چاپ آمریکا، در این باره گزارش داده است که دستگاه‌های الکترونیکی مثل تبلت و آیپد نیز منبع کثافت و آلودگی هستند و اگر چنین دستگاه‌های دست به دست بگردد و مورد استفاده قرار بگیرند به شکلی گسترده و موثر عامل انتشار میکروب و بیماری می‌شوند.

برای نظافت کردن دستگاه‌های الکترونیکی می‌توان از مواد ضدعفونی کننده که مخصوص چنین دستگاه‌هایی است استفاده کرد.

2) ظرفشویی آشپزخانه

کیثف‌تر از توالت

Credit: palmbeachpost

 پژوهش جناب گربا در این مرحله به جایی می‌رسد که به صراحت اعلام می‌کند میزان آلودگی ظرفشویی آشپزخانه به واسطه‌ی تجمع انواع باکتری‌ها در آن چندین برابر بیشتر از سنگ توالت و حتی سطل زباله است.

این استاد دانشگاه آریزونا به شوخی می‌گوید: «آن‌ تعداد که باکتری‌ای در ظرفشویی آشپزخانه یافت می‌شود در سنگ توالت وجود ندارد. به همین علت است که سگ من از آب درون توالت فرنگی خانه‌ی من آب می‌خورد ولی بیمار نمی‌شود! حتی این سگ هم به طور غریزی می‌داند و فهمیده است که نباید از درون ظرفشویی آشپزخانه چیزی خورد!»

بدتر از ظرفشویی آشپزخانه، اسکاچ آشپزخانه است چون بنا به گفته گربا میزان کثیفی و آلودگی اسکاچ آشپزخانه 200 هزار بار بیشتر از سنگ توالت است.

برای نظافت ظرفشویی آشپزخانه، به خصوص پس از شستن گوشت مرغ و گوشت قرمز، باید آن را با آب داغ و مایع دستشویی شست‌وشو داد. اسکاچ آشپزخانه را هم باید به خوبی آبکشی کرد و برای چند دقیقه در مایکروویو و یا در معرض نور خورشید قرار داد.

3) وسایل پارک یا شهربازی

کثیف‌تر از توالت

Credit: palmbeachpost

وسایل رنگارنگی که در پارک‌ها یا شهربازی می‌بینید و کودکان عاشق بازی کردن با آن‌ها هستند ثابت شده که منبع و مرکز باکتری‌ها هستند.

گربا در این مورد نیز می‌گوید: «من به نوه‌هایم اجازه نمی‌دهم تا به پارک یا شهربازی بروند حتی اگر وسایل آن‌ها کاملا بهداشتی باشند. می‌دانید چرا؟ این جور جاها هر قدر هم که تمیز باشد باز تبدیل به توالت عمومی پرندگان می‌شوند!»

این میکروب‌شناس با اشاره به نحوه‌ی تمیز کردن وسایل پارک یا شهربازی می‌گوید که اگر خواستید به کودکان خود اجازه بدهید تا در چنین مکان‌هایی بازی کنند آن‌ها را وادارید تا دست‌کش به دست کنند و پس از بازی، دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

4) کیسه‌های خرید قابل بازیافت

کثیف‌تر از توالت

Credit: palmbeachpost

کیسه‌های خرید قابل بازیافت ابتکار و ابداع خوبی برای حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست هستند اما در عین حال می‌توانند تهدیدی برای سلامتی بشر باشند؛ زیرا حامل باکتری «اشریشیا کُلی» که به اختصار E.coli نامیده می‌شوند هستند. این باکتری به قدری قدرتمند و خطرناک است که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های جدی و حتی مرگ فرد مبتلا شود.

گربا سال 2010 در نشست خبری خود در دانشگاه آریزونا به کیسه‌های خرید قابل بازیافت اشاره کرده و گفته است: «مردم از خطر جدی که کیسه‌های خرید قابل بازیافت آنان را تهدید می‌کند کاملا ناآگاه و بی‌خبر هستند.»

وی معتقد است که در درجه‌ی اول بهتر است تا از کیسه‌های خرید قابل بازیافت استفاده نکنند و اگر هم مجبور به استفاده مجدد شدند حتما آن‌ها را ضدعفونی کنند.

5) کفش‌ها

کثیف‌تر از توالت

Credit: palmbeachpost

گربا در ضمن پژوهش‌های خود دریافته است که تنها دو هفته طول می‌کشد تا یک جفت کفش کاملا نو و جدید تبدیل به زیستگاه 421 هزار نوع باکتری شود.

این استاد دانشگاه میکروب‌شناس می‌گوید: «96 درصد کفش‌ها آغشته به باکتری کلیفرم و اشریشیا کُلی در سطح بیرونی خود هستند زیرا مردم با کفش‌های خود به درون توالت‌ها و دستشویی‌های عمومی می‌روند و بعد وارد خانه می‌شوند و به این شکل میکروب‌ها را همه جا منتشر می‌کنند.» 

گربا توصیه می‌کند که مردم کفش‌های خود را حتی الامکان بشویند و یا در غیر این صورت آن‌ها را ضدعفونی کنند چون چیزی نزدیک به 90 درصد باکتری‌های مربوط به مدفوع و ادرار، از راه کفش‌ها منتقل می‌شوند.

در همین خصوص می‌توانید مطالب «چطور حمام را در عید تمیز کنیم، نکاتی در طراحی آشپزخانه» و «5 غذایی که از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می ‌کنند» را بخوانید.

منبع: palmbeachpost 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر