ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: نوسانات ارزی و بعد روانی باعث افزایش
قیمت خودرو بوده است. ولی ملکی درباره خودروهای انحصاری که خودروسازان میگویند نیز گفت: خودروهای تیپ سمند، تیبا، پراید و پژو خودروهای انحصاری هستند که فقط دو خودروساز آنها را تولید میکنند و خودروهای پر تیراژ بوده و 80 درصد خودروی مصرفی جامعه را تشکیل دادهاند.
مسئول قیمتگذاری سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایران جیب، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قیمتگذاری خودرو بیان داشت: قبل از افزایش قیمت خودرو، قیمتگذاری خودرو بر عهده شورای رقابت بود، اما با مصوبه شورای عالی اقتصاد این مسئولیت به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار داده شد.
ولی ملکی در پاسخ به سوالی که کدام خودروها مشمول قیمتگذاری نیستند، گفت: به جز خودروهای تیپ سمند، تیبا، پراید و پژو، سایر خودروها شامل قیمتگذاری نیستند. به عنوان مثال خودروهای ال 90 و MVM که فقط یک درصد بازار مصرفی خودرو را در اختیار دارند شامل این قیمتگذاری نمیشوند. وی ادامه داد: در گذشته خودروهای زیر 45 میلیون تومان مشمول قیمتگذاری میشد که با افزایش
قیمت خودرو این قیمت به حدود 60 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به گفته وزیر صمت حدود یک میلیون ثبت نام برای خودروهای پیش فروش انجام شده است و خودروسازان موظف هستند 80 درصد تولید محصولات خود را برای اتمام این تعهد در نظر بگیرند و فقط 20 درصد تولید خود را برای پیش فروشهای جدید باید به کار بگیرند.
ولی ملکی در ادامه افزود: خودرو متشکل از قطعات مختلف مانند موتور، دیفرانسیل، بدنه و سایر قطعات است و نمیتوان فقط خودروسازان را عامل گرانی خودرو معرفی کرد.
عوامل افزایش قیمت در ماههای اخیر
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس درباره عوامل گرانی خودرو در چند ماه اخیر بیان داشت: نوسانات ارزی و بعد روانی باعث افزایش قیمت مواد اولیه لاستیک و قیمت مواد پتروشیمی، فولاد و پلاستیک شد و باعث بالا رفتن قیمت قطعات و در انتها افزایش
قیمت خودرو شد.
شورای رقابت با ارسال نامهای به رئیس جمهور دستورالعمل تنظیم قیمتگذاری جدید خودروهای انحصاری را ارسال کرده است تا رئیسجمهور در رابطه با آن تصمیمگیری کند.