ماهان شبکه ایرانیان

پنتاگون: لیزرهای روسی و چینی، تهدیدی جدی برای ماهواره‌های آمریکایی

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اذعان دارد که «چین و روسیه به طور ویژه در حال توسعه سلاح‌هایی هستند که تجهیزات در حال بهره‌برداری و سیستم‌های فضایی آمریکا را هدف قرار دهند و موقعیت ایالات متحده در فضا را به چالش بکشند.»

پنتاگون: لیزرهای روسی و چینی، تهدیدی جدی برای ماهواره‌های آمریکایی

گزارش تازه پنتاگون در خصوص تهدیدات فضایی اخطار می‌دهد که چین و روسیه در حال توسعه قابلیت‌های نظامی‌شان هستند و این موضوع می‌تواند موقعیت فوق‌العاده آمریکا را تهدید کند. گفته می‌شود بخشی از این تهدیدات شامل تولید لیزرهایی است که می‌توانند ماهواره‌های آمریکایی را هدف قرار داده و نابود کنند.

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اذعان دارد که «چین و روسیه به طور ویژه در حال توسعه سلاح‌هایی هستند که تجهیزات در حال بهره‌برداری و سیستم‌های فضایی آمریکا را هدف قرار دهند و موقعیت ایالات متحده در فضا را به چالش بکشند.»

این گزارش روز دوشنبه با عنوان «چالش‌های امنیت فضایی» منتشر شده و به تشریح قابلیت‌ها و توانایی‌های فضایی روسیه، چین، ایران و کره شمالی می‌پردازد.

در عصر حاضر ماهواره‌های آمریکایی در همه‌جا و برای هر چیزی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. از کاربردهای هدایت و مسیریابی شخصی و تجاری گرفته تا سلاح‌های هدف‌زن و جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی (اکتشافات برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی یا مانیتورینگ فعالیت‌های نظامی چین و روسیه) در زمره توانایی‌های این سیستم گسترده ماهواره‌ای جای می‌گیرند.

این سیستم ماهواره‌ای همچنین محل تمرکز سنسورهای شناسایی حملات موشکی دشمنان به خاک و منافع آمریکا به شما می‌رود.

این گزارش ادامه می‌دهد که دولت چین  با سرعت بالایی در حال توسعه برنامه فضایی خود است و اکنون آنها اولین کشوری هستند که یک کاوشگر را در سمت تاریک ماه مستقر کرده‌اند.

ترامپ در دستور اجرایی خود برای تشکیل ارتش فضایی آمریکا، رشد روز افزون قابلیت‌ها و توانایی‌های فضایی چین و همچنین لزوم مراقبت و حفاظت از ماهواره‌های آمریکایی را دو دلیل اصلی صدور این فرمان بر شمرد.

البته دولت چین روز سه شنبه اعلام کرد که این گزارش «کاملا بی پایه و اساس» است.

هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «آنچه مایه نگرانی است و باید نسبت به آن حساس باشیم، این است که ایالات متحده فضای خارج از جو را قلمرو جنگی قلمداد می‌کند و اعلام کرده در حال تشکیل ارتش فضایی و تمرینات مرتب نظامی در فضا است.»

سلاح‌های ضد ماهواره!

این گزارش در توصیف جزئیات بیشتر درباره سلاح‌های ضدماهواره روسیه و چین به انواعی از آنها اشاره می‌کند: سیستم‌های جنگ الکترونیک، سلاح‌های هدایت انرژی و kinetic یا موشک‌های ضدماهواره.

این گزارش مدعی است که «پکن و مسکو با علاقه فراوان به دنبال سلاح‌های لیزری هستند تا در کار ماهواره‌ها و سنسورهای آنها اختلال ایجاد کنند، آنها را تخریب کنند یا از کار بیاندازند.»

این گزارش می‌گوید: «چین تا نیمه دوم دهه 2020 به سلاح‌های لیزری زمین‌پایه دست خواهد یافت که می‌توانند سنسورها و ماهواره‌های فضایی در مدارهای پایین را هدف قرار دهند. این طرح ممکن است شامل سیستم‌های پرانرژی‌تری باشد که ساختار کلی ماهواره‌های غیراپتیکی را هم تهدید کنند. البته ممکن است چین پیش از این هم امکانات محدودی برای استفاده از سیستم‌های لیزری برای تخریب سنسورهای ماهواره‌ها را فعال کرده و در اختیار داشته باشد.»

این گزارش می‌افزاید که روسیه پیش از این در ژولای 2018 سلاح لیزری را در اختیار نیروی هوافضای ارتش این کشور قرار داده است. این لیزر احتمالا با هدف عملیات‌های ضدماهواره تولید شده است. «علاوه بر این روسیه در حال توسعه سیستم سلاح لیزری هوابردی است که می‌تواند علیه سنسورهای موشک‌های دفاع فضایی مورد استفاده قرار گیرد.»

یکی از بخش های اصلی فرمان اجرایی ترامپ تمرکز بر استقرار سنسورهای پیشرفته‌ای در فضا است که ماه گذشته به عنوان بخشی از برنامه دفاع موشکی جدید این کشور معرفی شدند.

این گزارش اخطار می‌دهد که چین اکنون موشک‌های عملیاتی زمین‌پایه‌ای در اختیار دارد که می‌توانند ماهواره‌های مستقر در مدارهای پایین را مورد هدف قرار دهند. این در حالی است که روسیه هنوز در حال توسعه چنین موشک‌هایی است. همچنین چین آموزش واحد‌های نظامی ویژه برای کاربرد این موشک‌ها را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده روسیه علاقه دارد که سیستم سیار موشکی زمین‌پایه‌ای را تولید کند که قابلیت نابودی اهداف فضایی در مدارهای پایین و همچنین هدف‌گیری موشک‌های بالستیک را هم داشته باشد. و مدعی است که این سیستم موشکی طی چند سال آینده عملیاتی خواهد شد.

علاوه بر این، ادعا می‌شود روسیه و چین در حال توسعه سیستم ماهواره‌ای هستند که بتوانند از آن برای هدایت حملات ماهواره‌ای در مدار زمین استفاده کنند.

آینده نبرد یا نبرد آینده

چین و آمریکا طی سال گذشته روابط بسیار بدی را در برخی زمینه‌ها داشته اند که از این دست می‌توان به تنش‌های تجاری پس از فرمان اجرایی ترامپ تا اختلافات نظامی و سیاسی اشاره کرد.

پاتریک شنهن سرپرست وزارت دفاع آمریکا در اولین روز کاری خود در سال جدید میلادی به مدیران ارشد پنتاگون گفته بود: «چین، چین، چین را به خاطر داشته باشید.»

اکتشافات فضایی یکی از موضوعاتی بوده که تا کنون همکاری نسبی بین‌المللی را به همراه داشته است. علی‌رغم شروع دیرهنگام و با فاصله فراوان از آمریکا، چین همواره با سرعت زیادی برنامه فضایی خود را پیش برده است.  چین قصد دارد تا سال 2020 اولین کاوشگر خود را بر سطح مریخ بنشاند و طی سالهای بعدی برنامه‌های فضایی همراه با سرنشینی را به مقصد سیاره سرخ در برنامه دارد.

مایک راجرز نماینده کنگره و رئیس کمیته فرعی نیروهای استراتژیک نیروهای مسلح ایالات متحده در سال 2018 گفته بود «آینده جنگ، مبارزه در فضا است. چین رو روسیه از نظر قابلیتهای فضایی آمریکا را پشت سر می گذارند و ضروری است که ما نیروی نظامی جداگانه‌ای را به عملیات‌های فضایی اختصاص دهیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان