نشست‌های سه‌گانه عربستان در مکه با محوریت ایران؛ تلاش بی حاصل و محکوم به شکست ریاض

عربستان سعودی در حالی نشست‌های سه‌گانه اضطراری با محوریت ایران را در مکه برگزار می‌کند که شکاف و ۲ دستگی در میان کشور‌های منطقه بر سر موضوعات مختلف به شدت بالا گرفته و بسیاری بر این عقیده هستند که این نشست‌ها با محوریتی ضد ایرانی تلاشی بی حاصل است.

نشست‌های سه‌گانه عربستان در مکه با محوریت ایران؛ تلاش بی حاصل و محکوم به شکست ریاضبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ عربستان سعودی در روز‌های پنجشنبه و جمعه میزبان سه نشست سران اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج‌فارس و سازمان همکاری اسلامی بود.

نشست‌های سه‌گانه به میزبانی عربستان سعودی و در شهر مکه در حالی برگزار می‌شود که اختلافاتی میان شرکت‌کنندگان در این نشست بر سر ایران و موضوع «معامله قران» وجود دارد.

سران کشور‌های عربی نشستی را در روز‌های پنجشنبه و جمعه در مکه برگزار کرده و طی این نشست بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن اتهاماتی علیه ایران مطرح شده است.

علاوه بر این «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی طی سخنرانی خود در این نشست‎ها، ایران را متهم به دخالت در امور کشور‌های منطقه کرده و مدعی شد که برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت جهان هستند.

عراق به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب که در آن اتهاماتی علیه ایران مطرح شده بود واکنش نشان داده و اعلام کرد که در تدوین این بیانیه پایانی مشارکت نخواهد داشت.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در واکنش به این بیانیه تأکید کرد: ایران یک کشور همسایه است و باید امنیت آن را حفظ کرد و محترم شمرد.

قطر نیز استقبال چندانی از این نشست‌ها نکرده و نخست وزیر خود را عازم عربستان سعودی کرده است.

«عبدالله بن ناصر آل ثانی»، نخست وزیر قطر به نمایندگی از دوحه در این نشست‌ها شرکت می‌کند.

سوریه در واکنش به بیانیه پنجشنبه شب نشست اتحادیه عرب که در آن اتهام دخالت ایران در امور سوریه مطرح شده بود اعلام کرد که این بیانیه را رد می‌کند.

دمشق اعلام کرد که این بیانیه دخالت در امور داخلی سوریه است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است که حضور ایران در سوریه قانونی و مشروع بوده و منتهی به حمایت از تلاش‌های سوریه در مبارزه با تروریسمی است که برخی از کشور‌های حاضر در این نشست از آن پشتیبانی می‌کنند.

این نشست‌های سه‌گانه در حالی برگزار می‌شوند که عربستان در ماه‌های اخیر به شدت از سوی مجامع بین المللی به دلیل جنایات وحشیانه خود علیه مردم یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی مورد انتقاد قرار گرفته و در تلاش است تا از حجم انتقادات علیه خود کاسته و نفوذ منطقه‌ای از دست رفته خود را احیا کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان