موضوع جدیدترین فیلم نولان چه خواهد بود؟

همچنین بخوانید:رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان از بدترین تا بهترین

14 ماه دیگر تا اکران جدیدترین فیلم کریستوفر نولان، که قرار است در روز 17 جولای سال 2020 اکران شود، باقی مانده است و اخبار مربوط به آن هنوز هم رمزآلود است. در هفته گذشته عنوان این فیلم اعلام شد: «انگاشته» Tenet . در توضیح آن گفته شده است “یک داستان اکشن برآمده از دنیای جاسوسی بین‌المللی.” به غیر از اسامی بازیگران و برخی از دست‌اندرکاران فیلم، جزییاتی دیگری از آن مشخص نیست.

همچنین بخوانید:
رتبه‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان از بدترین تا بهترین

به نظر می‌رسد پنهان‌کاری، روش معمول این کارگردان است. رابرت پتینسون در مصاحبه‌ای گفته بود که در هنگام خواندن فیلم‌نامه در اتاقی در بسته تنها گذاشته شده بود. نولان برای این فیلم چه فکرهایی در سر دارد؟ در زیر به بررسی آثار قبلی این کارگردان و تئوری‌های مختلف در مورد جدیدترین اثرش، می‌پردازیم.

پنهان‌کاری تا لحظه اکران فیلم ادامه خواهد داشت.

پدرها همیشه شخصیت‌های مهمی در فیلم‌های نولان بوده‌اند و همین شخصیت پدرانه درونش است که از این پنهان‌کاری لذت می‌برد. نولان در مصاحبه‌ای در سال 2014، قبل از اکران فیلم «میان‌ستاره‌ای» به نیوریورک‌ تایمز گفت: “همه دوست داریم کادوهای کریسمس را زودتر باز کنیم، اما می‌دانیم اگر این کار را بکنیم بعدا پشیمان می‌شویم.”
با این‌که این فیلم عنوان و توضیح کوتاهی دارد اما هنوز چیز زیادی از آن مشخص نیست. نولان در مصاحبه‌ای در سال 2017 در مورد فیلم «دانکرک»، دیالوگی از فیلم «پرستیژ» را بیان کرد: “تماشاچی نمی‌داند دنبال چه می‌گردد، تماشاچی می‌خواهد که غافل‌گیر شود.”
عنصر غافل‌گیری یکی از مهم‌ترین نکات فیلم‌های اقتباسی او است. سه‌گانه «شوالیه تاریکی» که از داستان‌های مصور بتمن گرفته شده است، عرصه‌ای جدید و کاملا بی‌شباهت به آثار قبلیش، برای این کارگردان ایجاد کرد. داستان «پرستیژ» براساس ساختارهای کتاب نوشته کریستوفر پریست پیش می‌رود اما بیشتر به الهامی از ذات داستان برمی‌گردد تا اقتباسی مستقیم.
«میان ستاره‌ای» فیلمی اقتباسی نیست، اما نولان پس از خواندن فیلم‌نامه نوشته برادرش، جاناتان نولان، که در اصل آن را برای استیون اسپیلبرگ نوشته بود، تصمیم به ساخت این فیلم گرفت. و در نهایت دو قسمت نهایی داستان را تغییر داد. «دانکرک» نیز براساس داستانی تاریخی ساخته شده است، کاری که نولان تا به‌حال انجام نداده بود.
پیش‌نمایش‌های منتشر شده از آثار او نیز ایده‌ای درست در مورد داستان فیلم به مخاطب نمی‌دهد.

«انگاشته» پروژه بزرگی خواهد بود.

The Dark Knight 2008

آخرین باری که نولان فیلمی با بودجه زیر 100 میلیون دلار ساخت، سال 2006 و فیلم «پرستیژ» بود. بارها از او خواسته شده است تا فیلمی با بودجه کمتر بسازد، اما به نظر می‌رسد او فقط وقتی راضی به این‌کار شود که ایده‌‌های بزرگش تمام شوند، پس یعنی هرگز. او در مصاحبه‌ای در سال 2010 گفت: “دوست دارم این‌طور فکر کنم که تا زمانی‌ که امکان ساخت فیلم بزرگی را دارم، باید این‌کار را انجام دهم. همیشه نگرانم نکند دیگر نتوانم فیلم بزرگی بسازم.”
او در مصاحبه‌ای دیگر در سال 2014 گفت: “هالیوود در بهترین حالت خود، دامنه نامحدودی دارد. همیشه دوست داشتم به آن برسم. دوست دارم در همان حدی که می‌توانم بهترین تجربه ممکن را برای مخاطب ایجاد کنم، چه از نظر داستانی چه از نظر کیفیت فیلم، چیزی که تابه‌حال مشابه آن را ندیده‌اند.”

«انگاشته» داستانی شخصی خواهد داشت.

The Prestige 2006

نولان در ظاهر کارگردان سردی دیده می‌شود. اما با نگاهی به کارنامه هنری او می‌بینیم که او تا به‌حال فیلم‌های احساسی و شخصی زیادی ساخته است.
اولین تجربه روایت روابط پدر و فرزندی برای او از فیلم «بتمن آغاز می‌کند» و «پرستیژ» شروع شد، اما این موضوع معمای اصلی «تلقین» بود. او به شخصیت درهم‌شکسته بروس وین در «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» پرداخت و سپس به روایت پدر و فرزندی در فیلم «میان‌ستاره‌ای» برگشت. او در مصاحبه‌ای در سال 2014 در مورد این فیلم گفت: “برای من که خودم پدر هستم، داستان فیلم بسیار تاثیرگذار و باورپذیر بود. داشتن فرزند درک شما را از زمان تغییر می‌دهد. علاقه زیادی به حفظ و یادآوری لحظه لحظه بزرگ شدن فرزند خود خواهید داشت.”
ممکن است «دانکرک» به نظر فیلم احساسی و شخصی نرسد، اما در واقع بسیاری از آن از داستان پدربزرگ نولان که در هنگام جنگ در نیروی هوایی خدمت می‌کرد، الهام گرفته شده است.
پتینسون در مورد این کارگردان گفت: “نولان تنها کارگردانی است که به نظر می‌رسد می‌تواند داستانی که برای او جنبه‌ شخصی ارزشمندی دارد، را در مقیاس بزرگ و به زیبایی مطرح کند. فیلم‌نامه را خواندم و فوق‌العاده بود.”

«انگاشته» ممکن است جنبه علمی-تخیلی به ژانر جاسوسی اضافه کند.

Inception 2010

تمام فیلم‌های جاسوسی نولان به صورتی از داستان‌های جیمز باند، داستان‌های مورد علاقه او، الهام گرفته‌اند. اما داستان‌های جاسوسی نولان، بدون داشتن محدودیت‌های دنیای واقعی جیمز باند، توانسته دنیایی جدید مانند «تلقین»‌ را خلق کند. با توجه به توضیح کوتاهی که در مورد «انگاشته» داده شده است، این فیلم داستانی اکشن در ماجرایی جاسوسی بین‌المللی نیست، بلکه از درون آن گرفته شده است. به نظر می‌رسد داستان «انگاشته» با مفهوم پیوستگی زمان در ارتباط است. ممکن است ماموریت این جاسوس در دوره‌های مختلفی زمانی اتفاق بیفتد؟

احتمالا در این فیلم نولان از ترفند‌های جدیدی برای نمایش صحنه‌های اکشن استفاده خواهد کرد.

Dunkirk 2017

نولان همیشه در ژانر اکشن، نوآوری‌های زیادی از خود نشان داده است.
در «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «میان‌ستاره‌ای»، نولان از ساختار سه‌ پرده‌ای (تقسیم داستان به سه قسمت) استفاده کرد.
فیلم‌های زیادی ممکن است منبع الهام نولان برای قسمت‌های اکشن فیلم جدیدش باشد. یکی از آن‌ها «مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته جورج میلر است که نولان از آن به عنوان نمونه‌ای از ساختار سه پرده‌ای که در تمام فیلم از آن استفاده شده است، نام برده است. نولان پس از پروژ‌ه‌های متعدد برای اولین‌بار در فیلم «دانکرک» با سرپرست جلوه‌های بصری همیشگیش، پل فرانکلین، همکاری نداشت. اندرو جکسون، سرپرست جلوه‌های ویژه «مکس دیوانه» بار دیگر این مسئولیت را برای فیلم «انگاشته» به عهده خواهد داشت.
همان‌طور که نولان همیشه می‌گوید، هدف او نمایش چیز جدیدی به مخاطب است، چیزی که هیچ‌وقت شبیه آن را ندیده‌ است. پس به نظر می‌رسد او با استعداد کارگردانی خود و با کمک از تکنولوژی دوربین‌های آی‌مکس بتواند مرزهای فیلم‌های اکشن را جابه‌جا کند.

زمان موضوع مهمی در داستان خواهد بود.

Interstellar 2014

نکته آخر این‌که، بدون شک موضوع “زمان” نقش مهمی در داستان خواهد داشت. منبعی نزدیک به فیلم به خبرنگار هالیوود ریپورتر گفت که زمان مانند فیلم «تلقین» نقش مهمی در داستان دارد، اما نولان این‌بار به پیوستگی زمان پرداخته است.
نولان همیشه به ایده “زمان” در فیلم‌هایش علاقه داشته است. فیلم‌های «تعقیب» و «یادگاری» به خاطر ساختار غیرخطی جذاب خود به سرعت به شهرت رسیدند. نولان در فیلم‌های بعدی خود علاوه بر استفاده از ساختار غیرخطی زمان، از خود ایده زمان نیز استفاده کرد.
«بی‌خوابی» به عنوان فیلمی که کمترین شباهت را به آثار او دارد شناخته می‌شود، اما داستان آن کاملا در مورد روان‌شناسی شخصیت اصلی آن و درک او از زمان است. فیلم‌های «تلقین» و «میان‌ستاره‌ای» هر دو به موضوع کشش زمان پرداخته‌اند.
تنها یک عرصه از موضوعات مربوط به زمان وجود دارد که نولان هنوز وارد آن نشده است: سفر در زمان و رفتن به گذشته. در تمام آثار او، گذشته عنصری تغییرناپذیر و غیرقابل‌دسترس است. برای مثال نسخه گذشته در «تلقین» رویاگونه و غیرواقعی به نظر می‌رسد و تلاش‌های کوپر (متیو مک‌کانهی) در «میان‌ستاره‌ای» برای تغییر گذشته، در نهایت منجر به همان آینده‌ای می‌شود که در آن است. اگر «انگاشته» نیز به موضوع زمان بپردازد، به احتمال زیاد، گذشته موضوع اصلی آن خواهد بود. اما با این هدف که نولان پیام خود را برساند: نمی‌توانی گذشته را تغییر دهی.
آیا ممکن است حدس‌های ما در مورد «انگاشته» درست باشد؟ آیا «انگاشته» داستانی عمیق و معنوی مانند «تلقین» و «میان‌ستاره‌ای» دارد؟ «تلقین» در مورد ایده‌های وسواس‌گونه و «میان‌ستاره‌ای» در مورد مردی بود که فکر می‌کند باید جور دیگری زندگی می‌کرده است. «انگاشته» چی؟  انگاشته در لغت به معنی باور است.
این مطلب از نوشته کایل کیزو در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان