ماهان شبکه ایرانیان

خاموشی در نمایشگاه کتاب:

تولیدکننده فرهنگ و حافظ اصلی آن، مردم هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: به باور من تولیدکننده فرهنگ و نیز حافظ اصلی آن، مردم هستند

تولیدکننده فرهنگ و حافظ اصلی آن، مردم هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 19 اردیبهشت ماه و همزمان با هفتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از این رویداد فرهنگی و بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره وضعیت نمایشگاه کتاب در سال جاری اظهار داشت: تغییر مکان نمایشگاه کتاب یک ضرورت بود، مکان به عنوان کالبد نمایشگاه ضروری بود که تغییر کند و شهر آفتاب مانند یک جاده اطلاعاتی است که در کنار فرودگاه، مراکز دانشگاهی و مجموعه حرم مطهر امام (ره) یک زیرساخت مناسب برای این مسئله به شمار می‌رفت که با تدبیر ساخته شده است؛ البته ضرورت دارد که این زیرساخت تکمیل شود.

وی ادامه داد: مطلع هستم که هم امسال و هم در سال گذشته وضعیت نمایشگاه با مشکلاتی روبرو بوده اما در جریانم که هم مدیریت شهرداری تهران و هم مجموعه شهر آفتاب در صدد رفع آن برآمده است.

خاموشی افزود: اهالی فرهنگ در شهر آفتاب و نمایشگاه کتاب آن، فضای فراخ‌تری پیدا کرده‌اند؛ سالن‌های بازدید مانند سابق تنگ نیست و فرصت بهتری از نمایشگاه وجود دارد و فضای آن نیز مفرح‌تر است. البته غرفه‌دارانی که من با آنها صحبت می‌کردم، از فضای داخلی شهرآفتاب راضی بودند و حتی برخی می‌گفتند که فروش خوبی هم دارند و البته بودند غرفه‌دارانی که عنوان می‌کردند فروششان تغییری نداشته و یا حتی کمتر شده است. در مجموع به باور من شهر آفتاب می‌تواند به تدریج به یک پاتوق فرهنگی مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب مبدل شود.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود در پاسخ به سؤال دیگر مهر در مورد تغییر مدیریت در انتشارات سوره مهر و فعالیت آن در دوره جدید گفت: آقای حمزه‌زاده به عنوان مدیر سابق سوره مهر به خاطر مشغله زیاد در بخش سینمایی، متقاضی خروج از این مجموعه بودند و از نظر قانونی هم کار همزمان در دو مجموعه میسر نبود؛ به همین خاطر جناب آقای قره‌داغی که از همکاران قدیمی ما در حوزه هنری هستند، این مسئولیت را پذیرفتند. البته طبیعی است که با تغییر مدیریت، ذوق و سلیقه‌های مدیریتی برای اداره مجموعه تغییر کند، اما سوره مهر ناشری باسابقه و ریشه‌دار است و جریان کلان فعالیت آن هم روشن و طبق روال ادامه پیدا خواهد کرد. در عین حال ما در تلاش هستیم در این دوره فرآیند رساندن کتاب‌های چاپ اول به دست مخاطب از نظر زمانی کوتاه‌تر شود و مؤلفان محترم نیز ارتباط گرم و قابل اتکایی با ناشر پیدا کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از حیث تنوع تولید آثار در سوره مهر، تولید آثار در زمینه شعر و پژوهش تنوع خوبی داشته است. همچنین در حوزه آثار مرتبط با تاریخ شفاهی نیز وضعیت به همین شکل است؛ من به شخصه توصیه می‌کنم تا مخاطبان نمایشگاه کتاب از اثر «وقتی مهتاب گم شد» استفاده کنند؛ این کتاب می‌تواند جریان دفاع مقدس را بار دیگر به زندگی ما بکشاند و تأثیرگذاری زیادی نیز خواهد داشت.

خاموشی همچنین از کتاب‌های «گلستان یازدهم»، «دا»، «دختر شینا»، «مهمان صخره‌ها»، «جای امن گلوله»، «پنهان زیر باران»، «پایی که جا ماند» و «کوچه‌ی نقاش‌ها» به عنوان آثار شاخصی یاد کرد که مخاطبان نمایشگاه کتاب می‌توانند آنها را از سوره مهر تهیه کنند.

وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سؤال دیگر مهر درباره مهمترین اولویت‌های فرهنگی کشور گفت: اگر فرهنگ را از جنبه معنایی مورد توجه قرار دهیم، من از کاندیداهای محترم می‌خواهم که در برنامه‌های خود به سمت تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی حرکت کنند. به باور من تولیدکننده فرهنگ و نیز حافظ اصلی آن، مردم هستند. دولت‌ها باید برای برکت پیدا کردن کار خود، به این حرکت مردمی نزدیک شوند. خوشحالیم که دولت محترم نیز از این حرکت‌ها حمایت می‌کند اما معتقدیم این حمایت‌ها کافی نیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همین زمینه گفت: در بخش سینما ما نیاز به افزایش تغییر کاربری و تولیدات داریم؛ تولیداتی که هم گیشه را مد نظر داشته باشد و هم رسالت سینمای ایران را. در بخش هنرهای تجسمی هم نیاز داریم که در کشور حمایت ویژه‌ای از تولیداتی که بازارهای جهانی خوبی نیز دارند، انجام شود.

خاموشی تصریح کرد: در بخش کتاب، دولت آینده می‌بایست ضمن حمایت از مؤلفین، به سمت ارزان‌سازی کتاب و نوسازی صنعت چاپ حرکت کند. ما در سوره مهر شاهدیم با وجود پایین ماندن قیمت کتاب، اما باز هم توقع‌ها برای تخفیف زیاد است؛ این به معنای آن است که کتاب به اندازه کافی در کشور ارزان‌سازی نشده است. به باور من برای این کار مسیر یارانه‌های نشر باید به سمت مبدأ تغییر پیدا کند، به عبارت دیگر دولت برای حمایت از نشر باید یارانه‌های خود را به سمت مبدأ تولید کتاب هدایت کند.

وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به سؤال دیگر مهر درباره میزان رضایت از برنامه‌های فرهنگی دولت گفت: توقع ما از دولت بسیار بیشتر از آن بود که انجام داده است. به طور مشخص در زمینه فضای مجازی، دولت می‌بایست خیز بلندتری برمی‌داشت. سهم فعلی ما از تولید اطلاعات در فضای مجازی و نیز تولید اطلاعات، علم و فرهنگ در فضای مجازی و نیز کسب سهم از بازار فضای مجازی می‌بایست بیش از این می‌بود. در موقعیت خارج از فضای مجازی نیز دولت نتوانست در حوزه فرهنگ، توقع جامعه را پاسخ دهد؛ به ویژه در حوزه افزایش زیرساخت‌ها و حمایت‌ها. البته ما از زحمات دولت محترم تشکر می‌کنیم اما می‌بایست برنامه‌ریزی ویژه‌تری در این حوزه شکل می‌گرفت و نگاه محوری‌تری به عرصه فرهنگ می‌شد. به باور ما این اتفاق نیاز به یک خبرگی ویژه داشت که آن را ندیدیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان